خراسان شمالی- حبیب یزدانپناه گفت: تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور ۶۱۲ اثر است.

۱۷ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی استان اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدانپناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال، ۱۷ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت ۲۸ اثر تاریخی استان اختصاص یافت.

وی افزود: همچنین طی این مدت، تعداد ۲۳ پرونده اثر، تعیین حریم شده که جهت اخذ شماره ثبتی به سازمان مرکزی ارسال شده است.

یزدان پناه با اشاره به وجود ۶ موزه فعال با مجموع مساحت ۱۰ هزار و ۱۵۰ متر مربع در سطح استان، عنوان کرد: ۲ موزه در شهرستان های آشخانه و اسفراین نیز با مجموع مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۰۰ اثر طی نیمه نخست امسال در موزه مستندسازی شده است، گفت: تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور ۶۱۲ اثر است.

وی به برنامه ریزی مبنی بر توجه به مرمت و احیای آثار تاریخی سراسر استان تأکید کرد و افزود: یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار برای کاوش و گمانه ۰زنی سه محوطه تاریخی ریوی، ارگ نادری و تپه معصوم زاده طی امسال اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار کرد: محوطه های تاریخی گنجینه ای گرانبها از تاریخ و فرهنگ جامعه را در خود جای داده اند و مقاصد مهمی در جذب گردشگر محسوب می شوند، به همین منظور در کنار حفظ این آثار، به دنبال معرفی و شناساندن آن نیز هستیم.

یزدان پناه با تأکید بر اینکه ابنیه و آثار تاریخی بیانگر هویت و شناسنامه فرهنگی جوامع به شمار می رود، گفت: خراسان شمالی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر از جمله چشم انداز و مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و رسوم، سنن اجتماعی و تنوع اقوام، زمینه های مناسبی برای توسعه فعالیت های گردشگری دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.