البرز- فردیسی ها ممارست وانتظار زیادی کشیدند تا شاهد شکل گیری اولین مدیریت شهری مستقل خود باشند،این اتفاق زمانی رخ داد که فردیس ،خان سخت استقلال سیاسی خود را پشت سر گذاشت و از زیر سایه کرج خارج شد.

زمزمه نارضایتی اعضای پارلمان شهری از شهردار فردیس

 قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: به دنبال تحولات سیاسی و در آغاز پنجمین دوره فعالیت شوراها گام دوم استقلال فردیس برداشته شد و شورای نخست و شهرداری این شهر نیم میلیون نفری شکل گرفت.

شورای شهر ۹ نفره فردیس پس از کش وقوس های فراوان رای به منوچهر غفاری داد تا وی نخستین شهردار فردیس لقب بگیرد اما با گذشت بیش از یک سال از فعالیت های مدیریت شهری شنیده ها حکایت از نارضایتی برخی اعضا از عملکرد شهردار دارد و حتی دراین خصوص شاهد طرح سوالاتی از اعضا طی هفته های اخیر بوده ایم.

سوالاتی که اگر در فضای تعامل و بدور از تشنج های مرسوم پاسخ داده شود می تواند بر قوام و استحکام اولین مدیریت شهری فردیس بیفزاید و سنگ بنای محکمی برای روزها وهفته های حساس پیش رو باشد.

چندی پیش مجتبی قاسمی عضو شورای شهر در نامه ای سوالاتی را در چندین محور از شهردار فردیس مطرح کرد که متن نامه آن در برخی رسانه های گروهی نیز منعکس شد.

موارد مورد انتقاد چیست؟

قاسمی در این نامه در موضوعاتی چون ساخت و سازهای غیر مجاز،فضای سبز و برخی واگذاری ها ابهاماتی را مطرح و خواستار پاسخ شهردار در ارتباط با آنها شده بود.

این عضو شورا در توضیح سوالات مطرح شده گفته است: طرح سؤال از شهردار فردیس مربوط به پنج موضوع اصلی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سطح شهر و ارائه خدمات‌رسانی شهرداری به شهروندان بازدید کرده‌ام، گفت: اخیراً در سطح شهر ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزایش پیداکرده است، شهردار باید عملکردهای پیشگیرانه در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز را توضیح دهد.

عضو شورای شهر فردیس ضمن ابراز تأسف از اینکه شاهد ساخت بناهای تجاری و تجاوز به معابر عمومی هستیم که باعث نارضایتی شهروندان شده است، گفت: متأسفانه در برخی مناطق با قطع درختان مواجه بودیم، با توجه به اهمیت فضای سبز و کمبود سرانه فضای سبز در این شهرستان خواستار پیگیری این موضوع از شهردار شده‌ایم.

قاسمی با تأکید بر اینکه در چند ملک درختان قطع‌شده‌اند، گفت: از شهرداری خواسته‌ایم که مدارکی ارائه کنند تا بدانیم که در این خصوص چه اقداماتی انجام‌شده است.

وی در بخش دیگری به اهمیت جذب درآمد برای شهر که منجر به ارائه خدمات بهتر به شهروندان می‌شود اشاره کرد و گفت: متأسفانه روند جذب درآمدها به‌خوبی انجام‌نشده است و بودجه‌ای که پیشنهادشده تحقق چشمگیری نداشته است.

سخنگوی شورای شهر فردیس با تأکید بر اینکه شهردار باید در خصوص اینکه آیا کمیته درآمد تشکیل‌شده است یا خیر توضیح دهد، گفت: شهردار باید در این مورد مهم برنامه‌های خود را اعلام کند.

قاسمی بابیان اینکه در همه شهرها کارهای اداری یک عرفی دارد،  اعلام کرد: برخی از سرمایه‌گذاران منتقد این موضوع بودند که طولانی شدن بوروکراسی‌های اداری مانع از سرمایه‌گذاری‌هایشان شده است.

وی با اشاره به ساماندهی طرح دست‌فروشان پارک تندرستی، گفت: در این خصوص شهرداری اقدام به ایجاد بازارچه و پارکینگ در ضلع جنوبی پارک کرده که در نامه مذکور خواهان ارائه اسناد مربوط به واگذاری‌ها و انجام مزایده هستیم.

عضو شورای شهر فردیس افزود: شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت نصب داربست و بنر در سطح شهر داشته است، متأسفانه شهرداری در این خصوص بی‌توجه بوده و اقدام به نصب نامناسب داربست و بنر در سطح شهر کرده که در این خصوص خواستار پاسخگویی شهردار هستیم.

علاوه برقاسمی شنیده شده نامه دیگری حاوی طرح سوال از شهردارو با امضای ۴ عضو شورا در هفته گذشته تهیه و برای شهردار ارسال شد که گفته میشود پاسخ های ارائه شده مورد رضایت اعضا قرار نگرفته است.

