درحالیکه تنها چند روز تا پایان مدیریت رشیدیان بر استانداری خراسان رضوی فرصت باقی است اما انتخاب استاندار تازه درحد گمانه زنی گروههای سیاسی طرفدار دولت باقیمانده است و به نظر میرسد که این استان پهناورماههای پایانی سال را با انتصاب یک سرپرست سپری کند.

سرنوشت مبهم استانداری خراسان رضوی میان گزینه های نصف ونیمه/ احتمال تعیین سرپرست برای استانداری جدی شد

قدس آنلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته گروههای سیاسی همسو با دولت اعم از اعتدالیون و اصلاح طلبان درخراسان رضوی گزینه های زیادی را برای استانداری خراسان رضوی پیشنهاد داده اند اما تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی وزارت کشور مبنی بر انتصاب جایگزین برای رشیدیان اعلام نشده است . برخی هم بر این باورند که وزیر کشور به زودی درخصوص انتخاب مهره مناسب برای استانداری خراسان رضوی به نتیجه نخواهد رسیدو احتمالا استانداری سال 97 را با سرپرست به پایان خواهد رساند.

*** پایان مدیریت بر استانداری خراسان رضوی

درهمین حال حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در مجمع نمایندگان خراسان رضوی نظرات در مورد استاندار آینده خراسان رضوی متفاوت است و البته جلسه‌ای نیز برای این موضوع گذاشته نشده است.

وی بیان کرد: گزینه‌های زیادی برای استانداری خراسان رضوی مطرح است و هنوز از سوی دولت این گزینه‌ها به تعداد اندکی نرسیده و باید منتظر شد و دید گزینه‌های نهایی چه کسانی هستند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ‌افزود: رسیدن به یک نظر مشترک در مورد استاندار خراسان رضوی در مجمع نمایندگان بسیار مشکل است و به همین دلیل جلسه‌ای نیز در این حوزه برگزار نشده است. صحبت‌هایی مطرح شده و بنظر می‌رسد دولت هنوز گزینه نهایی را جمع بندی نکرده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس شنیده‌ها، دولت روی گزینه‌هایی مانند محسن صادقی(معاون سابق سیاسی و امنیتی خراسان رضوی)؛ سیدسلمان سامانی(سخنگوی وزارت کشور) و حسین انتظامی(دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای استانداری خراسان‌رضوی نظر دارد.

گرمابی همچنین در مورد شنیده‌ها در مورد سمت آتی استاندار فعلی خراسان رضوی نیز گفت: اینکه آقای رشیدیان چه سمتی بگیرند را نمی‌دانم اما باید از ظرفیت ایشان استفاده شود.

***تعیین سرپرست برای استانداری

وی همچنین در مورد پیش بینی خود از انتخاب استاندار خراسان رضوی در موعد قانونی تاکید کرد: فکر می‌کنم دولت در موعد قانونی با این وضعیت استاندار خراسان‌رضوی را تعیین نکرده و  سرپرست تعیین می‌کند؛ معمولا خراسان جزو آخرین استان‌هایی است که تکلیفش مشخص می‌شود.

همچنین دراین خصوص یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی با بیان اینکه دولت احتمالاً برای استانداری خراسان‌رضوی سرپرست تعیین می‌کند، گفت: دولت هیچ نظری از مجمع نمایندگان خراسان رضوی برای استاندار جدید نخواسته است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر اظهار داشت: استاندار خراسان‌رضوی مطابق قانون باید حدود یک هفته دیگر ترک پست کند و فرد جدید جایگزین وی شود، این در حالی است که دولت هیچ نظری از مجمع نمایندگان خراسان رضوی برای استاندار جدید نخواسته است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی گفت: متاسفانه با توجه به این شرایط و با توجه به زمان باقی مانده به نظر می‌رسد که دولت درنهایت برای استانداری خراسان رضوی سرپرست قرار می‌دهد و  ما نیز نگران این موضوع هستیم.

***صلاحیت گزینه های استانداری خراسان رضوی

درسوی مقابل اما اصولگرایان بر این باورند که گزینه های مطرح شده برای استانداری خراسان رضوی صرفا با یک نگاه جناحی انتخاب شده اند و صلاحیت وتوانایی اداره این استان بزرگ و حساس را ندارند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان‌رضوی گفت: هیچکدام از افرادی که به عنوان کاندیدای استانداری خراسان رضوی مطرح شده‌اند صلاحیت لازم را ندارند زیرا اشراف به مسائل استان و توانایی هماهنگی میان دستگاه‌ها را ندارند.

حمیدرضا ترقی پیرامون کاندیداهای مطرح برای استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اطلاع خاصی از بحث‌ها و مذاکرات پیرامون انتخاب استاندار خراسان رضوی نداریم.

