خراسان شمالی- زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از محصولات گران‌قیمت محسوب می‌شود.

نبود بازار یکی از مهمترین مشکلات زعفران‌کاران خراسان شمالی

قدس آنلاین-گروه استانها-سمانه محمدزاده ثانی:  سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از سه هزار سال پیش باز می گردد و کشور ما با تولید بیش از ۹۰ درصد از مجموع تولید جهانی این محصول، در رده نخست کشورهای تولید کننده زعفران قرار دارد.

زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از محصولات گران‌قیمت محسوب می شود.

این گونه از معدود گیاهانی است که در شرایط سخت زیستی رشد می کند و مهم تر از همه این که نیاز آبی آن کم است؛ به همین دلیل مرکز اصلی پرورش این گیاه در کشور در مناطق کویری و کم آب جنوب خراسان است.

 با وجود اینکه در سال های اخیر سطح زیر کشت زعفران در کشور به ۲۰ استان گسترده شده است، اما باز هم استان های خراسان رضوی و جنوبی با داشتن بالاترین سطح مزارع زیر کشت زعفران با آمار تولید ۹۰ درصد زعفران رتبه اول را در میان سایر استان های کشور دارا هستند و بعد آن خراسان شمالی نیز یکی از استان هایی است که طلای سرخ در آن کشت و تولید می شود.

آمار و ارقام نشان‌دهنده آن است که تاکنون به طور متوسط سالانه با افزایش سطح زیر کشت با روند روبه رشد تولید زعفران مواجه بوده‌ایم و پیش بینی می‌شود، امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته، شاهد همین روند باشیم.

بابک یساولی یکی از زعفران‌کاران خراسان شمالی گفت: در سال جاری یک و نیم هکتار از زمین کشاورزی خود را به کاشت زعفران اختصاص داده ام.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنم طی چند روز آینده ۱۵۰۰ کیلوگرم زعفران از زمین های خود برداشت کنم افزود: به علت شرایط بد آب و هوا طی سال جاری، گل دهی زعفران مناسب نیست و گرمی هوا باعث شده که گل ها دیر بیرون بزنند.

این زعفران کار در خصوص زمان برداشت زعفران گفت:  هر سال در این موقع از فصل سال، زمان برداشت زعفران در این منطقه در اوج بود و حتی به پایان نیز رسیده بود، اما امسال برداشت زعفران تازه آغاز شده است.

سود واقعی نصیب دلالان می شود

یوسف یزدانی یکی دیگر از زعفران‌کاران استان نیز گفت: در سال جاری مساحت زمین زیر کشت زعفران پنج هکتار بوده است، که امسال بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، باید ۵ تن زعفران برداشت کنم.

وی در خصوص مشکلات زعفران کاران افزود: نبود بازار، یکی از مهمترین مشکلات زعفران کاران است؛ زیرا زعفران‌کاران شهرستان فاروج باید منتظر بمانند که دلال‌های مشهدی و تربتی چه زمانی قیمت اعلام کند.

یزدانی ادامه داد: دلال بازی در هنگام برداشت و خرید و فروش زعفران، زمینه خوبی برای برخی افراد فراهم کرده، زیرا قیمت زعفران در فصل برداشت پایین بوده و وقتی محصول از دست کشاورز خارج شد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی گفت: مراحل برداشت زعفران بسیار دشوار است اما سود واقعی نصیب بهره‌بردارن می‌شود.

رتبه سوم خراسان شمالی در کشت و تولید زعفران

محمدعلی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، عنوان کرد: در ایران از سطح ۱۵۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت ۳۳۶ تن زعفران تولید می شود که میانگین تولید در واحد سطح ۳.۳ کیلوگرم است؛ در ۲۵ استان کشور زعفران تولید می شود، که خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را از نظر سطح زیر کشت و تولید زعفران دارد.

شریکیان با بیان اینکه خراسان شمالی نیز از نظر سطح زیر کشت و تولید در کشور رتبه سوم را دارد، افزود:پیش بینی می شود امسال ۱۵ تن زعفران از سطح اراضی این استان تولید شود؛ با توجه به اینکه این محصول در هشت شهرستان استان، کشت و کار می شود، اما فاروج بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است؛ رتبه دوم و سوم سطح زیر کشت و تولید زعفران در استان نیز مربوط به اسفراین و شیروان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در دو دهه اخیر سطح زیر کشت زعفران در این استان از رشد خوبی برخوردار بوده است، گفت: در سال ۸۶، ۳۴۱ هکتار از اراضی این استان زیر کشت زعفران رفته بود که سال گذشته به ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار رسید.

افزایش ۴۷۰ هکتار سطح زیرکشت

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران از سطح اراضی زیر کشت این محصول برداشت شده بود، افزود: امسال ۴۷۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران افزایش یافته است.

شریکیان علت توسعه این محصول را شرایط مناسب اقلیمی، ساز و گاری آب و هوایی، نیاز آبی کم، ارزش اقتصادی بالا، نگهداری آسان، اشتغال بالا و ایجاد دانش فنی بسیار خوب بهره برداران عنوان کرد و گفت: ۱۵ درصد ارزش اقتصادی تولیدات باغی استان به ارزش یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مربوط به زعفران است؛ میانگین تولید زعفران در این استان از عملکرد کشور بالا است، بطوری که در هر هکتار ۶.۲ کیلوگرم زعفران تولید می شود و در هر یک هکتار از اراضی زیر کشت زعفران به صورت مستقیم یک شغل ایجاد می کند، اما بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل فصلی ایجاد خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، با بیان اینکه هم اکنون سه واحد بسته بندی زعفران در این استان وجود دارد، اظهار داشت: این واحدها ۱۴۰تن گل تر را فرآوری و دو تن و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران خشک را بسته بندی می کنند که برای ۱۹ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

وی تولید زعفران را در این استان از نظر کمی و کیفی بسیار مطلوب دانست و گفت: این محصول برند کشور و استان بوده بهره برداران باید در تمامی مراحل بخصوص در مرحله برداشت تمهیدات لازم را اتخاذ کنند و تا در زمان برداشت با رعایت نکات بهداشتی، برای جمع آوری از کیسه های پلاستیکی و سبدهای تمیز استفاده کنند تا هیچ گونه آلودگی نداشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ارتقای دانش بهره برداران تاکید کرد و گفت: در این خصوص سال گذشته با برگزاری جشنواره زعفران در شهرستان فاروج، آموزش های لازم به بهره برداران ارائه شد.

شریکیان زنجیره ارزش،را یکی از مهم ترین اقدامات برای بالا بردن ارزش اقتصادی کشاورزان برشمرد و گفت: در این راستا، تشکل هایی با حضور بهره برداران تشکیل خواهد شد که زمینه توسعه را فراهم خواهند کرد.

وی سطح زیر کشت زعفران در استان را سه هزار و ۲۲۰ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۱۵ تن زعفران برداشت شود.

گفتنی است هم اکنون زعفران خشک کیلویی ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون ریال و گل زعفران افزون بر یک میلیون ریال به فروش می رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.