معلولیت، قصه پر غصه‌ای است که تنها کسانی با آن آشنایی دارند که خود یا عضوی از خانواده آن‌ها معلول باشند.

یک هیئت مذهبی متفاوت

در این میان جمعی از معلولان با این مشکلات کنار آمده‌اند و الگویی برای دیگران شده‌اند. تعداد این عده که توانمندی را به معلولیت گره زده‌اند در جامعه کم نیست و بسیاری از آن‌ها قادرند با اندک یاری از سوی کسانی که باید یاری‌رسان آن‌ها باشند و حداقل با اجرای قانون جامع معلولان، زندگی خود را اداره کنند و حتی دیگران را از کار خود منتفع کنند.

  هیئت مذهبی معلولان

علیرضا مین باشی ۳۸ ساله از آن دسته از معلولان است که با وجود داشتن معلولیت شدید جسمی، حرکتی که بر اثر فلج اطفال در دو سالگی برایش به وجود آمده، ناامید نشده و دست از فعالیت برنداشته است. وی با تأسیس هیئت مذهبی حضرت رقیه(س)، ۴۰۰ معلول جسمی حرکتی، نابینا و ناشنوا را گرد هم آورده که فعالیت‌های گوناگونی را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند. برای اطلاع از کم و کیف فعالیت‌هایشان به دفتر این هیئت واقع در خیابان بلال مشهد مراجعه می‌کنم که زیرزمینی است در خانه‌ای فرسوده که به گفته مین باشی با پرداخت ۵ میلیون تومان پول پیش و پرداخت ۳۰۰ هزار تومان اجاره در اختیار گرفته‌اند.

مین باشی اظهار می‌دارد: سال ۷۸ این هیئت تأسیس شده است و در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسیده و از سال ۱۳۸۳ تاکنون بنده در خدمت معلولان عزیز هستم و هر هفته دعای توسل با حضور این عزیزان برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌ها و خدماتی که برای معلولان انجام می‌دهیم اشتغال زایی و ازدواج بین معلولان، کمک به خانواده‌های بی بضاعت، تلاش برای ادامه تحصیل مددجویان، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی و... می‌باشد. وی با اشاره به اینکه نحوه آشنایی با معلولان از طریق مؤسسه توان‌بخشی توان‌یابان واقع در بولوار وکیل آباد بوده است، ادامه می‌دهد: از ۴۰۰ معلولی که در اینجا پرونده دارند،۱۷۰ نفر معلول جسمی حرکتی، ۵۰ نفر ناشنوا،۴۰ نفر نابینا و بقیه کم توان ذهنی و افرادی با دیگر معلولیت‌ها هستند.

  درخواست یک قطعه زمین

مسئول هیئت مذهبی معلولان مشهد با تأکید بر اینکه رفت و آمد معلولان به این مکان بسیار سخت است، تصریح می‌کند:اگر مسئولان بهزیستی و یا شهرداری مکانی مناسب را در اختیار ما قرار دهند، می‌توانیم تعداد بیشتری از معلولان را تحت پوشش قرار دهیم و برنامه‌های متنوع تری را برایشان تدارک ببینیم.

وی می‌افزاید: ما حتی راضی هستیم حداقل یک قطعه زمین ۵۰۰ متری در اختیارمان قرار دهند تا با کمک خیرانی که قول مساعد داده‌اند مکانی مناسب را برای برگزاری جلسات و گردهمایی‌های معلولان بنا کنیم.

مین باشی بااشاره به اینکه درحال حاضر هم با وجود کمبود امکانات با مساعدت خیران و اعضای هیئت، برنامه‌های متنوعی را برگزارمی کنیم، ادامه می‌دهد: در شب‌های تاسوعا وعاشورا هر شب ۱۰۰۰ نفر را در حسینیه گنابادی‌ها اطعام کردیم و در روز عاشورا به همراه تعداد زیادی از معلولان در قالب هیئت متوسلین به حضرت رقیه (س) باشکوه خاصی برای عرض تسلیت به ساحت مقدس امام رضا(ع) به حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) مشرف شدیم.

