البرز- مهدی عسگری مورودی- سرانجام، کلانشهر کرج پس از حدود یک سال تزلزل مدیریتی در حوزه شهری، صاحب شهردار شد و اینبار اصغر کمالی زاده به اتفاق آراء اعضای شورا، سکان شهرداری کرج را در دست گرفت.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمالی زاده سکاندار کشتی تقریبا به گل نشسته ای شده که نجات آن اولویت شهردار جوان خواهد بود و پس از قرار گرفتن در مسیر حرکت، شتاب آن را دنبال کند.

انتخاب کمالی زاده اگر چه نقطه ی پایانی بر بلاتکلیفی مدیریت شهری و اختلافات داخلی پارلمان شهری محسوب می شود و تا حدودی آرامش را به پیکره ی شهرداری بازگردانده اما پرسش هایی را نیز موجب شده که چه سرنوشتی در انتظار شهر، شهرداری و شهردار خواهد بود و عبارت ساده اینکه کمالی زاده تا چه میزان توفیق غلبه بر دست اندازهای مسیری را دارد که طی یک سال اخیر و پیش از آن در مدیریت شهری ایجاد شده است.

پاسخگویی به این پرسش ها اگرچه مستلزم طی زمانی حداقل به مدت ۶ ماه می باشد اما در هم تنیدگی شهرداری با چالش هایی همچون پروژه های عمرانی نیمه تمام، گستردگی نیروی انسانی و فربه تر شدن آن طی سالهای اخیر، کسری بودجه، عدم تحقق منابع درآمدی و... بر ابهامات سوال برانگیز می افزاید و اذهان را به سوی " چه می شود" ها رهنمون می سازد.

در این میان، اما  بررسی رویکرد مدیریتی شهردار جوان می تواند تراز نسبتا مناسبی برای یافتن پاسخ سئوالاتی باشد که اگر چه طرح آن ها در این مقطع زمانی چندان منتج به پاسخ نخواهد شد اما برای یافتن پاسخ های نسبی، راهگشاست.

 چه اینکه شاید یکی از معیارهای اعضای شورای شهر و به موجب آن وزیر کشور برای انتخاب صورت گرفته، سوابق عملکردی شهردار بوده تا جهت گیری های فکری وی، هرچند که مروری بر شخصیت رفتاری کمالی زاده موید آن است که وی تابع جریان سیاسی خاصی نبوده و همواره فارغ از خط کشی های سیاسی، فعالیت خود را معطوف به چارچوب های فنی دانسته است.

تصدی سمت معاونت عمرانی شهرداری کرج، شاخص ترین منسبی بوده که کمالی زاده، پیش از شهردار شدن، بدان تکیه زده و این جایگاه مهمترین نقطه محک وی محسوب می شود که در این خصوص برخی معتقدند پروژه های عمرانی فاقد کارشناسی لازم با چشم انداز بلند مدت بوده و گروهی دیگر اعتقاد دارند در شهر کرج طی ۴ سال به اندازه حدود ۴۰ سال فعالیت عمرانی مفید صورت گرفته است.

 گذری بر پروژه های اجرا شده، دیدگاه گروه دوم را در برخی حوزه ها بیشتر مقرون به واقعیت می کند و تعمیم این نگاه به جایگاه فعلی کمالی زاده نوید بخش ترمیم نقاط آسیب دیده ی مدیریتی شهرداری خواهد بود چرا که تکاپوی اثربخش در موعد رکود و اجرای پروژه های بزرگ عمرانی موید آن است که مدیر ارشد شهرداری کرج  واجد قدرت ریسک پذیری لازم در اجرای سیاست های کلان مدیریت شهری خواهد بود؛ بویژه اینکه بخشی از آسیب وارده به پیکره مدیریتی شهرداری طی یک سال اخیر ناشی از خلاء ریسک پذیری در تصمیم گیری های بزرگ و اجرای آن بوده است.

از سویی دیگر، سوابق مدیریتی کمالی زاده نشان داده که وی از جمله مدیران کم حاشیه ای است که در حوزه سلامت اداری نمره مطلوبی کسب کرده و همواره در تعامل با دستگاه های مرتبط با مدیریت شهری از تعادل نسبی برخوردار بوده که این امر می تواند بخش های ناآرام مدیریتی بدنه شهرداری را به سوی آرامش سوق دهد.

اما نکته ای که برخی ابهامات را در خصوص فرجام مدیریتی کمالی زاده می افزاید، سهم خواهی های احتمالی است که در میان مدت توسط حامیان درون شورایی و برون شورایی وی صورت خواهد گرفت که نوع رویکرد شهردار نسبت به این چالش احتمالی در تعیین عاقبت مدیریتی اش تعیین کننده است چرا که بسیاری معتقدند نصیری(شهردار مستعفی کرج) قربانی سهم خواهی هایی شد که با مشی مدیریتی وی سازگار نبود.

 یقینا این نقیصه را می توان در کنار معضلات پیش روی شهرداری که پیش تر بدان اشاره شد، بعنوان بزرگترین چالش شهردار برشمرد و پرسش ها و ابهامات متصل به این مقوله در جایی تشدید می شود که روحیه تعامل پذیری کمالی زاده با آن تلفیق می گردد

به عبارت ساده تر، بسیاری، انتخاب کمالی زاده بعنوان شهردار را مرهون تلاش ها و حمایت های خود می دانند و در تلاشند تا به نوعی شهردار جوان را وامدار و یا مدیون خود قلمداد کنند و این افراد دیر یا زود مطالباتی از شهردار را مطرح خواهند کرد که بخشی از آن ها در حوزه انتصاب مدیران شهرداری خواهد بود که این امر استقلال مدیریتی کمالی زاده را به چالش جدی خواهد کشید و اگر وی در مقابل خواسته هایی از این دست مقاومت لازم را نداشته باشد در اشراف مدیریتی خود دچار تزلزل جدی خواهد شد.

از سوی دیگر، اگر کمالی زاده با لحاظ نمودن احترام متقابل با اینگونه افراد، ستون خیمه مدیریتی اش را بر استقلال در تصمییم گیری ها بنا نهاد، قطعا آینده ی روشنی را برای مدیریت شهری کرج رقم خواهد زد چرا که تلفیق استقلال در تصمیم گیری ها با مولفه های مثبت مدیریتی کمالی زاده، راهی جز روشنی را پیش روی وی قرار نخواهد داد و آنگاه می توان مدعی بود که با "اصغر" به "کمال" می رسیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.