قیمت مرغ و تخم‌مرغ در روزهای اخیرباز اندکی بالاتر رفت و گویا قرار است مرغ هم آرام آرام ارزشی همپای گوشت قرمز داشته باشد.

سـوء مدیریت، مرغ را گـران کرد

از سوی دیگر نباید از این واقعیت تلخ غافل شد که دیگر تنها دهک‌های پایین جامعه به سراغ گوشت مرغ نمی‌روند و بیش از نیمی از جامعه مرغ را جایگزین گوشت قرمز در سبد غذایی خود کرده‌اند.

هر چند در ماه‌های اخیر به دنبال نوسانات ارز و مباحث پیش آمده در حوزه اقتصاد قیمت بسیاری از اقلام تغییرات غیر معمول داشته و دارد، اما در این میان بسیاری از متولیان مدعی هستند تلاش دارند تا قیمت اقلام مصرفی اصلی خانوار دستخوش تغییرات نشود و با تزریق ذخایر احتمالی سعی در کنترل میزان عرضه و تقاضا دارند تا نگذارند عده‌ای از کمبود مواد مورد نیاز سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دهند.

با تمام این اوصاف در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار بودیم و هر کیلوگرم مرغ تا نزدیک ۱۰ هزارتومان بالا رفت و در اغلب نقاط شهر از ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

  مرغ و تخم مرغ هم اعیانی شد

یک فرهنگی بازنشسته می‌گوید: متأسفانه تأثیر مدیریت دستگاه‌های متولی در امر کنترل قیمت‌ها را نمی‌بینیم وهر روز قیمت‌ها در حال افزایش است. محمودی می‌افزاید: سال‌ها قبل وقتی هنوز بسیاری از مردم گوشت مرغ استفاده نمی‌کردند، اگر در یک میهمانی با گوشت مرغ از آ نها پذیرایی می‌شد، همه ناراحت بودند، اما با شرایط موجود مرغ به یک غذای گران تبدیل شده و دیگر نمی‌شود افرادی را پیدا کرد که مانند گذشته از گوشت مرغ فراری باشند.

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از افراد در جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند که شامل گروه‌های زیادی می‌شود و متأسفانه بازنشستگان هم در زمره همین افراد هستند، به طور مثال افرادی مانند من که چند سال قبل با حقوق یک میلیون تومان بازنشسته شده‌اند در شرایط دشواری قرار داریم و درست در زمانی که صاحب عروس و داماد و نوه شده‌ایم، به دلیل تنگدستی همیشه شرمنده خانواده هستیم و به معنای واقعی با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشته‌ایم.

وی می‌گوید: با توجه به مرغ کیلویی ۱۰ هزارتومان و تخم مرغ ۸۰۰۰ تومانی باید بگوییم نیمرو و خورشت مرغ هم به غذایی اعیانی برای طبقه کم درآمد جامعه تبدیل شده و چه بسا کارگرانی که دیگر حتی قادر به تهیه تخم مرغ برای نیمرو کردن هم نیستند.

 دولت کنار گود گرانی

مشکل این معلم بازنشسته حرف بسیاری از افراد جامعه هست. شهروند دیگری هم که از گرانی مرغ گلایه دارد، می‌گوید: مردم این واقعیت را قبول دارند که آرام آرام میزان خریدشان کمتر وکمتر شده و بزودی به خرید تخم مرغ دانه‌ای ویک ران مرغ به جای مرغ کامل هم خواهند رسید.

وی می‌افزاید: عامل بسیاری از گرانی‌ها خلأ نظارت دستگاه‌های متولی و نبود برنامه دراز مدت در سطح کلان جامعه برای ثبات قیمت‌ها است، در این میان دولت هم کنار گود گرانی نشسته و تنها تماشاگر دست و پا زدن مردم عادی در باتلاق فقر است.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که به دلیل وابستگی شدید به خارج از کشور، در حوزه مرغ اتفاقات رخ داده درحوزه سیاست خارجی واعمال برخی محدودیت‌ها در تبادلات اقتصادی در ماه‌های گذشته موجب شده تا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هم اثرات چندانی نداشته باشد یا حداقل تأثیر را داشته باشد.

