یک عکاس گفت: راهپیمایی اربعین تمرکز رسانه‌ای بیشتری دارد؛ ولی توجهی به راهپیمایی مشهد نمی‌شود، با این که میزان راهپیمایی برای برخی افراد بسیار بیشتر است و از شهرهای بسیار دور راهی مشهد می‌شوند. به نظر من ارزش آن را دارد که بیشتر به این واقعه پرداخته شود و بایستی به نحوی آن را ثبت کرد.

لزوم توجه بیشتر به پیاده‌روی زائران امام رضا(ع)
به گزارش قدس آنلاین ، مهناز ظاهری در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه «رد پایی که دریا شد» اظهار کرد: پروژه از سوی حوزه هنری طراحی شده و شش عکاس برای انجام آن پیشنهاد شد. طی جلساتی که با هم داشتیم، تصمیم بر این گرفتیم که عکس‌ها به صورت پرتره گرفته شوند. با توجه به پیشینه عکاسان و تجربه کار مستند، قرار بر این شد که تصویرسازی پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) را با رویکرد مستند ثبت کنیم.
وی ادامه داد: چون کار گروهی بود و هر 6 عکاس، دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند، انتخاب پرتره بودن عکس‌ها سبب شد که فریم‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. از سویی با این تصمیم نوع نگاه به سوژه را محدود کردیم و خروجی این پروژه نیز با این تصمیم از پیش تعیین شده بود.
این عکاس مطرح کرد: هدف من از شرکت در این پروژه عکاسی، نزدیکی و درک این حرکت عظیم معنوی است. راهپیمایی اربعین تمرکز رسانه‌ای بیشتری دارد؛ ولی توجهی به راهپیمایی مشهد نمی‌شود، با این که میزان راهپیمایی برای برخی افراد بسیار بیشتر است و از شهرهای بسیار دور راهی مشهد می‌شوند. به نظر من ارزش آن را دارد که بیشتر به این واقعه پرداخته شود و بایستی به نحوی آن را ثبت کرد.
وی افزود: برای من به طور کلی عکاسی یک تجربه معنوی است و چندان سوژه تفاوتی ایجاد نمی‌کند. عکاس بایستی به سوژه خودش واقف بوده و به آن علاقه‌مند باشد. این که روزانه با چندین انسان متفاوت هم‌کلام شوی و از داستان زندگی آن‌ها با خبر شوی، بسیار جذاب است و یک تجربه معنوی منحصر به فرد محسوب می‌شود.
ظاهری تصریح کرد: یک سال از عکاسی می‌گذرد بسیاری از سوژه‌ها را فراموش کرده‌ام؛ یک داستان برای من بسیار عجیب بود. زن و شوهری در راهپیمایی شرکت داشتند و مرد نابینا بود. علت زیارت را که جویا شدم، خانم بیان کرد که برای شفای مرد آمده‌اند و نکته جالب اینکه مرد به صورت مادرزاد نابینا بود و امید آن‌ها برای من بسیار عجیب بود.
وی اضافه کرد: معمولا روز افتتاحیه استقبال و بازدید نسبت به روزهای دیگر بیشتر است اما امیدوارم چون مشهد مملو از زائران امام رضا(ع) است، بازدید بیشتر شود و مردم به تماشا بیایند؛ چرا که این عکس‌ها راوی زندگی مردم هستند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.