با انتشار مستندی که رژیم صهیونیستی برای سانسور آن تلاش گسترده‌ای کرده بود، ابعاد جدیدی از فعالیت‌های غیرقانونی لابی ضدایرانی «اف‌دی‌دی» علیه منتقدان تل‌آویو روشن شد.

مستند افشاگر درباره لابی صهیونیست‌ها در آمریکا منتشر شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، مستندی که رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده بود تا از انتشارش جلوگیری کند، به رسانه‌ها درز پیدا کرد تا ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های لابی‌های وابسته به این رژیم در آمریکا افشا شود.

مستند «لابی - ایالات متحده» که در چهار قسمت حدودا یک ساعته توسط شبکه «الجزیره» ساخته شده، به بررسی فعالیت‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی در آمریکا در پوشش اندیشکده‌ها و لابی‌های آمریکایی پرداخته است. 

قرار بود این مستند پارسال از این شبکه پخش شود، اما نهایتا فشارهای رژیم صهیونیستی بر قطر از پخش این مستند جلوگیری کرد و شبکه الجزیره اعلام کرد که برای پخش این مستند با «چالش‌های حقوقی» روبرو شده است. اهمیت این مستند به حدی بوده که آنطور که روزنامه «هاآرتص» پارسال گزارش داد، چند فرد ذی‌نفوذ حامی رژیم صهیونیستی در سفر به دوحه، تلاش کرده‌اند تا امیر قطر را مجاب کنند که از الجزیره را از پخش این مستند منع کند.

فشار صهیونیست‌ها به قطر در مورد این مستند تا جایی پیش رفته که رسانه‌ها چند ماه قبل گزارش دادند که یک مقام ارشد در دوحه با بیان اینکه پخش این مستند برای «امنیت ملی» قطر تهدیدآمیز است، با انتشار آن مخالفت کرده است.

«کلایتون سوییشر» رئیس بخش تحقیقات الجزیره پارسال وجود چنین مستندی را تایید کرد و از اینکه الجزیره در برابر فشارها کوتاه آمده و پخش مستند را به صورت نامحدود به تعویق انداخته، ابراز تاسف کرد.

با این حال، این هفته پایگاه «الکترونیک انتفاضه» که از پایگاه‌های حامی حقوق فلسطینی‌هاست و پیش از این هم بخش‌های کوتاهی از مستند را منتشر کرده بود، با اعلام اینکه به نسخه‌ای از این مستند تحقیقی دست پیدا کرده، هر چهار قسمت آن را منتشر کرد.

وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی، فرمانده فشار به حامیان فلسطین

خبرنگار سازنده این مستند با نام مستعار «تونی»، برای آنکه بتواند به لابی‌های صهیونیستی فعال در آمریکا نفوذ کند، خود را فردی حامی رژیم صهیونیستی جا زده است.

این مستند که از منظر افشای حقایق لابی‌های صهیونیستی تقریبا بی‌سابقه است، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی چطور از طریق اندیشکده‌ها و لابی‌های به ظاهر آمریکایی، از شهروندان آمریکایی حامی فلسطین جاسوسی کرده، آن‌ها را تهدید کرده و برای دور زدن از جنبش تحریم رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار می‌دهد.

بر اساس یافته‌های این مستند، بخش عمده این عملیات‌های مخفی توسط وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی طرح‌ریزی و رهبری شده و توسط گروه‌هایی چون «ائتلاف اسرائیل در دانشگاه»، «پروژه اسرائیل» و اندیشکده ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) اجرایی می‌شود.

در بخشی از این مستند، «جولیا ریفکیند» از کارمندان وقت رژیم صهیونیستی در واشنگتن می‌گوید کار روزانه او «عمدتا جمع‌آوری اطلاعات و ارسال گزارش به اسرائیل است... گزارش به وزارت امور خارجه و وزارت امور راهبردی.»

به گفته وی، تل‌آویو در پشت صحنه از گروه‌هایی که در پوشش‌های مختلف وظیفه پیشبرد اهداف این رژیم را بر عهده دارند، حمایت می‌کند. او همچنین تایید کرده که صهیونیست‌ها با ساخت صفحات جعلی در فیسبوک، به حلقه‌های حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا نفوذ می‌کنند.

«سیما واکنین-جیل» افسر اطلاعاتی سابق ارتش رژیم صهیونیستی که مسئولیت وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، در بخشی از این مستند در جمع گروهی از حامیان این رژیم، می‌گوید سازمان متبوع او آمار و اطلاعات فعالان حقوق فلسطینی‌ها را «در سرتاسر جهان، نه فقط در ایالات متحده، نه فقط در دانشگاه‌ها، بلکه در بخش‌های مختلف، در اتحادیه‌های کارگری و در کلیساها» جمع‌آوری کرده است.

