گروه اقتصادی- خوش قلم - با وجود رکود در ساخت و ساز و کسادی بازار داخل بازار آهن‌آلات همچنان از حباب قیمتی رنج می‌برد.<BR>

 نرخ ارز بازار آهن را به هم ریخت

بنابراین گزارش، قیمت انواع فولاد طی یکی دو هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است و در این بین فعالان بازار تصریح دارند قیمت آهن و میلگرد به دلیل نوسانهای نرخ ارز افزایش یافته است و چنانچه بورس ارز نیز راه‌اندازی شود قیمت آهن باز هم افزایش خواهد یافت. این درحالی است که قیمت جهانی فولاد در حال کاهش است.
در این باره رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با تأکید بر اینکه طی ماه‌های اخیر هیچ‌یک از تولیدکنندگان فولاد برای تأمین شمش مورد نیاز خود ارز مرجع دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: هیچ‌کدام از بانکها برای واردات شمش مورد نیاز تولیدکنندگان اقدام به گشایش اعتبار با ارز مرجع نکردند.
محمد آزاد با بیان این مطلب گفت: با آنکه تولیدکنندگان عمدتاً شمش مورد نیاز خود را با ارز آزاد تأمین کرده‌اند، اما اعلام رسمی افزایش نرخ ارز مرجع به بیش از 1226‌تومان، به خودی خود بازار را ملتهب ساخت.
آزاد با تأکید بر تأثیرپذیری مستقیم بازار آهن و فولاد از نوسانهای نرخ ارز، افزود: در دو هفته اخیر قیمت آهن‌آلات در بازار، بیش از 150‌تومان افزایش یافت.
آزاد گفت: مصرف سالانه آهن در ایران 22‌میلیون تن است که 14میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و برای هشت میلیون تن کسری که در این زمینه داریم، سعی می‌کنیم مواد اولیه آهن را وارد تا آن را در داخل تولید کنیم.
در همین حال مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام جزئیات مصوبات کارگروه فولاد، گفت: براساس تدابیر جدید، بزودی حباب قیمتی در بازار فولاد می‌ترکد، ضمن اینکه قیمتهای فعلی فولاد هیجانی است.
شهرام میرآخورلو، با اشاره به جزئیات مصوبات جدید کارگروه فولاد گفت: هم‌اکنون وجود حباب قیمتی در قیمتهای میلگرد به چشم می‌خورد که بر این اساس، فعالان اقتصادی باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند، زیرا با تدابیر اتخاذ شده بزودی حباب بازار فولاد خواهد ترکید.
وی با اشاره به اینکه تاکنون تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد با ارز مرجع گشایش اعتبار شده است، افزود: هیچ محصول تولیدی فولاد با ارز غیرمرجع وارد کشور نشده است.
وی تصریح کرد: با توجه به روند نزولی قیمتهای جهانی و نبود تقاضای مؤثر در بازار به دلیل کم رنگ شدن فعالیت پروژه‌های عمرانی، تقاضای مؤثری در بازار وجود ندارد.
به گفته میرآخورلو، هم‌اکنون قیمت فوب دریای‌خزر برای شمش بیلت و هزینه‌های تبدیل آن قیمتهای پایین‌تری را نشان می‌دهد که ضرورت دارد فعالان اقتصادی و تجار با در نظر گرفتن این عوامل نسبت به خرید خود اقدام کنند.
میرآخورلو خاطرنشان کرد: در کارگروه فولاد تصمیم بر این شد که هزینه‌های انبارداری واحدهای تولیدی افزایش یابد و همچنین این واحدها هزینه انبارداری را از افرادی که خریدار کالاهای آنها بوده، ولی اقدام به تحویل اجناس نمی‌کنند، دریافت شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس‏ ‏ابراهيمي‏ ‏دليجاني IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    نظر‏ ‏کارشناس‏ ‏عالي‏ ‏بود