سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات از بازارچه‌های مرزی از حدود ۱۵۰ میلیون دلار گذشته ولی در بازارچه‌ مرزی باجگیران که با ترکمنستان است محدودیت‌های جدی را شاهد هستیم که طرف ترکمنی مانع از صادرات شدند و محدودیت‌های جدی را اعمال کردند.

صادرات بازارچه‌های مرزی از ۱۵۰ میلیون دلار عبور کرد

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان در خصوص تمهیدات صورت گرفته استان در بخش لاستیک، اظهار کرد: تا ۱۰ مهر ماه حدود ۷۰۰۰ حلقه لاستیک به استان اختصاص دادند که ما آن را توزیع کرده‌ایم، از ۱۰ مهرماه تا ۱۰ آبان نیز ۷۰۰۰ حلقه دیگر به استان اعطا کردند.

وی ادامه داد: برای حدود ۱۰ هزار مورد آن تا چند روز گذشته حواله صادر شده بود و حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مورد دیگر آن نیز در حال صدور حواله است.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با این روند روبه‌رو رشدی که در حوزه لاستیک شاهد هستیم، مشکل تامین لاستیک حل خواهد شد، عنوان کرد: در یک فاصله زمانی چند ماهه توزیع این تعداد حلقه لاستیک بسیار قابل توجه است.

رسولیان افزود: برای توزیع این حلقه لاستیک‌ها تمامی حوزه‌ها از جمله بخش شهری با محوریت دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی لحاظ شده است.

وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری لاستیک‌ها، خاطرنشان کرد: لاستیک‌های توزیع شده به صورت یارانه‌ای خواهد بود و بعضی از آن‌ها حدود یک میلیون و ۷۰۰ تومان است که برای مصارف کامیون‌ها خریداری خواهد شد.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: پیشنهادی را ارائه کرده‌ایم که هر راننده بتواند در مقصد خود لاستیک‌های خود را تعویض کند و این امر در دست پیگیری است.

رسولیان در خصوص سهیمه‌بندی کردن بنزین نیز، بیان کرد: در حال حاضر در این بخش دستورالعمل خاصی به استان ابلاغ نشده ولی به هر حال مصرف سوخت در کشور ما بالا بوده و این امر سبب می‌شود که در این بخش قاچاق به شدت افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما در مرز دوغارون که مرز استان خودمان محسوب می‌شود، با مشکل جدی مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که ابزارهای کنترلی خود را نیز افزایش دهیم. علی‌رغم این موارد زمانی که کنترل‌های خود را افزایش می‌دهید، ترافیک بیش از حدی ایجاد می‌شود و این امر باز برای ما نیز نگرانی به وجود می‌آورد.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: بهترین روش این بوده که مصرف بنزین واقعی مردم محاسبه شود و برای مصرف‌های غیر واقعی محدودیت‌هایی اعمال شود.

رسولیان گفت: در چند روز گذشته که در هرات بودم در آنجا هر لیتر گازوئیل حدود ۹۰۰۰ تومان بود و این قیمت با هر لیتر ۳۵۰ تومان بسیار معنادار است و این امر قاچاق را به شدت توسعه می‌دهد.

وی در خصوص صادرات بازارچه‌های مرزی استان در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری، بیان کرد: صادرات از بازارچه‌های مرزی از حدود ۱۵۰ میلیون دلار گذشته ولی در بازارچه‌ مرزی باجگیران که با ترکمنستان است با محدودیت‌های جدی را شاهد هستیم که طرف ترکمنی مانع از صادرات شدند و محدودیت‌های جدی را اعمال کردند.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: با این وجود بازارچه مرزی باجگیران از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده است.

رسولیان در خصوص عمده‌ترین صادرات استان از سوی بازارچه‌های مرزی، تصریح کرد: عمده‌ترین صادرات ما مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نفتی و لوازم خانگی است که از دوغارون انجام می‌گیرد، همچنین عمده کالاهایی که ما در این مدت صادر کرده‌ایم، کالاهای غیریارانه‌ای مانند  سیمان و زعفران و... است.

 وی با بیان اینکه سهم یارانه‌ای ما بسیار اندک است، بیان کرد: پیشنهادی را نیز در این زمینه داده‌ایم که هیچکدام از کالاهای ما صادرات آن محدود نشود و بعضی از کالاهایی که به نوعی تولید آن در داخل کشور مازادی را می‌طلبد، ولی مواد اولیه آن یارانه‌ای است، یارانه‌ی صادراتی اخذ کنند و این امر نیز در حال مصوب است و در این راستا چند کالا نیز مصوب خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.