او در این نشست وعده می‌دهد رژیم صهیونیستی از این اطلاعات برای «اقدامات تهاجمی» علیه فعالان حقوق فلسطینی‌ها استفاده کند.

در بخش دیگری از این مستند، «جیکوب بیم» مدیر اجرایی گروه موسوم به «ائتلاف اسرائیل در دانشگاه» در ویدئویی که مخفیانه ضبط شده، می‌گوید سازمان او با استفاده از نرم‌افزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی فهرستی از برنامه‌ها و مراسم‌های دانشجویی مرتبط با فلسطین را تنها ظرف «حدود 30 ثانیه یا کمتر» پس از انتشار اعلامیه مربوط به این مراسم‌ها، گردآوری می‌کند.

او همچنین تایید می‌کند که این سازمان اقداماتش را با وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی «هماهنگ» می‌کند و در مورد این برنامه‌ها به «شرکای خود» از جمله تل‌آویو اطلاع‌رسانی می‌کند.

جنگ روانی

در بخش دیگری از مستند، «آدام میلشتین» سرمایه‌دار صهیونیست به عنوان یکی از چهره‌های پشت پرده کارزار فشار به فعالان حامی حقوق فلسطینی‌ها معرفی می‌شود. یکی از پروژه‌هایی که با حمایت مالی این فرد راه‌اندازی شده، «ماموریت قناری» است که هدف آن ساکت کردن حامیان فلسطین از طریق اعمال فشار در فضای مجازی بوده است.

«یان هرش» از اعضای «ائتلاف اسرائیل در دانشگاه» با تایید اینکه این پروژه‌ها با هماهنگی وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، به تاثیر راه‌اندازی وبسایت‌های جعلی با هدف فشار بر حامیان فلسطین اشاره کرده و می‌گوید: «آنچه در یک سال گذشته متوجه شده‌ایم، این است که در ارتباط با افراد ضداسرائیلی، موثرترین کار این است که در مورد آن‌ها تحقیق کنید، چند سایت ناشناس راه بیاندازید و آگهی‌های هدفمند در فیسبوک منتشر کنید. ماموریت قناری مثال خوبی است. این یک جنگ روانی است.»

جیکوب بیم در ادامه توضیح می‌دهد که در نتیجه ساخت این سایت‌ها و انتشار این آگهی‌ها، فعالان حقوق فلسطیم «یا فعالیت خود را متوقف می‌کنند یا اینکه برای پاسخ دادن و تحقیق کردن در این مورد وقت صرف می‌کنند. این یعنی آن‌ها دیگر نمی‌توانند برای حمله به اسرائیل وقت بگذارند. این یک جنگ روانی است. آن‌ها را دیوانه می‌کند.»

به گفته وی، ائتلاف اسرائیل در دانشگاه تنها برای «تحقیق» در مورد این کارزارهای ضدفلسطینی، حدود ۲ میلیون دلار بودجه دارد.

«اریک گالانگر» که هنگام ساخت این مستند مدیر جمع‌آوری منابع مالی لابی صهیونیستی «پروژه اسرائیل» بوده، در بخشی از مستند تایید می‌کند که میلشتین «فردی است که هزینه‌های مالی ماموریت قناری» و پروژه اسرائیل را تامین می‌کند.

به گفته وی، میلشتین حتی زمانی که به دلیل فرار مالیاتی در زندان به سر می‌برده، با لابی «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در ارتباط مداوم بوده است.

اف‌دی‌دی عامل رژیم صهیونیستی در آمریکا

همانطور که پیش از این هم گزارش شده بود، «سیما واکنین-جیل» در تجمعی که به آن اشاره شد، اذعان می‌کند که اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) برای وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی کار می‌کند.

خبرگزاری فارس پیش از این در گزارش‌هایی به نقش گسترده این گروه لابی‌گر در تحریک دولت آمریکا به تشدید فشار به ایران و همچنین رابطه نزدیک این سازمان با رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، اشاره کرده بود. (جزئیات بیشتر)

واکنین-جیل در بخشی از ویدئویی که مخفیانه ضبط شده، می‌گوید «ما اف‌دی‌دی را داریم. دیگران را داریم» که برای رژیم صهیونیستی روی پروژه‌هایی از جمله «جمع‌آوری داده، تحلیل داده، کار روی سازمان‌های فعال (در زمینه حقوق فلسطینی‌ها) و پیگیری رد پول» کار می‌کنند. او اذعان می‌کند که این قبیل پروژه‌ها تنها با داشتن حمایت و منابع مالی یک حکومت می‌توانند اجرایی شوند.

