سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد تعداد زائران پیاده رشد داشته است؛ گفت: مسن‌ترین زائر پیاده، مادر شهید ۸۷ ساله و کوچکترین زائر پیاده طفل ۶ ماهه به اتفاق مادرش بود.

افزایش ۸.۵ درصدی زائران پیاده در دهه پایانی ماه صفر/ مسن‌ترین زائر پیاده مادر شهید ۸۷ ساله بود

به گزارش قدس آنلاین  حسین رضایی  گفت: طی ۱۵ روز پایانی ماه صفر تعداد زائران پیاده‌ای که تا ساعت ۶ بعد از ظهر روز گذشته به مشهدالرضا آمدند، ۴۳۵ هزار و ۸۹۲ نفر در قالب ۴ هزار و ۸۹۰ کاروان از ۲۱ استان کشور هستند، که از این تعداد ۳۷ درصد خانم و مابقی مرد بودند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد تعداد زائران پیاده رشد داشته است؛ اظهار کرد: زائران پیاده از ۶ محور اصلی ورودی مشهد شامل محورهای تربت حیدریه، نیشابور، تربت جام، فریمان، سرخس، کلات و قوچان و سه محور فرعی جاده قدیم قوچان، سیدی و طرقبه و شاندیز به‌مشهد مشرف شدند.

وی افزود: در طول مسیر هزاران خدمتگزار در قالب ۳۱۹ ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ از مشهد و ۱۱ استان کشور به‌زائران عزیز خدمت رفاهی، درمانی و اسکان انجام دادند.

رضایی یادآور شد: بزرگترین ایستگاه صلواتی در محور نیشابور ایستگاه جواد الائمه و رباط خاکستری و در محور قوچان مکتب آل محمد، الکترود رضا و شاهچراغ استان فارس، همچنین در محور سرخس نیز ایستگاه میقات الرضا(ع) بودند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) بیان کرد: ظرفیت خواب در ایستگاه‌های جاده‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و رقم ۷۰ هزار خواب شبانه را در مسیر جاده‌ها در روزهای قبل از شهادت امام رضا(ع) داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در حوزه خدمات درمانی با ایجاد ستاد هماهنگی بهداشت و درمان متشکل از همه خدمتگزارن امور درمانی و جمعیت خدمتگزار به‌مدیریت دانشگاه علوم پزشکی در جاده‌ها و محل‌های اسکان فعالیت داشتند و در سه سطح خدمت درمانی رایگان به‌زائران عزیز ارائه می‌دادند و مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارویی در حوزه‌های اسکان داشته‌ایم.

رضایی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات فرهنگی ایجاد قرارگاه فرهنگی به‌مدیریت آستان قدس رضوی و ادارات فرهنگی، اعزام مبلغ و مبلغه در محورها و محل اسکان را در دستور کار داشتند و محصولات فرهنگی به زائران ارائه می‌کردند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) ادامه داد: در مشهد ۲۱ پایگاه سلامت به زائران پیاده خدمت‌رسانی انجام می‌دادند، همچنین ۳۹۰ محل اسکان کوچک و بزرگ برای زائران پیاده با ظرفیت ۱۱۰ هزار نفر مهیا کردیم که از این تعداد ظرفیت ۸۷ هزار و ۸۵۵ زائر که پیش‌بینی برای اسکان نکرده بودند را به‌صورت رایگان از محل‌های اسکان استفاده کردند.

وی در خصوص بیمه حوادث زائران گفت: بیمه حوادث زائر از خدماتی بود که جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده برای مدیران کاروان‌ها، مدیران ایستگاه‌های صلواتی و زائران پیاده در نظر گرفته بودیم که از هر نفر مبلغ یک هزار و ۳۰۰ تومان برای بیمه از مبدأ تا مبدأ اخذ شد و همه زائرانی که در سایت زائرین هشت ثبت نام کردند از این خدمات رایگان استفاده کردند.

رضایی یادآور شد: مسن‌ترین زائر پیاده، مادر شهید ۸۷ ساله اعزامی از کاروان خانواده شهدا و کوچکترین زائر پیاده طفل ۶ ماهه به اتفاق مادرش همراه کاروان حضرت زینب استان فریمان بود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) بیان کرد: قدیمی‌ترین کاروان زائر پیاده‌ای که به مشهد رسیدند از روستای بیمرغ شهرستان گناباد با ۳۰ سال سابقه زیارت پیاده، بزرگ‌ترین کاروان نیز کاروان علی بن موسی الرضا با بیش از سه هزار خانم از نیشابور، کاروان دانشجویی با یک هزار و ۷۰۰ زائر و کاروان خانواده شهدا با یک هزار زائر را می‌توان نام برد.

وی ادامه داد: کوچک‌ترین کاروان از مهریز یزد با ۴ نفر که دورترین مسیر را نیز همین کاروان از یزد تا مشهد به مدت ۴۵ روز طی کردند.

رضایی عنوان کرد: جمعیت خدمتگزار ضمن تشکر از تولیت آستان قدس، استاندار خراسان رضوی و همه اصحاب رسانه، امید دارد که در سال‌های آینده بتواند خدمت بهتری به زائران ارائه دهد، این جمعیت با یک هزار و ۵۰۰ خدمه و ۲۲ واحد خدمت‌رسانی در طول مدت یک ماه خدمت رایگان به زائران پیاده انجام دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.