مسئولان پرونده مذاکرات هسته‌ای و برجام همسو با کشورهای اروپایی در مقام توجیه تأخیر بی‌دلیل اروپا در اعلام و اجرای سازوکار تبادل مالی با ایران برآمده‌اند. عراقچی و ظریف پیچیدگی‌های فنی و سیاسی را دلیل این تأخیر عنوان می‌کنند.

 سوئیفت قطع شد؛ از کانال مالی اروپا خبری نیست!

گروه سیاسی قدس‌آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: این هم از حکایت‌های مضحک این روزهاست که سوئیفت خودش از اقدام خودش در قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به پیام‌رسان این شبکه در تبعیت از تحریم‌های آمریکا ابراز تأسف کرده است.

به‌موازات این ماجرا، اتحادیه اروپا هم به‌ظاهر در اعلام حمایت از ایران و دلگرمی دادن به دولت ضمن ابراز همدردی و تأسف از این موضوع و غیرقابل‌قبول خواندن اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها وعده داد که تلاش‌هایش را برای حفظ برجام تشدید خواهد کرد.

سخنگوی موگرینی بدون آنکه به دلایل تأخیر و وقت‌کشی در اعلام و اجرای سازوکار تبادل مالی با ایران (spv) اشاره کند، فعال کردن قوانین مسدودسازی در برابر تحریم‌های آمریکا را به‌عنوان اقدام ویژه اتحادیه اروپا در حمایت از ایران عنوان کرده است.

 آینده نزدیکی که فرا نمی‌رسد

با این ‌حال ماهیت و وضعیت اجرایی کانال ویژه ارتباط مالی با ایران که اتحادیه اروپا وعده آن را داده بود، کماکان مبهم و نامعلوم است.

قرار بود spv تا اوایل آبان ماه و پیش از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا اجرایی شود، اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن در تاریخ ۱ آبان ماه، اظهار داشت: سازوکار ویژه اتحادیه اروپا باید قبل از اعمال تحریم‌های مذکور در 13 آبان ماه عملیاتی شده باشد.

ولی چند روز مانده به این موعد رویترز به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرد که این سازوکار در 4 نوامبر به‌طور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد.
اما همین وعده هم محقق نشد و حالا روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته رونمایی از این کانال تبادل مالی و ماهیت آن به زمانی نامعلوم در آینده نزدیک موکول می‌شود.

این در حالی است که با آغاز تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی علیه ایران هر روز تأخیر در اجرای این سازوکار، موجب هفته‌ها و شاید ماه‌ها تأخیر، نابسامانی و تراکم کارها و در نتیجه تأثیرات منفی بر تجارت کشور خواهد شد.

دیپلمات دیگری نیز به رویترز گفت: «ما نیاز داریم به ایرانی‌ها نشان دهیم که برای حفظ برجام در حال کار هستیم تا آن‌ها را در برجام نگه داریم». خواسته‌ای که دیروز یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به‌صراحت در بیانیه خود آن را مطرح کرد و از ایران خواست به تعهداتش در برجام ادامه دهد.

 فشارهایی که اثر نمی‌کند

عباس عراقچی نیز گفته است که کشورهای اروپایی تا کنون اراده سیاسی خود را در حفظ برجام نشان داده‌اند. به گفته او سابقه ندارد اروپا به عنوان نزدیک‌ترین متحد واشنگتن وارد چنین اقداماتی شده باشد و به کشوری بخصوص ایران برای ایستادگی در برابر تحریم‌های ایالات‌متحده کمک کند و برای تحقق آن سازوکار ویژه مالی تدارک دیده‌اند؛ اما این وعده با گذشت یک هفته از تحریم‌ها هنوز هم معرفی نشده است.

تأسف‌بارتر اینکه مسئولان پرونده مذاکرات هسته‌ای و برجام هم همسو با کشورهای اروپایی در مقام توجیه این تأخیر بی‌دلیل برآمده‌اند. عراقچی و ظریف پیچیدگی‌های فنی و سیاسی را دلیل این تأخیر عنوان می‌کنند. اما به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این سؤال را باید از این مسئولان پرسید که ایجاد یک کانال ایزوله تبادل مالی با ایران پیچیده‌تر است یا اعمال تحریم‌های آمریکا در سطح بین‌المللی علیه کشورمان؟ و چگونه است که آمریکایی‌ها در موعد مقرر تحریم‌های خود را اجرایی کردند، اما دولت باوجوداینکه از ماه‌ها قبل خبر داشت تحریم‌ها چه زمان اجرا می‌شود، در مورد این پیچیدگی‌های حقوقی و فنی چاره‌اندیشی نکرده است؟

این در حالی است که ناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود تحریم‌های اعلام‌شده قبلاً توسط بانک مرکزی پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها و جایگزین‌های سوئیفت نیز انجام‌گرفته است.

دیروز صبح اما ظریف در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه اروپایی‌ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، اظهار داشت: در تماس ساعتی با اروپایی‌ها هستیم و به آن‌ها فشار می‌آوریم تا تعهداتشان را اجرا کنند.

 پشت پرده اجرا نشدن کانال تبادل مالی اروپا

سید ناصر موسوی لارگانی اما در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با تأکید بر اینکه تعلل و وقت‌کشی اروپا گمانه‌ها در مورد اینکه ماندن آن‌ها در برجام برای آنکه ایران را به تعهدات برجامی پایبند نگه دارند، بوده و یک حرکت هماهنگ و از پیش برنامه‌ریزی ‌شده باید تلقی شود، گفت: این همه تأخیر و موعدها را به تعویق انداخته و صدها ساعت مذاکره و جلسه قابل توجیه نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شروط ابتدایی کشورهای اروپایی در مورد ضرورت مذاکرات موشکی و منطقه‌ای و معطل کردن ایران تا زمانی که تحریم‌ها تأثیرات اقتصادی خود را نشان دهد، تصریح کرد: این‌ها اقداماتی حساب‌شده برای اعمال فشار بر تهران است که به‌صورت پلکانی اجرا می‌شود. اتحادیه اروپا در روز معین ‌شده کانال تبادل مالی را اجرا نکرد، زیرا تصویب و تأیید لوایح مرتبط با FATF به‌عنوان پیش‌شرط از دولت روحانی مطالبه می‌کند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در مورد اینکه اروپایی‌ها هم قابل‌اعتماد نیستند، کوتاه آمدن و امتیاز دادن به اروپایی‌ها را سیاستی غلط خواند و گفت: آقای روحانی گفت چند هفته به اروپایی‌ها وقت می‌دهیم تا برجام را حفظ کنند، اما حالا ماه‌ها گذشته و نه‌تنها اروپایی‌ها به قول خود عمل‌نکرده‌اند که دولت کماکان مصرانه خواهان اجرای خواسته‌های FATF است، درحالی‌که آقای ظریف این بار به‌صراحت در مجلس می‌گوید دولت حاضر نیست تضمینی بدهد که مشکلات کشور حل خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.