عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله ای به بررسی دور تازه تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران و علل و میزان موفقیت یا شکست آن پرداخت.

عبدالباری عطوان: تحریم‎های آمریکا علیه ایران، در واقع تحریم مقاومت است/ شرافتمندان عرب باید کنار ایران بایستند

به گزاررش گروه بین الملل قدس آنلاین، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در سرمقاله امروز سه شنبه خود در روزنامه رای الیوم به موضوع تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: وقتی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آغاز اجرای دور دوم تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی و بانکی ایران را "روزی تاریخی" توصیف می کند، جا دارد که همه شرافتمندان عرب و مسلمان با قدرت و بدون هرگونه تردیدی مقابل این تحریم ها بایستند.

وی افزود: این تحریم ها علیه ایران اعمال می شود زیرا در سنگر مقاومت علیه اسرائیل و اشغالگری آن علیه مقدسات اسلامی در شهر اشغالی قدس ایستاده است. اگر دولت ایران برای نتانیاهو و اویگدور لیبرمن وزیر جنگ او و تیم های ژیمناستیک و جودوی اسرائیل درخاک خود فرش قرمز پهن می کرد و سرود این رژیم را می نواخت، آنگاه دوست صمیمی آمریکا و لابی صهیونیستی در آنجا بود.

عطوان گفت: امیدواریم که ملت و دولت ایران هیچ امتیازی به ائتلاف آمریکایی - اسرائیلی ندهند و در برابر این محاصره استقامت و پایداری کنند و از تجربه های اسف بار عربی در عراق و لیبی استفاده کنند زیرا اگر مسیر امتیازدهی آغاز شود، متوقف نخواهد شد؛ مگر با تجاوزگری نظامی و اشغالگری. ما اطمینان و اعتقاد راسخ داریم که رهبران ایران که شش قدرت بزرگ را در جریان مذاکرات هسته ای درهم شکستند، به خوبی از این واقعیت آگاه هستند.

وی افزود: ترامپ از ایران می ترسد زیرا کشوری قوی است و زرادخانه موشکی و تجهیزات نظامی دارد که می تواند هم پیمانان ترامپ و پایگاهها و نیروهایش در منطقه خلیج فارس را ویران کند لذا به محاصره روی می آورد به این امید که ملت ایران را علیه دولت خودشان تحریک کند اما رئیس جمهور آمریکا فراموش کرده است که این کشور ۴۰ سال است که تحت تحریم است اما پرچم سفید تسلیم را بالا نبرده است و هیچ شکی نداریم که در آینده نیز این کار نخواهد کرد.

این نویسنده مشهور جهان عرب با اشاره به قدرت محور مقاومت متشکل از حزب الله لبنان و جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و محاصره آنها علیه رژیم اسرائیل در شمال و جنوب فلسطین اشغالی و قرار گرفتن این رژیم در تیررس موشک های مقاومت تاکید کرد: این امر باعث خواهد شد که اسرائیل و آمریکا قبل از شلیک حتی یک گلوله به سمت ایران هزار بار بیاندیشند و محاسبه کنند.

وی درخصوص هرگونه درگیری نظامی احتمالی نیز گفت: ایران خواهد توانست اولین ضربه آمریکا را مهار کند اما آیا اسرائیل و هم پیمانان عرب او موفق خواهند شد که اولین واکنش انتقامجویانه از سوریه و حزب الله و حماس و جهاد را مهار کنند؟ آیا خواهند توانست با هزاران موشکی که از همه طرف به سمت آنها سرازیر خواهد شد، مقابله کنند؟ موشک های پاتریوت به عنوان افتخار پدافند هوایی آمریکا که در متوقف کردن موشک های بالستیک جنبش انصار الله یمن شکست خورده است؛ آیا در متوقف کردن هزاران موشک پیشرفته تر و دقیق تر حزب الله لبنان موفق عمل خواهد کرد؟

عطوان تصریح کرد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران فاش کرد که چهار کشور در جریان حضورش در نیویورک به وی پیشنهاد میانجیگری برای برگزاری نشستی با ترامپ در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد کردند که همه آنها را رد کرد.. این مرد این پیشنهادها را رد می کند زیرا روی زمین استواری ایستاده است و به ملتی تکیه کرده است که از بیشترین صلابت برخوردار است و از آمریکا هراسی ندارد. کسی که غیر این را می گوید؛ چیزی از کرامت وعزت نفس و اراده پایداری و مقاومت می داند.

عطوان در پایان مقاله خود تاکید کرد: یک بار دیگر کاملا واضح می گوییم که وقتی نتانیاهو آغاز محاصره علیه ایران را روزی تاریخی می خاند، گزینه ما بسیار ساده و آن هم ایستادن در سنگر مقابل (محور مقاومت) بدون هر تردیدی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.