دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز شهید بر ادامه راه شهدا و اتکا به توانایی موشکی به عنوان نقطه قوت قدرت مقاومت تأکید کرد.

نصرالله: نقطه عطف قدرت مقاومت، توانایی موشکی است/تحریم‌ها بر تغییر موضع ایران، بی‌اثر است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی امروز (شنبه/ ۱۱ نوامبر برابر با ۱۹ آبان) به مناسبت «روز شهید» در ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد ادامه راه مقاومت به برکت خون شهداست.

روز شهید سالروز شهادت «احمد القصیر» (۱۸ ساله) است، شخصی که اولین عملیات استشهادی مقاومت لبنان را علیه رژیم صهیونیستی انجام داد. وی در سال ۱۹۸۲ با خودرویی پر از مواد منفجره به یکی از مقرهای ارتش این رژیم در «صور» لبنان وارد شد و ۱۴۱ افسر و سرباز صهیونیست بر اثر انفجار این خودرو کشته شدند. شهید القصیر این عملیات را پنج ماه پس از اشغال بخش‌هایی از جنوب لبنان توسط صهیونیست‌ها در سال ذکرشده، انجام داد.

نصرالله در ابتدای سخنان خود اعلام کرد مقاومت در مدت زمانی کوتاه موفق به کسب دستاوردهای بزرگی شده  و به برکت خون شهدا پیروزی‌های تاریخی زیادی به دست آورده است.

بر اساس گزارش «المیادین»، نصرالله تأکید کرد: آنچه که امروز داریم از خون شهداست، خانواده‌های شهدا وصیت‌های آنها را حفظ کردند و بیشتر خانواده‌های شهدا حتی بقیه فرزندان خود را به سمت این مسیر فرستادند.

وی ادامه داد: به برکت خون شهدا و قدرت‌های موشکی مقاومت از کشور حمایت می‌کنیم، به همین دلیل می‌بینیم که دشمن اسرائیلی اخیرا بر روی موضوع موشکی مقاومت تمرکز کرده است. نقطه قوت مقاومت همان قدرت موشکی است زیرا ارتش لبنان اجازه برخورداری از موشک‌های پیشرفته را ندارد. بنیامین نتانیاهو در زمانی که خود سعی می‌کند قدرت موشکی‌اش را افزایش دهد می‌خواهد این قدرت مقاومت را بگیرد. 

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

نصرالله تصریح کرد: ما هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و از سوی هر کسی را محکوم می‌کنیم و از تمام شرافتمندان جهان می‌خواهیم این را محکوم کنند زیرا این به معنای به رسمیت شناختن دشمن و ظلم به حقوق ملت فلسطین است.  وظیفه انسانی هر شخصی است که عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی را محکوم کند. 

وی خطاب به ملت فلسطین گفت: از این اقدامات ناراحت نباشید زیرا ممکن است خیر در آن نهفته باشدو آنچه پیشتر مخفیانه انجام می‌شود اکنون علنی شده است. عادی‌سازی کنونی روابط ، نفاق عربی را آشکار کرد و نقاب‌ها را از روی منافقان برداشت. فریبکاران و منافقان همان کسانی هستند که پیروزی و رشد بیداری حقیقی را به تأخیر می‌اندازند. 

نصرالله به راهپیمایی‌های بازگشت هم پرداخت و گفت اهالی غزه با راهپیمایی‌ها و فداکاری های خود ، تسلیم شدن در برابر دشمن را رد کردند و وضعیت در کرانه باختری هم همین گونه است. ناامیدی و شکست رژیم صهیونیستی در صدها عملیات فلسطینی نشان دهنده روحیه مقاومت فلسطینی هاست. 

وی در اشاره به تحریم انتخابات اسرائیلی در جولان اشغلی گفت : در کنار مردم این منطقه ایستاده‌ایم؛ دشمن صهیونیستی خود به شکست این انتخابات اذعان کرد.

نصرالله ادامه داد: ما برنامه‌های زیادی برای مقابله با عادی‌سازی روابط داریم همانگونه که در تونس و لبنان شاهد آن بودیم. 

وی افزود ورزشکاران ایرانی زمانی که به مسابقات جهانی میرسند و حریف آنها اسرائیلی است، از این مسابقات انصراف می‌دهند.

بحرین

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد مردم بحرین علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سفر نتانیاهو دست به تظاهرات گسترده زدند و قابل تقدیر است.

وی در ادامه به حکم ابد شیخ علی سلمان دبیرکل الوفاق هم پرداخت و گفت تبدیل حکم بی‌گناهی شیخ سلمان به حبس ابد نشان می‌دهد نظام قضایی بحرین، نظامی سرکوبگر است.

ایران

وی در اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد دونالد ترامپ به صراحت می‌گوید هدف تحریم‌ها قطع حمایت ایران از مقاومت در منطقه و تغییر موضع آن در قبال مسأله فلسطین است اما ایران مانند بسیاری از کشورهای عربی این کار را انجام نداد (و حمایتش از مقاومت را قطع نکرد).

