مردم شهر مقدس مشهد درحالی نمره قبولی درمیهمان نوازی اززائران بارگاه منور رضوی را کسب کردند که امروز صحنه های نازیبایی درمسیر برگشت زوار به شهرهای خود رقم خورد، ازیک سو ازدحام مسافران درپایانه مسافربری مشهدو ازدیگر سو قیمتهای سرسام آور بلیت هواپیما .

بلبشو در پایانه مسافربری مشهد و زائران سرگردان/قیمت چند برابری بلیت واظهارات عجیب دولتی ها!

قدس آنلاین – سعید کوشافر: دیروز آخرین روز صفر با سوگواری جمع عظیم محبان اهل بیت و مشتاقان زیارت امام رئوف به پایان رسید. شهروندان مشهدی درآزمون میهمان نوازی نمره قبولی گرفتند.خلق صحنه های زیبای استقبال از زائران بارگاه منور رضوی و پذیرایی از 3میلیون زائر نشان داد که مردم مشهد برای ولی نعمتشان کم نگذاشتند.

اما امروز درحالی که زائران قصد بازگشت به موطن خودرا داشتند با صحنه هایی مواجه شدند که نشان داد مسوولان دولتی به هشدارها وتذکرهای قبلی هیچ توجهی نداشتند و بازهم مشکل وسیله بازگشت زائران مساله ساز شد. شلوغی وازدحام زائران درپایانه مسافربری مشهدو زدو بندهای برخی اتوبوسرانان با تعاونی ها صحنه های زشتی را رقم زد. از دیگرسو این شرکتهای هواپیمایی بودند که قیمت بلیت را چنان بالا بردند که پرداختش از عهده برخی متمولان هم خارج است . قطار هم که تنها یک پاسخ تحویل زائران میدهد ، بدون رزرو بلیتی نداریم .

همه اینها درحالی است که امروز آیت الله علم الهدی ، امام جمعه مشهد درخطبه های نماز جمعه به این مساله اشاره ای تندو جدی داشت و گفت: عده‌ای که زیارت مردم را اسباب کاسبی کردند و بلیط هواپیما را به مبلغ ۲۴ میلیون فروختند با دشمنان اهل بیت محشور می‌شوند.

***وضعیت خروج مسافران از مشهد

درهمین حال مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: وضعیت خروج مسافران از مشهد از طرق مختلف ریلی، هوایی و جاده ای زیر نظر و کنترل است و مشکلی در این زمینه نداریم.

مهدی فروزان روز جمعه افزود: هم اکنون در محل پایانه مسافربری مشهد مستقر هستیم و روند خروج مسافران، فروش بلیت و مشکلات احتمالی تحت نظارت و کنترل قرار دارد.

وی بدون اشاره به دلایل ازدحام زائران درپایانه مسافربری با  بیان اینکه مشکل کمبود اتوبوس برای مقاصد اصفهان و مازندران برطرف شده است، خاطرنشان کرد: 2 شرکت مسافربری چندین دستگاه اتوبوس برای این مقاصد در نظر گرفته اند که مشکل مسافران برطرف شده است.

فروزان گفت: در مسیر جاده ای از صبح جمعه  تا ساعت 13 یکهزار و 365 دستگاه اتوبوس از پایانه مشهد با حدود 38 هزار مسافر به مقاصد مختلف خارج شده اند که این رقم جدا از مسافرانی است که قبلا بلیت خود را خریداری کرده بودند.

وی ادامه داد: در مسیر ریلی نیز خروج مسافران با مشکلی مواجه نیست و امشب نیز یک رام قطار به مقصد تهران به صورت فوق العاده برنامه ریزی شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در حوزه حمل و نقل هوایی نیز از دیروز تا آخر امشب 300 پرواز فعال به صورت روزانه خدمات لازم را ارائه می دهند و بهای بلیت نیز در حد متعارف گزارش شده است.

وی بدون اعلام اینکه نرخ متعارف از دیدگاه وی چند تومان است تاکید کرد: بازوهای نظارتی روند فروش بلیت و خروج مسافران دهه پایانی صفر به مقاصد مختلف را زیر نظر دارند.

*** ازدحام مسافران در پایانه

درحالی که مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی هیچ مشکلی را نمی بیندو پایانه مسافربری و ایستگاه قطار و قیمت بلیت هواپیما را عادی توصیف کرده و همه چیز را گل وبلبل میبیند ، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: عدم پیش خرید بلیت برگشت اتوبوس توسط مسافران در تعطیلات اخیر موجب ازدحام و معطلی مسافران در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد شده است .

جواد وحدتی فرد روز جمعه افزود: متاسفانه پایانه های حمل و نقل جاده ای مسافر، برخلاف دیگر اشکال سفر، پیش بینی برای تهیه بلیت بازگشت ندارند و حال آنکه این مشکل در فرودگاه و راه آهن مشاهده نمی شود.

وی بیشترین مسافر و تقاضا برای سفر را در مسیر مازندران و شمال و مسیرهای داخلی از جمله نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار عنوان کرد و گفت: هم اکنون در حال تامین ناوگان مورد نیاز برای انتقال این مسافران بدون بلیت بازگشت هستیم و شمار مسافرانی که هم اکنون در پایانه منتظر اتوبوس هستند حداکثر 250 نفر است.