اما از سوی مقابل برخی اعضا و جریانات در شهر فردیس معتقداند غفاری بدور از حاشیه و در فضایی آرام ساختار مدیریت شهری فردیس را شکل داده و روند کاری وی در یک سال واندی اخیر نمره قبولی می گیرد.

این طیف براین اعتقاد اند که شهرداری فردیس اگر دچار نقصان در ارائه خدمات دهی است به واسطه کمبودهایی است که در امکانات سخت افزاری و نرم افزاری وتشکیلات ساختاری شهرداری وجود دارد و حل این نواقص نیازمند گذر زمان است.

ضرورت برخورد منصفانه با عملکرد شهردار

در این ارتباط امام جمعه شهر فردیس  در واکنش به برخی انتقادها به شهردار این شهر خواستار برخورد منصفانه با عملکرد رقم خورده از سوی غفاری شد.

حجت الاسلام ایمانی دراین ارتباط گفت: شهردار فردیس با توجه به امکانات محدود، تاکنون خدمات خوبی ارائه کرده و جلوی خیلی از تخلفات و دزدی ها و سایر مسایل شهرداری را گرفته است.

وی افزود: انتظار ما از شورای شهر این است که امسال به شهردار فرصت دهند تا بتواند در یک فضای آرام کارها را پیش ببرد.

ایمانی ادامه داد : گاهی ممکن است در مجموعه ای نقاط ضعف هم وجود داشته است، لیکن واقعیت این است که مردم انتظار دارند اعضای شورای شهر، شهردار را تقویت کنند تا کارها خوب پیش برود و آن جایی که شهرداری ضعف دارد کمک کنند تا ضعف ها، برطرف شود.

امام جمعه فردیس خاطرنشان کرد: تا به امروز در طول ۱۵ ماه که ما دارای شورای شهر هستیم، خبرنگاران و رسانه ها و خود کسانی که در صحن شورا هستند می توانند خودشان براساس حرف من قضاوت کنند، ما شاید خیلی از جلسات شورا را با تنش و اعصاب خوردی سپری کردیم.

حجت الاسلام و المسلین ایمانی گفت: بجای شعار و زیر سئوال بردن، بیاییم شهردار را کمک و همراهی کنیم، نمی گویم این اتفاق نیفتاده ولی آن چیزی که مردم انتظار دارند اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: باید هر کسی به نوبه و توان خود کشور را کمک کند تا مردم آرامش داشته باشند و به مردم خدمت شود، اینکه همه ما به سمتی برویم که شهردار امروز رفت کنار مطمئن باشید شش ماه و یکسال شهردار نداریم، برای اینکه من این روند را می بینم هنوز شهردار را کنار نگذاشته اند، امروز تا الان سه تا چهار نفر پیش من آمدند و گفتند اعضای شورا با ما صحبت کردند که ما قرار است شهردار شویم، اینها کی می توانند از بین آنها به اجماع برسند، لذا شهر آسیب می بیند.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی تاکید کرد: توصیه من به اعضای شورا این است که به جای اینکه شهردار را کنار بگذارند، کمک کنند تا ضعف های شهردار و شهرداری را برطرف کنند، نه اینکه شهر را بدون شهردار رها کنند و خودشان هم چندین ماه دعوا کنند و در نهایت مردم بگویند ای کاش ما شورا نداشتیم و شهرداری فردیس از کرج جدا نمی شد.

شهر نیم میلیون نفری فردیس در حالی اولین سال مدیریت شهری مستقل خود را پشت سر می گذارد که بیش از هر چیزی نیازمند آرامش و هم افزایی است اما این ضرورت نافی پرسشگری ومطالبه گری اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم نیست.

قطعا شهر فردیس زمانی می تواند عقب ماندگی های تاریخی خود را جبران کند که فرایند سوال از شهردار، پاسخگویی و اطلاع رسانی به شهروندان در اوج شفافیت  وانصاف وبه دور از سیاسی کاری های مرسوم رقم بخورد ودر نهایت خروجی آن عمران و آبادانی شهر فردیس  واصلاح امور و قانونمندی و عمل به ضوابط باشد.

این روزها خبرهای ضدو نقیض زیادی در خصوص جناح بندی های شورای شهر در تقابل و حمایت از شهردار فردیس شنیده میشود و گاها سخن از طرح استیضاح هم به میان می آید اما آنچه ورای این تحرکات باید مورد توجه قرار گیرد مصلحت وآینده شهر فردیس و مبنا قرار گرفتن منافع عمومی است و اینکه در نهایت اعضای شورا وفق اختیارات قانونی خود تصمیمی را بگیرند که منافع عمومی مردم در آن جاری وساری باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.