خاشقچی و یمن

دبیرکل حزب‌الله به مسأله کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه هم اشاره کرد و گفت جهان باید این اقدام را محکوم کند. تعجب می‌کنیم جهان که از جنایت قتل خاشقچی شوکه شده از جنایات سعودی در یمن شوکه نمی‌شود.  

وی ادامه داد: ما به دلیل مسأله خاشقچی در برابر وضعیت جدیدی در یمن قرار داریم و خوب است که شاهد اظهاراتی مبنی بر وجوب پایان جنگ یمن هستیم. درخواست‌ها برای پایان دادن به جنگ در یمن نتیجه ایستادگی ملت یمن است و اعلام طرح آمریکا برای آتش‌بس در یمن، یک ماه پس از شدیدترین حملات به ساحل غربی در یمن صورت می‌گیرد. 

نصرالله از ملت یمن خواست صبر کنند زیرا زمان پیروزی بیشتر از هر زمان دیگری نزدیک شده است. 

تشکیل دولت جدید لبنان

محور بعدی سخنرانی نصرالله تشکیل دولت لبنان بود. وی گفت: طی چند ماه درباره این موضوع صحبت نکردیم اما امروز جو کشور به نحوی است که می‌گویند حزب الله تشکیل دولت را به تأخیر می‌اندازد (بنابر این باید درباره آن صحبت کنم). با ۱۴ وزیر می توان لبنان را اداره کرد اما زیاد کردن تعداد وزار با این هدف است که نمایندگان همه طیف‌ها در دولت حضور داشته باشند. 

وی ادامه داد پیشنهاد تشکیل دولتی از ۳۲ وزیر از سوی میشل عون رئیس‌جمهور بود اما «سعد الحریری» نخست‌وزیر آن را نپذیرفت. بر پایه برخی معیارها ما حق برخورداری از ۱۰ وزیر در دولت (بر اساس نتایج انتخابات) را داشتیم اما به نظر می‌رسد تواضع فایده‌ای ندارد. سهمیه‌ای که ما با آن موافقت کرده‌ایم یعنی داشتن شش وزیر در دولت (به همراه جنبش امل)، نشان‌دهنده حجم پارلمانی، سیاسی و مردمی ما نیست. 

نصرالله در تأکید حزب‌الله مبنی بر ضرورت حضور سنی های مستقل در دولت جدید تأکید کرد و گفت: به آنها افتخار می‌کنیم. سنی‌های وابسته به هشت مارس همواره در کنار مقاومت و مسأله فلسطین بوده‌اند، این یک تهمت یا ناسزا نیست بلکه افتخار است. سنی‌های مستقل همان کسانی هستند که مانع شدند درگیری سیاسی در کشور به جنگی مذهبی تبدیل شود؛ مسأله‌ای که آمریکا برای تحقق آن تلاش می‌کرد. 

وی افزود: از روز اول به نخست‌وزیر مکلف (سعد الحریری) و طرف‌های مربوطه تأکید کردیم سنی‌های مستقل حق حضور در دولت را دارند. عدم قبول نمایندگان حقیقی (ملت) در دولت موضوعی تحقیرآمیز است که نمی‌توان آن را قبول کرد.

نصرالله در ادامه سخنان خود ارتباط دادن موضوع تشکیل دولت لبنان به تحریم‌های وضع شده علیه ایران را امری سخیف خواند و گفت قبل از تحریم‌های کنونی علیه ایران گفته میشد حزب‌الله به دلیل تحریم‌ها در تشکیل دولت عجله دارد، بعد از تحریم‌ها هم گفته شد حزب‌الله به دلیل تحریم‌ها این امر را به تأخیر می‌اندازد؛ هیچ مداخله سوری یا ایرانی در تشکیل دولت وجود ندارد.

وی به اظهارات ولید جنبلاط رئیس حزب التقدمی الاشتراکی و نیز حزب القوات اللبنانیه علیه ایران و سوریه نیز پرداخت و گفت منبع این اظهارات شما کجاست؟

نصرالله خطاب به این دو جریان گفت تشکیل دولت را پنج ماه به تأخیر انداخته‌اید و اکنون باید مدتی مشابه را به طیف‌های دیگر بدهید.

دبیرکل حزب‌الله در پایان صحبت‌های خود بار دیگر تأکید کرد تشکیل دولت بدون حضور سنی‌های مستقل از جریان المستقبل ممکن نیست و سعد الحریری باید این مانع را از راه بردارد. 

سعد الحریری با گنجاندن سنی‌ها مستقل در دولت لبنان مخالف است و این مسأله به گره اصلی در مسیر تشکیل دولت تبدیل شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    0 0
    زنده باد سید حسن نصرالله،مرگ بر آمریکا،اسراییل و آل سعود