درحالی این مقام مسوول تعداد مسافران داخل پایانه را 250نفر اعلام کرد که خبرنگار ما با حضور درمحل پایانه تعداد مسافران منتظر بلیت را بیش از چند هزار نفر ارزیابی کرد. این درحالی بود که ماموران پایانه مانع حضور انها درسالنهای تهیه بلیت میشدندو اظهار میداشتند که حضور تنها یک نفر از هر خانواده کافی است . درعین حال ماموران حراست پایانه تاکید میکردند که فعلا بلیتی نیست و به محض رسیدن اتوبوس اعلام خواهدشد .

درهمین حال خبرنگار ما متاسفانه شاهد برخی زد وبندها میان اتوبوسداران و برخی دلالهای پایانه شد که درمیان مسافران حاضر شده و بلیت را باقیمتهای بالاتر به انها عرضه میکردند.

درهمین راستا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم گفت: 120 هزار مسافر با آغاز موج بازگشت زائران از مشهد تا ساعت 24 روز پنجشنبه با ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای از مشهد خارج شدند.

ابراهیم نصری روز جمعه افزود: این تعداد زائر با سه هزار سفر جاده ای که 79 درصد آن به وسیله اتوبوس بوده است، مشهد را به مقاصد درون و برون استانی ترک کرده اند.

وی گفت: این سفرها از چهار پایانه مسافری مشهد شامل امام رضا(ع)، معراج، راه ابریشم و کلات به وسیله اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری کرایه انجام شده است.

*** بلیت هواپیما سر به آسمان کشید

از سوی دیگر و درشرایطی که مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی قیمت بلیت هواپیما را متعارف ! توصیف میکند ، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: هم اکنون نرخ فروش بلیت اینترنتی هواپیما به مقصد برخی شهرهای بزرگ بسیار بالا و خارج از قاعده است.

مجید فرقانی روز جمعه در خصوص وضعیت فروش بلیت هواپیما از مشهد به مقاصد مختلف همزمان با ایام پایانی صفر افزود: فروش بلیت مشهد به مقصد شهرهایی مانند تبریز، اهواز، شیراز و اصفهان بسیار بالا و متفاوت است اما قطعا با کاهش حجم مسافر و به تبع آن کاهش تقاضا، نرخ ها به زودی کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضا این نرخ ها توسط برخی دفاتر فروش اینترنتی غیرمجاز و خارج از پوشش نظارتی تعیین می شود و تا کنون گزارشی مبنی بر عرضه بلیت با قیمت های غیرمتعارف از سوی دفاتر خدمات مسافرتی مجاز نرسیده است.

وی با بیان اینکه اکثر مسافران بلیت بازگشت خود را از قبل تهیه کرده اند، افزود: برخی مسافران که اکنون به دنبال بلیت هستند به دلیل تکمیل ظرفیت ها به سختی موفق به تهیه بلیت می شوند.

وی افزود: متاسفانه سازمان هواپیمایی کشوری همچنان از نظر تعیین سقف و کف نرخ بلیت هواپیما، شرکت های هواپیمایی، آژانس ها و مسافران را در بلاتکلیفی قرار داده و همین امر موجب نابسامانی در بازار فروش بلیت شده است.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: با دبیر انجمن های شرکت های هواپیمایی هم تماس گرفته ایم که می گویند قرار شده شرکت ها تا هفته آینده سقف و کف نرخ خود را اعلام کنند اما متاسفانه در حال حاضر سقف و کفی وجود ندارد و همین موجب عرضه بلیت خارج از نرخ مصوب می شود.

درهمین راستا ، مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: همزمان با ایام پایانی ماه صفر بیش از 104 هزار مسافر از طریق فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، از روز سه شنبه 15 آبان ماه تا کنون جابه جا شده اند.

محمدباقر قاسم زاده روز جمعه افزود: در این مدت بیش از 720 پرواز در این فرودگاه انجام شد که 100 پرواز ورودی و خروجی از این تعداد پروازهای خارجی و مابقی پروازهای داخلی بوده است.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت با توجه به افزایش تقاضای سفر به مشهد، برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت تعداد 40 پرواز فوق العاده انجام شد.

***نکته آخر

علاج واقعه قبل ازوقوع باید کرد، این ضرب المثل را قطعا بارها وبارها شنیده اید ، شاید مسوولان دولتی هم شنیده باشند. اما انگار که این مقامهای مسوول گوششان بدهکار هشدار وتذکر نیست . حداقل درهمین پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین و قبل از دهه پایانی صفر چند گزارش درخصوص تدارک وسیله برای برگشت مسافران منتشرکرده وعنوان کرده بودیم که دراین ایام مشکلات زیادی برای تهیه اتوبوس و بلیت قطار وهواپیما بوجود خواهد امد و علاج این واقعه را کنید تا زحمات مردم مشهد در مهمان نوازی و پذیرایی از زائران با یک خاطره تلخ در برگشت بر باد نرود .

اما انگار این مقامهای مسوول عادت دارند تا در دقیقه 90 وارد صحنه شده و پس از تحمل رنج زائران گره از مشکلات انها بگشایند . البته اگر به واقع گره باز کنندو نشود به گونه ای که بلیت 50هزارتومانی به زائران صد هزارتومان فروخته شودو ماهم دلمان خوش باشد که مشکل زائر حل شد . کما اینکه بلیت های میلیونی مسیر مشهد دراین روزها زبانزد شده است .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.