تشکیل کارگزاری های رسمی تأمین اجتماعی به منظور روان سازی امور و ارتقای سطح رضایتمندی بیمه شدگان تأمین اجتماعی امری ارزشمند تلقی می شود، اما با این وجود مراجعه کنندگان به کارگزاری‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

مشکلات ادامه‌دار بیمه‌شدگان در کارگزاری‌های تأمین اجتماعی/ سردرگمی یکی از مهمترین مشکلات

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، کارگزاری های تأمین اجتماعی تشکیلاتی خصوصی هستند که بیش از یک دهه از فعالیت آن ها در کنار تأمین اجتماعی می گذرد.

کارگزاری ها، هم به لحاظ تعداد و هم به جهت تنوع فعالیت، گسترش قابل توجهی یافته اند، به گونه ای که در پایان سال ۹۶، تعداد آن ها در سطح کشور به ۱۸۸ مورد رسیده و برخی از شعب تأمین اجتماعی مانند شعبه ۲۲ تهران با توجه به حجم فعالیت هایشان تا سه کارگزاری را به خود اختصاص داده اند.

تشکیل کارگزاری های رسمی تأمین اجتماعی به منظور روان سازی امور و فعالیت ها، ارتقای سطح رضایتمندی مردم، کاهش اتلاف وقت و رفت و آمدهای درون شهری بیمه شدگان تأمین اجتماعی امری ارزشمند تلقی می شود، اما با این وجود مراجعه کنندگان به کارگزاریها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

به گفته سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، این سازمان حدود ۴۲ میلیون نفر ایرانی را تحت پوشش خود قرار داده است و بخش عمده ای از این تعداد برای آینده نگری و همچنین تامین هزینه های درمانی خود و خانواده دست به دامان یک دفترچه می شوند. دفترچه‌ای که برگ برگ آن می تواند مرحمی باشد برای درد روزهای سخت بیماریشان؛ البته افزایش اعتبار و تمدید این دفترچه مشکلات مختلفی را برای بیمه شدگان ایجاد کرده است.

چندی پیش سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد برای افزایش سرعت روند تمدید دفترچه خدمات درمانی، بیمه شدگان می توانند به صورت اینترنتی دفترچه های خود را تمدید کنند که اقدامی قابل تقدیر است؛ اما باز هم هستند کسانی که به دلایل مختلف از جمله در دسترس نبودن اینترنت و یا عدم آشنایی با آن، قادر نیستند دفترچه های خود و خانوادشان را به صورت اینترنتی تمدید کنند و  با مراجعه به کارگزاری های تامین اجتماعی با مشکلاتی موجه می شوند.

گلایه های مراجعه کنندگان حضوری

به دلیل پیامهای مکرر مخاطبان، با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های تامین اجتماعی در شهر تهران، نظر مراجعه کنندگان را در زمینه نحوه خدمات رسانی کارگزاری جویا شدیم. برخی از افرادی که با خبرنگار ما گفتگو کردند، از ارائه خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی اعلام رضایت کرده و آن را عامل جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان دانستند. اما در این میان، برخی دیگر نیز گلایه مند بودند.

یکی از مراجعه کنندگان به کارگزاری که مردی حدودا ۵۰ ساله است، می گوید: تأمین اجتماعی بخشی از خدمات خود را به کارگزاری ها انتقال داده و تمدید دفترچه های بیمه هم معطوف به کارگزاری ها شده است؛ اما صف های طولانی تمدید دفترچه بیمه شدگان را کلافه کرده است.

اما تمام مشکلات کارگزاری ها به تمدید دفترچه درمانی ختم نمی شود؛ چرا که بسیاری از بیمه شدگان برای پرداخت حق بیمه و تجمیع سوابق بیمه ای خود همچنان به کارگزاری ها مراجعه می کنند و اعتراضاتی در این زمینه دارند.

مرد میانسالی می گوید: «اکثر داروهایم را بطور آزاد تهیه می کنم و فقط به خاطر چند سالی که به بازنشستگیم باقی مانده، دارم پول واریز می‌کنم.»

جوانی که از پاسخ گو نبودن متصدیان و شلوغی مراکز ناراضی است، می گوید: «۱۲ سال سابقه بیمه دارم؛ سوالی دارم که به علت شلوغی باجه‌ها، متصدیان نمی توانند من را راهنمایی کنند و این امر کلافه ام کرده است.»

گلایه بیمه شدگان از کارگزاری های تأمین اجتماعی/ چه بر سر بیمه شدگان در کارگزاری ها می آید؟

در میان شلوغی شعبه کارگزاری، متوجه شدیم که تامین اجتماعی بابت برخی از امور مانند تعویض دفترچه درمانی و تأمین اعتبار آن یا پرداخت تعهدات کوتاه مدت و هزینه های اسنادپزشکی، از مراجعین هیچ گونه مبلغی دریافت نمی کند، اما انجام نشدن برخی کارهای بیمه شدگان در کارگزاری ها باعث ایجاد هزینه های اضافی برای آن ها می شود.

به عنوان مثال، خانمی میانسال می گوید: «برای تجمیع سوابق تقریبا به اکثر کارگزاری های شهر رفته ام، اما هر کدام می گفتند باید به فلان کارگزاری مراجعه کنم. روزانه حدود ۲۰ هزار تومان هزینه کرایه ماشین می دهم و بیشتر از آن چیزی که حق بیمه پرداخت می کنم، باید هزینه کنم.»

سردرگمی، یکی از مهمترین مشکلات بیمه شدگان

ناگفته نماند که سازمان تأمین اجتماعی با هدف تأمین حقوق شهروندان، تکریم مراجعین، افزایش رضایت مندی و پاسخگوئی مناسب و ارائه خدمات به موقع و سریع به بیمه شدگان ، در تیر ماه سال جاری با ارائه بخشنامه ای  به تمام کارگزاری ها خواستار ایجاد «میز خدمت» برای تمامی مراکز شد و اعلام شد تعدادی از کارکنان شایسته، ماهر، پاسخگو و آموزش دیده و مطلع هر واحد برای پاسخگویی به مراجعه کنندگان به میزخدمت انتخاب می شوند.

اما در حال حاضر در برخی از کارگزاری ها «میز خدمت» دیده نمی شود و مراجعه کنندگان در زمان ورود به کار گزاری با توجه به کاری که داشته باشند سردرگم هستند و این باعث ایجاد صف های طولانی و هرج و مرج در روند ارائه خدمات به بیمه شدگان می شود.

اما تمام مشکلات کارگزاری ها به اینجا ختم نمی شود و باید قطعی سیستم و کمبود نیروی انسانی را هم به کاستی های کارگزاری‌ها اضافه کرد. چرا که این ۲ مشکل بارها از سوی مراجعه کنندگان به عنوان عامل نارضایتی از خدمات دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی شنیده شد.

راهکارهایی برای خدمت بهتر به بیمه شدگان و تکریم ارباب رجوع

با این اوصاف شاید بتوان با اقداماتی مثل افزایش نیروی انسانی، مدیریت بهتر بر میزهای خدمت و تداوم آنها در طول سال، افزایش تعداد کارگزاری ها و اینترنتی کردن سایر خدمات سازمان تأمین اجتماعی، به کوتاه شدن صف های طولانی کارگزاری ها و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه بیمه شدگان کمک کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.