وی با اعلام اینکه امیدواریم رشیدیان تا بعد از انتخابات مجلس ماندگار باشد، افزود: هیچکدام از افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح شده‌اند صلاحیت استاندار شدن را ندارند زیرا اشراف به مسائل استان نداشته و توانایی هماهنگی میان دستگاه‌ها را ندارند؛ در حقیقت بعید است که بتوانند هماهنگی‌ها را حفظ کرده و از اعتبار لازم نیز برخوردار باشند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: به نظر نمی‌رسد که گزینه‌های مطرح، افراد بهتر و توانمندتر از رشیدیان باشند؛ در موارد خاص با تصویب هیئت دولت و هماهنگی مجلس امکان ماندن رشیدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی وجود دارد ولی اینکه در حال حاضر چه اقدامی در این مورد در حال انجام است را نمی‌دانیم.

ترقی تصریح کرد: وزیر کشور به وضعیت مشهد اشراف دارد و می‌داند که تصمیم گیری در مورد این شهر نباید شک آور باشد، علاوه بر آن رئیس جمهور و هیئت دولت شرایط خراسان رضوی را به لحاظ مدیریتی است را می‌دانند؛ بعید است دولت دست به اقدامی بزند که موجب اخلال در نظام مدیریت استان شود.

***گزینه های جدی تر

بر این اساس آنچه تاکنون در رسانه ها مطرح شده است گزینه های استانداری خراسان رضوی بشرح زیر می باشند:

سید محسن صادقی، در سوابق او معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مدیرکل اطلاعات استان یزد، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان، مدیرکل امنیتی وزارت کشور و مشاور رئیس سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت اقتصادی و دارایی وجود دارد.

علیرضا رزم‌حسینی؛ استانداری کرمان از جمله سوابق اجرایی رزم حسینی است. همچنین وی مدیرعامل مجتمع صنعتی و شرکت ماشین آلات راه سازی، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری و توسعه استان کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل شرکت‌های تکنوپروم، کاترپلار تکنوپروم، جنرال تریدینگ، رئیس انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان ماشین آلات ساختمانی و معدنی کشور را در کارنامه اجرایی خود دارد.

او مؤسس چند شرکت تخصصی فعال در حوزه‌های ژئوتکنیک، ژئوفیزیک حفاری و اکتشاف معادن، مؤسس کارخانه‌های مختلف در استان کرمان از دیگر سوابق اجرایی وی است. او قائم مقام لشکر ثارالله، جانشین عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء‌(ص)، ریاست ستاد فرماندهی سپاه هشتم صاحب‌الزمان (عج)، بنیان‌گذار بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس در ایران و کرمان و شرکت در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس (رمضان، بدر، خیبر) را برعهده داشته است.

در میان اسامی کاندیداهای استانداران اما نام سید جواد حسینی نیز برای استانداری سیستان و بلوچستان ‌وجود دارد. او که در آموزش و پرورش خراسان رضوی و فرمانداری مشهد و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی حضور داشته ممکن است عازم سیستان بلوچستان شود.

***گزینه های نصف ونیمه

اما پیشتر یک روزنامه محلی هم  گزینه های مطرح برای سکان داری استانداری خراسان رضوی را معرفی کرد.به گزارش این روزنامه محلی ، هم اکنون از «سید سلمان سامانی» به عنوان گزینه اول تصدی استانداری خراسان رضوی نام برده می شود. وی اکنون قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان ها و نیز سخنگوی وزارت کشور است.او دانش آموخته دکترای دندان پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق، گرایش حقوق عمومی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکترای حقوق است.از جمله سوابق وی می توان به ریاست مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور، مشاور وزیر کشور و نماینده تام الاختیار وزیر در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر مدیرکل حوزه ریاست و مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشورو رئیس شورای اسلامی شهرستان فاروج اشاره کرد.

گفته می شود  وی از جمله نزدیک ترین یاران عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به شمار می رود.«اسماعیل نجار» گزینه مطرح دیگری برای جانشینی علیرضا رشیدیان است.

وی هم اکنون معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور است. او متولد «سرخه» سمنان است.از جمله سوابق وی می توان به استانداری کردستان و کرمان اشاره کرد.

در زمان انتخاب استاندار جدید در دولت اول روحانی، گفته می شد حکم استانداری وی از سوی وزیر کشور صادر شده است، اما رشیدیان به عنوان استاندار معرفی شد.

«سید محمد پژمان» هم گزینه دیگراست. پژمان متولد ۱۳۳۷ مشهد است که  در کارنامه او معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداری مشهد، معاونت فنی و عمران استانداری خراسان رضوی، شهردار منطقه ثامن و مدیر کل مسکن و شهرسازی استان خراسان وجود دارد.سال گذشته و پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، قرار بود وی استاندار خراسان رضوی شود، اما این اتفاق نیفتاد.

«عیسی فرهادی» دیگر گزینه مطرح برای تصدی استاندار خراسان رضوی است. وی هم اکنون فرماندار تهران است.فرهادی، استاندار البرز، فرماندار شهرستان‌های اردل، لردگان و خراسان، قائم‌مقام و مدیرکل صداوسیمای سیستان‌وبلوچستان، سرپرست ومعاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان جنوبی و فرماندار ویژه کرج را در کارنامه کاری خود دارد.

رضا شیران خراسانی نماینده مشهد و کلات در مجلس، سردار دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم  و حسینعلی امیری معاون پارلمانی  رئیس جمهور از دیگر گزینه هایی هستند که در برخی محافل سیاسی از آن ها نام برده می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.