وی با تأکید بر اینکه نگاه‌مان درباره معلولان همه جانبه است، اظهار می‌دارد: ضمن اینکه نیازهای اقتصادی معلولان را درحد توان برطرف می‌کنیم مثل اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید بسته‌های نوشت‌افزار را برای مددجویان تدارک دیدیم و در آغاز سال نو هم البسه در اختیارشان گذاشتیم، برای نیازهای روحی شان هم کلاس‌های آموزش قرآن و مشاوره‌های روان‌شناسی را برگزار کردیم.

  انتظار از مسئولان

مین باشی بااشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین معضل برای معلولان است، می‌گوید: در این شرایط بغرنج اقتصادی فشار زیادی بر معلولان و خانواده شان وارد آمده و بیکاری و نداشتن هزینه امرار معاش طاقتشان را بریده است و کسی هم به فکر معلولان نیست و بهزیستی هم به عنوان سازمان متولی امور معلولان به وظایف خود عمل نمی‌کند.

وی با گلایه از مبلغ اندکی که ماهیانه از سوی بهزیستی به معلولان پرداخت می‌شود، اظهار می‌دارد: ۵۳ هزار تومان مستمری ماهیانه در شرایط اقتصادی فعلی چه دردی را ازمعلولان دوا می‌کند که آن هم تنها به معلولان شدید جسمی حرکتی تعلق می‌گیرد و خیلی از معلولان حتی از دریافت این مبلغ ناچیز هم محروم هستند.

مین باشی ادامه می‌دهد: تازه اکنون هم اگر به بهزیستی مراجعه کنید و تقاضای عضویت یک معلول جدید را ارائه دهید، می‌گویند باید یکی از معلولان بمیرد تا عضوی جدید پذیرفته و بیمه شود که از موارد عجیبی است که با عقل و عرف جور درنمی آید و ما هر چه اصرارمی کنیم که معلولیت شدید و... می‌گویند، بودجه نداریم و باید یکی بمیرد تا حقوق دیگری برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه این مطلب را در مصاحبه با صدا و سیما گفتم، می‌افزاید: برای پی بردن به صحت این مطلب می‌توانید به بهزیستی مراجعه کنید و تقاضای عضویت برای یک عضو جدید بکنید.

  مناسب سازی معابر

مریم مقدم که با لیسانس حسابداری مسئول حسابداری هیئت است، می‌گوید: از مسئولان می‌خواهم برای مناسب سازی فضای شهری از نظرات معلولان هم استفاده کنند تا شهر از این وضعیت خارج شده و معلولان هم بتوانند از امکانات شهری استفاده کنند و به راحتی رفت وآمد داشته باشند؛ همچنین برای آن تعداد معدودی از معلولان که در ادارات کار می‌کنند تسهیلاتی در نظربگیرند و آنان را مشمول قانون سختی کار قرار دهند و با ۲۰ سال سابقه آن‌ها را بازنشسته کنند.

  تغییر نگاه مردم به معلولان

سید محسن برومند از اعضای هیئت مدیره هم که معلول جسمی حرکتی است، اظهار می‌دارد:از مسئولان می‌خواهم فکری به حال ۷۰۰۰ معلولی که در مشهد هستند بکنند و برای رفع مشکلاتشان همه تلاششان را به کار گیرند و از مردم هم می‌خواهم دیدگاه شان را نسبت به معلولان عوض کنند و به دیده ترحم به معلولان نگاه نکنند و آن‌ها را درک کنند و بدانند معلولان هم مانند دیگران می‌خواهند در جامعه حضوری مثبت داشته باشند.

فاطمه عطایی که از ناحیه دست و پا معلولیت دارد، بااشاره به هزینه‌های سنگین درمان دستانش و فیزیوتراپی خاطرنشان می‌کند: باوجود اینکه در بهزیستی پرونده تشکیل داده‌ایم هیچ کمکی به ما نمی‌کنند و تقاضا می‌کنم به داد معلولان برسید که واقعاً به سختی زندگی می‌کنند.

وجیهه عاشق الحسینی که از ناحیه پا معلولیت دارد و به عنوان مددکار فعالیت می‌کند، بااشاره به قانون لزوم تأمین ۳ درصد نیروی انسانی سازمان‌ها از معلولان، تصریح می‌کند:حتی بهزیستی هم به این قانون عمل نکرده است و در شرایطی که مشکل اصلی معلولان اشتغال است از مسئولان می‌خواهم حداقل به این قانون عمل کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.