خراسان شمالی- حجت‌الاسلام عظیم آسوده گفت: اکنون در این استان پنج هزار و ۵۷۵ موقوفه با ۱۱ هزار ۳۲۸رقبه ثبت شده وجود دارد.

۵۱ وقف جدید در استان ثبت شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در نشست خبری به مناسبت دهه وقف گفت: از ابتدای سال جاری ۵۱ وقف جدید به ارزش چهار میلیارد تومان با نیت بهداشت و درمان، اشتغال و ازدواج جوانان، توسعه فرهنگ قرآنی و عزاداری ائمه اطهار به ثبت رسیده است.

وی افزود: اکنون در این استان پنج هزار و ۵۷۵ موقوفه با ۱۱ هزار ۳۲۸رقبه ثبت شده وجود دارد.

آسوده گفت: ۷۶۲سند مالکیت برای موقوفات و ۶ هزار و ۴۷ سند برای رقبات در این مدت صادر شده و اسناد ۲۳۲ موقوفه از حالت دفترچه ای به تک برگی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: تنظیم اولیه ۲۷۶ سند اجاره رقبات وقفی و تجدید و تمدید یک هزار و ۵۶۴ سند اجاره این رقبات نیز انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌شمالی با اشاره به تهیه و تصویب ۲۰ طرح جامع امامزادگان گفت:  باید فعالیت عمرانی امامزادگان بر اساس این طرح ها انجام شود.

آسوده ادامه داد: بازسازی و نگهداری و تعمیر و مرمت موقوفات و رقبات وقفی نیز به میزان یک هزار و ۷۵۰ متر مربع انجام و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به این منظور هزینه شد.

این مقام مسئول افزود: ۶ هزار و ۱۰۰ متر عملیات تکمیل، ساخت، بازسازی، مرمت و مقاوم سازی امامزادگان نیز با اعتبار ۶ میلیارد ریال انجام شد.

آسوده با اشاره به دریافت ۵۵ هزار و ۲۴۰ مفاصا حساب در حوزه رسیدگی به اسناد درآمد و هزینه و رای حکم تولیت برای افراد متقاضی، گفت: با جذب ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رهبری، مرمت مسجد جامع بجنورد تا سقف اول پیش رفته است.

وی اظهار داشت: هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بدون کارمزد نیز برای عمران و آبادانی مساجد دریافت و هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به ثبت ۱۶۸ بقعه متبرکه در سامانه جامع موقوفات استان، افزود: افزون بر ۱۴ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال نیز برای اجرای نیت واقفان هزینه شده است.

آسوده برگزاری مسابقات قرآنی با شرکت افزون بر یکهزار نفر در مرحله شهرستانی و ۲۵۰ نفر در مرحله استانی، برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم با شرکت ۲۲۰۰ نفر و آموزش ۲۵۰ مربی قرآن کریم را از برنامه های انجام گرفته در یک سال گذشته اعلام کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه وقف در استان، نیز گفت: برگزاری مراسم لبیک یا رسول‌الله و زیارت اربعین در شش امامزاده شاخص استان، برگزاری همایش یاوران وقف در شهرستان گرمه و جاجرم در نظرگاه گرمه، محفل انس با قرآن در بقاع متبرکه بعد از نماز مغرب و عشا و برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) در بقاع شاخص برخی از این برنامه‌ها هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی افزود: مراسم دعای ندبه و سخنرانی درزمینهٔ مهدویت در روز جمعه، غبارروبی و عطرافشانی امامزادگان و گلزار شهدای استان، حضور کارکنان و خدام در نماز جمعه و سخنرانی روسای ادارات و ارائه گزارش عملکرد در نماز جمعه شمار دیگری از ویژه‌برنامه‌هایی هستند که برای برگزاری در دهه وقف در استان برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: زنگ وقف، افتتاح حسینیه مرحوم بزاز، بازدید از پروژه‌های عمرانی، برپایی همایش یاوران وقف در اسفراین، نشست صنفی با اساتید دانشگاه علوم پزشکی، همایش یاوران وقف در مانه و سملقان و برگزاری همایش یاوران وقف و رسانه در امامزاده سید عباس (ع) از دیگر برنامه‌های این دهه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: افزون بر این از اربعین تا پایان صفر در امامزاده‌های شاخص استان برنامه‌های عزاداری و سخنرانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.