وزیر انرژی عربستان سعودی در سفری اعلام نشده، امروز (شنبه) وارد بغداد شد تا برای جلب اعتماد دولت جدید عراق، با بسته‌های پیشنهادی اقتصادی به دیدار مقامات این کشور برود.

سفر از پیش اعلام نشده وزیر انرژی عربستان به بغداد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی، شنبه (امروز)، در سفری از پیش اعلام نشده، وارد بغداد شد. این سفر در پی اعلام بغداد مبنی بر تلاش برای افزایش تولید و صادرات نفت در سال آینده، صورت گرفت.

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق، اخیرا با اشاره به اینکه عراق پس از عربستان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در اوپک به شمار می‌رود، گفته بود که قصد دارد ظرفیت تولید نفت این کشور را از پنج میلیون بشکه در روز به هفت میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ برساند. 

شبکه رسمی «العراقیه» در خبری فوری و بدون جزئیات اعلام کرد که این وزیر سعودی، طی سفری رسمی وارد بغداد شد. 

مقامات مسئول  می‌گویند که وی در این سفر پرونده‌های همکاری اقتصادی و همکاری در بخش انرژی را با مقامات عراقی بررسی خواهد کرد.

این سفر، نخستین سفر رسمی وزیری سعودی پس از تشکیل دولت جدید عراق و انتخاب ثامر الغضبان به عنوان وزیر نفت جدید به جای «جبار اللعیبی» است و برخی مقامات مسئول می‌گویند که این سفر دارای ابعاد سیاسی است.

یک مقام مسئول آگاه  به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که پرونده‌هایی که الفالح در عراق پیگیری خواهد کرد، اقتصادی است و به همکاری اقتصادی میان ریاض و بغداد مربوط می‌شود اما این سفر دارای ابعاد سیاسی نیز هست. دو طرف درباره امکان همکاری در زمینه تامین برق مورد نیاز عراق نیز که پیش از این در تابستان گذشته از سوی عربستان رد شده بود، رایزنی خواهند کرد.

وی افزود: عربستان از طریق این پرونده و عرضه همکاری در بخش تامین برق عراق به منظور رفع کمبود این نیرو در سراسر عراق، می‌خواهد، اعتماد دولت عادل عبدالمهدی را جلب کند. زیرا این کمبود یکی از بزرگترین‌های تهدیدهای موجود است که دولت عبدالمهدی با آن مواجه است و هر تابستان موجب آغاز تظاهرات‌های ضد دولتی در عراق می‌شود.

این منبع تاکید کرد: عراق از این همکاری استقبال می‌کند، منوط به اینکه این همکاری مشروط نباشد و به نفع این کشور باشد. پرونده‌های دیگری نیز با این وزیر سعودی مورد بررسی خواهد گرفت که پرونده صادرات نفت و هماهنگی در زمینه میزان صادرات آن که بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت، از جمله آنهاست.

این در حالی است که دولت «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق، در آخرین روزهای فعالیتش نتوانست، ریاض را به تامین برق مورد نیاز این کشور متقاعد کند و این مسئله موجب تشدید تظاهرات‌های ضد دولتی در بصره و استانهای جنوبی عراق شد.

ابتدا برخی رسانه‌ها مدعی شدند که قرار است عراق برق ارزان عربستان را جایگزین واردات برق از ایران کند و حتی اخباری درباره سفر یک هیأت عالی‌رتبه عراقی به عربستان برای مذاکره در این‌زمینه منتشر شد و عربستان نیز اعلام آمادگی کرد که از طریق تاثیرگذاری بر شرکاء و همپیمانان منطقه‌ای مانند ترکیه، مشکلات عراق از جمله آب و برق و... را حل و فصل کند اما سفر این هیأت بی‌نتیجه بود و هیچ توافق نهایی در این‌زمینه حاصل نشد و بیشتر یک جنجال رسانه‌ای بود.

روابط میان بغداد و ریاض با وجود آنکه سفارت عربستان در اواخر سال 2015 در عراق پس از سالها قطع روابط دیپلماتیک پس از جنگ صدام با کویت، بازگشایی شد، هنوز دچار نوعی سستی و ضعف است. در ژوئن 2017، دو کشور توافق کردند که یک شورای هماهنگی به منظور بهبود سطح روابط دوجانبه تشکیل دهند.

به نوشته «کردستان 24»، وزارت نفت عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طی سفر الفالح به عراق، شورای هماهنگی میان دو کشور تلاش می‌کند تا سازوکارهای مناسبی برای تسریع بوند مشارکت اقتصادی و فعالسازی همکاری‌های مشترک و تکامل اقتصادی ایجاد کند.

در این بیانیه به نقل از الفالح آمده که او نیز بر عمق روابط دوجانبه و هماهنگی‌های مشترک میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها از جمله تصمیمات مربوط به کاهش میزان تولید نفت، تاکید دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.