مدیر سد دوستی گفت: بارندگی های اخیر تاثیری در ذخیره آب سد دوستی نداشته است.

بارندگی ها تاثیری در ذخیره آب سد دوستی نداشته است

به گزارش قدس آنلاین، مهندس امیر سالکی افزود: به دلیل تشنگی زمین بیشتر بارندگی های اخیر به بارندگی ها تاثیری در ذخیره آب سد دوستی نداشته استزمین نفوذ کرده و بارندگی ها تاثیر چندانی در جاری شدن سیلاب نداشته و به ذخیره پشت سد دوستی چیزی اضافه نکرده است.

وی گفت: حوضه آبریز سد دوستی در افغانستان است و بارش های آن سرزمین می تواند در آورد هریرود به پشت سد دوستی نقش داشته باشد.

سالکی میزان آب ذخیره کنونی پشت سد دوستی را ۱۷۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و یاد آور شد: بارندگی های اخیر حتی تاثیر چندانی در رودخانه کشف رود هم نداشته و بیشتر جذب زمین شده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته رودخانه هریرود آورد نسبتا مفیدی داشت که دو کشور ایران و ترکمنستان از آن استفاده کردند، افزود: این آورد حدود ۴۶ میلیون متر مکعب بود که از این میزان ۵۰ درصد به ترکمنستان تعلق گرفت و ۵۰ درصد هم سهم ایران شد وبا خط لوله برای آب شرب به مشهد انتقال یافت.

مدیر سد دوستی ادامه داد: ذخیره اسمی سد دوستی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب و طول دریاچه پشت سد دوستی در شرایط عادی ۴۵ کیلومتر است که آب ذخیره شده پشت سد دوستی به طور مساوی بین ایران و ترکمنستان تقسیم می شود و به مصارف تعیین شده می رسد.

به گفته وی، این سد توسط دو کشور ایران وترکمنستان با هزینه مشترک روی رودخانه مرزی هریرود بین دو کشور ساخته شد و در سال ۸۴ با حضور روسای جمهور وقت ایران و ترکمنستان به بهره برداری رسید.

سد دوستی با ارتفاع ۷۸ متر و تاجی به طول ۶۵۵ متر است که برای انتقال بخشی از ذخیره آن در جهت مصرف آب شرب مردم و زائران مشهد، خط انتقالی به طول ۱۷۰ کیلومتر ساخته شد که پروژه خط انتقال آب سد دوستی به مشهد در سال ۸۷ به بهره برداری رسید.

پیش بینی شده بود که این خط سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب سد دوستی را به مشهد منتقل کند. در برخی سال ها به دلیل بارش های کم و احداث سد سلما در بالا دست سد دوستی نه تنها انتقال این میزان آب به مشهد محقق نشده، بلکه حقابه آب کشاورزی کشاورزان سرخس هم در برخی سال ها تامین نشده است.

منبع: صداوسیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.