۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 628258

در حالی که تعدادی از روسای بازنشسته فدراسیون های ورزشی از سمت خود استعفاء کرده اند و وزارت ورزش و جوانان هم برای این فدراسیون ها سرپرست تعیین کرده هنوز این اتفاق در فدراسیون فوتبال رخ نداده است.

نامه دبیر کل و هشدار فیفا به فوتبال ایران

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، طبیعی است که وزارت ورزش و جوانان در اجرای این قانون در فدراسیون فوتبال کمی با احتیاط عمل کند چرا که فدراسیون فوتبال در تیرراس نگاه ها قرار دارد و با کوچک ترین دخالت از سوی دولت با تعیلق فیفا مواجه خواهد شد. اتفاقی که پیش تر یک بار رخ داده بود.

در نامه فاطما سامورا خطاب به دبیر کل فدراسیون فوتبال آمده است:« احتراما از طریق مطالب منتشره در سایت ها و رسانه های مختلف ایران متوجه شدیم که سوالات بدون پاسخی در مورد ارتباط بین فدراسیون فوتبال و دولت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. با توجه به محتویات و گزارش های منتشره شده و قابل دسترس به نظر می رسد دولت جمهوری اسلامی ایران مدعی این حق شده که می تواند روسای فدراسیون های ورزشی که فدراسیون فوتبال هم شامل آن می شود را برکنار کند. در این ارتباط و به منظور بررسی دقیق موضوع خواهشمند است رسما و در سریعترین زمان ممکن جزییات وضعیت کنونی فدراسیون فوتبال را اعلام کنید. فرصت را مغتنم شمرده و مفاد یک ماده ۱۴ و ۱۹ اساسنامه فیفا را مطالعه کنید که در آن اشاره شده فدراسیون فوتبال باید بدون دخالت نهادهای دولتی و به طور مستقل به فعالت خود ادامه دهد.»

در ماده ۱۴ اعضای فیفا دارای تکالیفی هستند که اولین آن این است:رعایت کامل و همیشگی اساسنامه، مقررات ، دستورات و تصمیمات نهادهای قانونگذاری و اجرایی فیفا  همچنین تصمیمات دیوان داوری ورزش  (CAS) که در مرحله تجدید نظر بر اساس پاراگراف ۱ ماده ۵۷  اساسنامه فیفا اتخاذ می شوند.

در این ماده تاکید شده به "الزام تمامی اعضای خود به رعایت اساسنامه، مقررات، دستورالعمل ها و تصمیمات ارکان فیفا" و مجددا " اداره امور خود به طور مستقل و حصول اطمینان از اینکه فعالیت آنها تحت تاثیر هیچ شخص ثالثی نمی باشد "

در ماده ۱۴ نیز به صورت جداگانه به موضوع استقلال فدراسیون پرداخته شده است :

۱.هر یک از اعضا باید در اداره امور خود مستقل بوده و تحت تأثیر غیر ضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار نگیرد.

۲.نهادهای اعضا باید در فدراسیون کشور متبوع خود  انتخاب یا منصوب شده باشند. اساسنامه هر فدراسیون فوتبال باید در بردارنده روندی دمکراتیک باشد که استقلال کامل انتخاب یا انتصاب افراد زیر مجموعه عضو را تضمین کند.

۳.هر یک از ارکان  عضو که با رعایت کامل شرایط بند ۲ انتخاب یا انتصاب نشده‌اند، حتی با سمت موقت از سوی فیفا به رسمیت شناخته نخواهند شد.

۴.تصمیمات اتخاذ شده از سوی ارکان اعضاء که با رعایت بند ۲ انتخاب یا منصوب نشده اند از سوی فیفا فاقد اعتبار و ارزش می‌باشند.

با این وصف ورزش ایران در حال حاضر در چالش رویارویی با فیفا قرار گرفته و اگر مهدی تاج نخواهد از پای میز بلند شود برکناری و فشار آوردن به او می تواند منجر به تعلیق فوتبال ایران شود. فیفا قبلا این کار را با فوتبال ایران انجام داده و دوباره ممکن است دست خود را روی دکمه ای ببرد که می تواند منجر به یک حادثه جدید شود.کما اینکه در اطراف ایران عراق و کویت به تازگی معلق شده و با تصحیح قوانین دوباره به شرایط عادی بازگشته اند.

اینکه وزرات ورزش در مورد فدراسیون فوتبال چه خواهد کرد موضوعی است که باید در گفت و گوی رودرروی سلطانی فر و تاج  حل شود یا اینکه تاج راسا دست به خودکاری ببرد که استعفا را روی کاغذ بیاورد. چالشی که یکبار در دولت احمدی نژاد به نتیجه ای تلخ منتهی شده و حالا دولت روحانی باید درباره اش تصمیم بگیرد .

به هرحال فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه یک نهاد غیر دولتی است وبنابراین مشمول مصوباتی مثل بازنشستگی نمی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.