«آن‌ها هر کاری می‌کنند»

در قسمت سوم مستند، الجزیره با «بیل مولن» استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه «پردو» ایندیانا و از فعالان شناخته‌شده حقوق فلسطینی‌ها مصاحبه می‌کند.

مولن می‌گوید از بهار سال 2016، جریانی برای بدنام کردن او و بر هم زدن روابط خانوادگی‌اش از طریق طرح اتهامات جنسی واهی علیه او در چند سایت ناشناس، به راه افتاده است.

به گفته خبرنگار الجزیره، به نظر می‌رسد این تلاش برای بدنام کردن مولن، توسط عوامل رژیم صهیونیستی در آمریکا طراحی و اجرا شده است.

مولن در این مستند با اشاره به اینکه در تلاش برای اتهام‌زنی به او، خانواده و از جمله دخترش هم هدف قرار گرفته‌اند، می‌گوید دریافته که «این آدم‌ها هر کاری می‌کنند. هیچ کاری از آن‌ها بعید نیست.»

یکی از اعضای گروه موسوم به «دانشجویان حامی عدالت برای فلسطین» که به صورت ناشناس با الجزیره مصاحبه کرده هم می‌گوید به دلیل حمایت از فلسطین هدف اتهام‌زنی قرار گرفته است. به گفته این دختر، به وی اتهام اقدامات غیراخلاقی زده شده و این اتهامات به بروز تنش در خانواده وی منجر شده و نهایتا والدینش او را از حضور در جلسات این گروه منع کرده‌اند.

بسیاری از تاکتیک‌هایی که وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی برای ساکت کردن فعالان حقوق فلسطین در آمریکا به کار گرفته، مشابه اقداماتی است که سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی برای سرکوب و ارعاب رهبران جنبش‌های مقاومت فلسطینی در غزه و کرانه باختری به کار می‌برند. بدنام‌سازی، انتشار شایعه و تحریف اطلاعات از جمله تاکتیک‌های معروف این سازمان‌ها برای فشار به سران سازمان‌های فلسطینی است.

به نوشته پایگاه انتفاضه الکترونیک، شباهت تاکتیک‌های وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی و سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم چیز عجیبی نیست، چراکه اغلب اعضای این وزارتخانه را جاسوس‌ها و عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهند.

فشار به جوانان سیاه‌پوست

در قسمت چهارم مستند، افشا می‌شود که عوامل رژیم صهیونیستی در آمریکا حتی علیه فعالان در جنبش موسوم به «جان سیاه‌پوستان ارزش دارد» (Black Lives Matter) هم فعال هستند.

در یکی دیگر از فیلم‌هایی که مخفیانه ضبط شده و در این مستند پخش می‌شود، سرکنسول رژیم صهیونیستی در آتلانتا می‌گوید: «نسل جوان جامعه سیاه‌پوستان، یکی از مشکلات بزرگی است که اسرائیل دارد.»

در این قسمت همچنین تلاش‌های موفق گروه موسوم به «پروژه اسرائیل» برای اثرگذاری بر رسانه‌های جریان اصلی به نفع رژیم صهیونیستی تشریح می‌شود.

بنیان حمایت از اسرائیل رو به زوال است

این مستند نهایتا با صحبت‌های «اریک گالاگر» رئیس پروژه اسرائیل به پایان می‌رسد که از کاهش حمایت از رژیم صهیونیستی در آمریکا ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید بنیان‌هایی که لابی‌های صهیونیستی از جمله آیپک روی آن بنا شده‌اند، در حال از بین رفتن است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر حمایت دوحزبی در آمریکا از اسرائیل روند نزولی داشته و آنطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، حمایت از رژیم صهیونیستی به صورتی مداوم در میان سیاستمداران ترقی‌خواه و لیبرال و حامیان آن‌ها، کاهش یافته است.

او می‌گوید: «بنیانی که آیپک بر آن بنا شده، رو به زوال است. زمانی، در ایالات متحده حمایت فراگیر عمومی از اسرائیل وجود داشت. فکر نمی‌کنم آیپک به اندازه‌ای که الان ذی‌نفوذ است، بانفوذ بماند. فکر نمی‌کنم آیپک دیگر در نوک پیکان باشد. این نگران‌کننده است، چون اگر آن‌ها نیستند، پس چه کسی هست؟»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.