معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آن‌چه امروزه شعار افراد هنری است، اصطلاح «اقتصاد فرهنگ و هنر» است. بر اساس بخش‌نامه‌ای که اخیراً آمده، در حال انجام کارهایی برای ایجاد «گذر فرهنگ و هنر» هستیم؛ یعنی پاتوق‌های هنری که در نقاط زیادی از دنیا مرسوم است را در شهر ایجاد خواهیم کرد.

توجه به «اقتصاد فرهنگ و هنر» خواسته هنرمندان است
به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا محمدی در نشست هم‌اندیشی اساتید نقاشی با مسئولان و مدیران استانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و اعضای امور هنری و سینمایی استان گفت: شما هنرمندان به‌خوبی در جریان اقتصاد هنر هستید؛ اما با کمک کدام قسمت، اقتصاد هنر انجام می‌شود؟ دستگاه دولتی اجازه خرید و فروش ندارد؛ از طرفی وظایفی برای ما درنظر گرفته شده است. اگر فرهنگ شهری ضعیف است، باید فرهنگ‌سازی کنیم. چرا بسیاری از افراد تفاوت آثار اصلی و کپی را نمی‌دانند؟ به این دلیل که ما فرهنگ‌سازی نکردیم.
وی افزود: زمانی که هنرمندان و افراد اثرگذار هنری کنار می‌روند، افرادی ورود پیدا می‌کنند که اثرگذار مثبت نیستند و خط و مشی تعیین می‌کنند. دستگاه‌های دولتی حمایت مالی ندارد اما باید حمایت حقوقی داشته باشند، این حمایت زمانی محقق می‌شود که از هم‌فکری شما استفاده کنیم.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو، نداشتن انجمن هنرهای تجسمی از طریق انتخابات بود که درحال حاضر هم فعالیت می‌کند و مسلما شیوه فعالیت آن انتخابات نبوده و انتصابات بوده است. انجمن هنرهای تجسمی در شهرستان‌ها وجود ندارد و این انجمن به مشهد مربوط می‌شود.
محمدرضا محمدی خاطرنشان کرد: زمانی‌که این اتفاق در انجمن هنرهای تجسمی استان به شیوه‌ی انتخابات یا شیوه‌های دیگری رخ دهد، ممکن است وضعیت انجمن هنرهای تجسمی شهرستان‌ها هم سروسامان بگیرد و راه‌اندازی شود.
وی تشریح کرد: در جریان انتخابات ابتدا فراخوان‌ها روی سایت و فضای مجازی ارسال شد؛ شرایطی برای فراخوان گذاشتند که با چکش‌کاری چندین ماه ارائه شد، در نظر داریم انتخابات کاملا سالم و بدون حاشیه و با اکثریت مطلق هنرمندان رخ دهد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این نشست جهت دانستن نقطه نظرات دوستان و چگونگی حرکت انتخابات در مسیر واقعی خود و چگونگی برگزاری انتخابات سالم، بیان چالش‌ها و کمبودها برگزار شده است تا با طرح مشکلات از سمت شما، اگر در بضاعت ما هست سراغش برویم و اگر نیست راه حلی برای حل مشکل پیدا کنیم.کارهایی که بخش خصوصی در انجمن می‌تواند انجام دهد، افراد اداری قادر به انجام آن نیستند.
در بخش دیگری از این نشست مسئول روابط عمومی امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی گفت: سال‌ها منتظر شرایطی برای تشکیل انجمن هنرهای تجسمی بودیم. انجمن هنرهای تجسمی به‌معنای شکل‌گیری جریان هنری در شهر است.
هادی منفرد تشریح کرد: در این راه مشکلات قانونی وجود داشت که سال‌ها طول کشید؛ تمام مسئولین ارشاد باید تلاش می‌کردند. نهایتاً به این مسیر ختم شد که سال گذشته این اساس‌نامه را به‌دست گرفتیم و شروع به فراهم کردن مقدمات برای برگزاری انتخابات انجمن هنرهای تجسمی کردیم. به نظر می‌آید که از مسیر هنر تجربی به سمت هنر آکادمیک تمام مسیرهای علمی کشور پیشرفت کردند و هنرهای تجسمی هم باید پیش می‌رفت.
در ادامه لادن اورنگی از اساتید نقاشی استان طی سخنانی خاطرنشان کرد: تمام مشکلاتی که گفته شد زیر مجموعه‌ی انجمنی است که اساس‌نامه و قانون ندارد و یک فرد به آن دلیل که هیئت امنایی وجود نداشت و فقط رئیس انجمن تصمیم‌ گیرنده بود، با باند بازی زیر مجموعه‌های خود را می آورد؛ انجمن قبلی اگر اساس‌نامه داشت حتما انتخابات هم داخل آن قید و برگزار می‌شد، بنابراین یا اساس‌نامه نداشته و یا اساس‌نامه‌ی موجود اصولی نبوده است.
