۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 628187

خراسان شمالی- رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) ضایعه جبران ناپذیری است که آیین پاک محمدی(ص) را در آغاز راه و در مراحل شکوفایی و رشد تسلیم تندبادهای سهمگین حوادث و ناملایمات نمود و ضربات سخت و هولناکی را متوجه اسلام عزیز کرد.

به گزارش قدس آنلاین، بیست و هشتم صفر مصادف است با رحلت جانسوز و جانگداز از سفیر و فرستاده الهی پیامبر عظیم الشان اسلام و شهادت فرزند آن حضرت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی (ع).

رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) ضایعه جبران ناپذیری است که آیین پاک محمدی(ص) را در آغاز راه و در مراحل شکوفایی و رشد تسلیم تندبادهای سهمگین حوادث و ناملایمات نمود و ضربات سخت و هولناکی را متوجه اسلام عزیز کرد.

فقدان آن حضرت ضربه سهمگین بر پیکر امت اسلامی و شکاف بزرگی را در میان جامعه اسلامی دنبال داشت، با رحلت آن حضرت(ص) خیمه وحدت مسلمین با تیغ اختلاف دریده شد و بین امت اسلامی شکاف افتاد که از هر گوشه اردوگاه امت اسلامی علم اختلافی به نشانه تجزیه و انشعاب بلند شد.

رهبری عالیقدر اسلام(ص) با آنکه در مدت کوتاه ۲۳ سال گامهای بلند و موثری در راه جهاد مقدس دگرگونی اجتماع برداشت اما این مدت برای یک دگرگونی کامل و عمیق کافی نبود زیرا اکثریت امت را مسلمانان که بعد از هجرت به اسلام پیوسته بودند و در این فرصت کوتاه ده سال با توجه به جنگها و لشکرکشیها نتوانسته بودند در سطحی از تربیت و پرورش اسلامی قرار بگیرند که با کلیه و مسائل و تعلیم دعوت آشنا شوند واز بند کلیه رسوبات عهد جاهلیت رهایی یابند.

با توجه به اینگونه موارد چگونه ممکن بود پیامبر عزیز اسلام درباره آبنده دعوتی که در راه تحقق آن شدیدترین رنجها را برخود هموار نموده بود نیندیشد و در برابر خطراتی که آینده دعوتش را تهدید می کرد تصمیمی نگیرد و اقدامی نکند و حال آن که سیره آل حضرت بدست می آید که آن حضرت تا آخرین لحظات عمر نگران آینده دعوتش بود و بر خود لازم و واجب می دیده که به حمایت دعوت خود برخیزد و برای حفظ جامعه اسلامی از خطر انحراف و گمراهی برنامه های لازم را طرح کند.

بنابراین لازم بود پس از رحلت آن بزرگوار شخص دیگری که بتواند احکام دین خدا را از کتاب الهی قرآن کریم استنباط کرده و مردم را بدان هدایت نماید، زمام رهبری را برعهده گیرد.

ازاینرو آن حضرت بدستور خداوند متعال با تکیه بر دو محور قران و عترت آینده دعوت را از خطر هر گونه انحراف و تحریف و بدعتی امنیت بخشید و چراغ روشنی افروخت که در پرتو آن مردم چاه را از راه تشخیص داده و در مسیر تکامل انسانی قرار می گیرد.

پیامبر گرامی اسلام فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» من بین شما دو چیز گرانبها می گذارم کتاب خدا و عترتم را که هرگز آن دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر نزد من باز گردند.

پیامبر عزیز اسلام کتاب خدا و عترت خویش را به عنوان دو میراث گرانبها که تملک و پیروی از آنها باعث نجات است برای هدایت امت خود در میان امت به یادگار گذارد این رهنمود حکیمانه دور اندیش رسول اکرم(ص) را ثابت می کند و به منزله باران رحمت الهی است که عمل کردن به آن اتش هر کینه و نفاق و گناهی را خاموش می سازد و بشریت را به راه سعادت هدایت می نماید.

قرآن کریم به عنوان یکی از دو میراث گرانبهای رسول اکرم(ص) در این حدیث ذکر گردیده معجزه پیامبر و گفتار و کلام پروردگار است و آیاتش متکفل هدایت بشر و ضامن سعادت انسانهاست و افراد بشر را در تمام شئون زندگی و در همه قرون و اعصار رهبری می کند و مجد و سیادت و سعادت همیشگی آنان را تضمین و تامین می نماید.

از رسول اکرم(ص) نقل است که فرمودند: فضیلت و برتری گفتار خدا بر سایر گفتارها بمانند برتری خود پروردگار است بر مخلوقاتش.

امام حسن مجتبی(ع) یکی از برگزیدگان خداوندی و نمونه  عترت است که پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امیرالمومنین علی (ع) به امامت رسید و مقام خلافت ظاهری را عهده دار شد و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت

امام حسن مجتبی(ع) در تمام مدت امامت خود که ده سال طول کشید در نهایت سختی و اختناق بسر برد و سرانجام در سال ۵۰ هجری به تحریک معاویه و بدست جاسوس خانگی اش(جعده) مسموم و به شهادت رسید و در قبرستان بقیع مدفون گردید.

سالروز رحلت جانگداز آفرین سفیر الهی پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) و شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت را به عموم مسلمین جهان و شیعیان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت و تعزیت می گوئیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.