  ضعف پشتیبانی

با تمام این اوصاف تولید کنندگان ضمن قبول بخش عمده این گلایه بر این باورند افزایش قیمت هفته‌های اخیر به سبب سوء مدیریت کلان در این حوزه بوده است.

یک مرغدار مشهدی معتقد است: پشتیبانی تولید در بخش‌های مختلف وظیفه دولت است واگر شرایط لازم مهیا نباشد، تولید کننده به تنهایی قادر به ادامه فعالیت نیست و مغلوب شرایط تحمیلی می‌شود.

سعید سلطان محمدی می‌گوید: در یک سال اخیر قیمت نهاده‌ها افزایش داشته وتأثیر اندکی بر قیمت نهایی مرغ داشته است، اما به نحوی نبوده که به یکباره افزایش نامتعارفی داشته باشد.

وی می‌افزاید: افزایش قیمت خوراک شاید در نگاه اول ناچیز به نظر برسد، اما وقتی در محاسبات نهایی می‌بینیم به طور مثال ۷۵۰ تومان قیمت نهایی یک مرغ را افزایش می‌دهد، نتیجه می‌گیریم برای کاهش یا حتی کنترل قیمت نهایی باید در بخش پشتیبانی اولیه مدیریت کاملی صورت بگیرد تا قیمت نهاده‌ها افزایش نیابد.

محمدی می‌گوید: مثال دیگر در بخش واکسیناسیون می‌باشد که اگر در سال گذشته هزینه واکسن یک سالن ۱۰۰هزار تایی جوجه ۱۷ میلیون تومان می‌شد، این رقم امسال به۴۰ میلیون تومان رسیده است.

  پس لرزه اعتصاب بخش حمل ونقل

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی در ادامه و در بیان علت افزایش قیمت روزهای اخیر گوشت مرغ می‌گوید: افزایش قیمت اخیر تحت تأثیر اعتصاب بخش حمل ونقل می‌باشد و توقف کامیون‌ها موجب شد میزان عرضه نهاده‌ها از میزان تقاضا کمتر شود و در نتیجه قیمت‌ها کمی افزایش یابد. اما عامل مؤثر دیگر افزایش بی‌ضابطه کرایه حمل بار از بندر عباس به مشهد است که کاملاً به دلخواه راننده‌ها می‌باشد و در حالی که بارنامه با قیمت صنف مربوط صادر می‌شود، راننده تقاضای وجهی اضافی با عنوان پشت بارنامه می‌کند که رقمی برابر با هزینه پرداختی برای حمل بار برابر نرخ مصوب است.

محمدی اظهار می‌دارد: کرایه حمل هر تن بار از بندر عباس به مشهد ۱۳۰ هزار تومان است، ولی راننده می‌گوید تنی ۲۵۰ هزار تومان باید نقداً پرداخت کنید تا از بندر حرکت کند؛ به بیان ساده هزینه ۳ میلیونی یک کامیون بار از بندر تا مشهد در حال حاضر ۶ میلیون تومان برای مرغدار تمام می‌شود ومتأسفانه هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد.

این مرغدار می‌افزاید:به دستگاه‌های متولی و حتی استانداری نامه‌نگاری کرده‌ایم تا به هر شکل ممکن موضوع را مدیریت کنند به عنوان مثال می‌شود با استفاده از لجستیک نهادهایی که خودروهای سنگین دارند، امکان فرصت‌طلبی را افرادی که می‌خواهند از این شرایط

سوء استفاده کنند را بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اکثر مرغداران تنها از سر اجبار و به دلیل بدهکار بودن واحدهای خود را فعال نگه داشته‌اند؛ چراکه اگرمرغداری خود را تعطیل کنند، طلبکارها تصور می‌کنند دیگر به طلب خود نمی‌رسند و در نتیجه اقدام قضایی می‌کنند، ولی اگر فرد فعال باشد می‌دانند آرام آرام خواهند توانست به طلب خود برسند.

این مرغدار در پایان می‌گوید: در شرایط کنونی تولید کننده کمترین سود را می‌برد ومردم تصور می‌کنند مرغدار در مرغ چند هزارتومان سود می‌برد، در حالی که با توجه به شرایط ذکر شده در عمل آنچه عاید مرغداران می‌شود، حتی هزینه استهلاک سرمایه اولیه آن‌ها را جبران نمی‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.