این استاد نقاشی بیان کرد: مشکل اصلی این است که ما یک صنف نیستیم و اگر صنف بودیم قطعا می‌توانستیم در بسیاری از موارد نظر بدهیم. تمام مشکلات با نوشتن یک قانون و اساس‌نامه‌ی درست و هیئت امنایی که همدل باشند حل می‌شود.
در ادامه این نشست محمد ابوترابی ابراز کرد: با عمومیت رای دهندگان هنری مخالف هستم؛ برای حق رای، باید گزینش انجام شود که عمومیت تام بین هنرمندان نداشته باشد.
این استاد نقاشی افزود: مخصوصاً در شهرستان‌ها افراد دارای مدرک تحصیلی هنر اما بدون هیچ آشنایی با رویکرد انجمن در رای گیری شرکت می‌کنند، ریزش رای ایجاد می‌شود و ممکن است از رای آوردن نخبگان مرکزی شهر جلوگیری شود. باید بر فرایند رای‌گیری مخصوصاً در شهرستان‌ها مدیریت بیشتری شود.
در ادامه رستگار،مدیر گالری آذرنور تشریح کرد: همیشه تلاش ما بر این بوده که هنرمندان را بشناسیم و آنها را ارج نهیم ولی کار زیادی از ما ساخته نیست؛ گاهی هنرمندان از ما درخواست کمک مالی دارند.
وی افزود: اوایل که آقای تحفه‌گر آمدند، این جلسه فقط یک دفعه برگزار شد. تقاضا دارم اتاق فکری گذاشته شود که هنرمندان جمع شوند و همدلی انجام شود، در این گفت‌وگوهاست که اتفاقات خوب رخ می‌دهد.
مسعود رستگار بیان کرد: بازارهای فروش آثار هنری که در سنوات قبل می‌دیدیم مثل چهارشنبه بازار بود و این معرفی شهری مثل مشهد است. زمانی که با هنرجو صحبت می‌کنم و آموزش می‌دهم، در نهایت می‌گوید این کارهایی که مدرن هستند و ایده دارند، فروش نمی‌روند.
این استاد نقاشی خاطرنشان کرد: هنرجویان حق دارند زیرا همین‌طور تعریف شده و چه کسی این را تعریف می کند؟ کسانی که راه نفوذ دارند. زمانی که ما هنرمندان عرصه را خالی می‌کنیم، بحث آموزش این‌گونه پیش می‌رود؛ جامعه‌ی ما وقتی کار خوب و اصیل نمی‌بیند، همان کارهای بازاری را می‌پسندد.
در بخش پایانی این نشست معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بنا بر این انتخابات، هدف تشکیل «انجمن نقاشان نیست»، بلکه «انجمن هنرهای تجسمی» است که اگر هم در نقاشی کمی ضعف مالی داشته باشد، از سمت سایر رشته‌های انجمن جبران می‌شود.
محمدرضا محمدی اظهار کرد: دیدگاه ما به انجمن این است که انجمن بازوی ما است؛ در بسیاری از موارد کاری از ما ساخته نیست زیرا دستگاه حکومتی نباید در اجرا ورود پیدا کند و  فقط وظیفه‌ی سیاست‌گذاری به عهده دستگاه حکومتی است و اجرا را به بخش خصوصی می‌سپارد.
وی افزود: ما کارمندان بخش دولتی بر این باور هستیم که بخش خصوصی بهتر از ما می‌تواند کار کند؛ زیرا در بخش دولتی شرح وظایف اعلام شده که اگر منجر به نتیجه شود یا نشود کارمند مزایای خود را دریافت می‌کند، اما در بخش خصوصی اگر منجر به نتیجه نشود، از مسیری می‌روند که نتیجه بگیرند و این به معنای نوآوری و فکر جدید است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون بخش خصوصی و انجمن هنرهای تجسمی یتیم است. علت وجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خدمت به جامعه‌ی فرهنگی و هنری است.
محمدرضا محمدی خاطرنشان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در جامعه هنری، حلقه مفقوده بین آموزشگاه‌های آزاد و نگارخانه‌ها است؛ هیچ ارتباطی بین آموزشگاه‌ها و نگارخانه‌ها وجود ندارد، اگر به آموزشگاه‌ها سرفصل داده شود و آموزش درست بدهند، خروجی عالی خواهند داشت که به نگارخانه منتهی می شود و به فروش می‌رسد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل عمده در مشهد این است که چرا در تمام کشور دانشگاه هنر وجود دارد اما در مشهد با این وسعت و با این سابقه‌ی دانشگاه فردوسی، دانشگاه هنر ندارد. ما خواستار انجام این خدمات هستیم و هر کاری از حمایت و پی‌گیری از ما و تیم ما ساخته باشد دریغ نمی‌کنیم.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.