یزد - محمدرضا دهقان مهرجردی گفت: یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه تخصصی زیلو ، حصیر و زیر اندازهای سنتی از تاریخ ۲۲آبان لغایت ۲۶ابان دراستان یزد بر گزار خواهد شد .

یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان یزد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا دهقان مهرجردی  معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان پیش از ظهر یک شنبه درنشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد، اظهارداشت: یازدهمین نمایشگاه  سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه  تخصصی زیلو، حصیر و زیر اندازهای سنتی با مشارکت بیش از ۱۵۰نفر ازهنرمندان سراسرکشوردر بیش از ۲۰۵ غرفه دراستان یزد بر گزارخواهد شد .

وی افزود: این نمایشگاه در راستای معرفی تولیدات صنایع دستی و فراهم کردن بستر مناسب به منظور ارائه محصولات متنوع برای همه اقشار جامعه وترویج هنر و صنایع دستی و در کنار آن ایجاد زمینه ای برای فروش صنایع دستی ازتاریخ ۲۲آبان لغایت ۲۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه ها ی استان یزد بر گزارخواهد شد.

دهقان خاطر نشان ساخت: از همه استان ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده  تا علاوه بر معرفی وعرضه محصولات و صنایع دستی  شاخص و بومی خود با حضور در بخش تخصصی به معرفی محصولات خود دراین حوزه بپردازند.

برای هراستان به ازای هرسهمیه دوغرفه رایگان در نظر گرفته است    

وی تصریح کرد: برای هر استان  به ازای هر سهمیه  دو غرفه رایگان  به همراه اسکان  برای بخش بازرگانی در نظرگرفته شده و ۲۱ شهر و روستای ملی و جهانی  در این نمایشگاه حضور دارند  که ۲۱غرفه به آنها داده شده  تا بتوانند قابلیت ها و ظرفیتها ی خود را در حوزه صنایع دستی به نمایش بگذارند و برای جذابیت بیشتر این نمایشگاه استان های که در حوزه سیاه چادر نیز فعالیت دارند  دعوت به عمل آمده است .

 نمایشگاه در ۲۰۵ غرفه برگزار می شود

دهقان افزود:  این نمایشگاه دارای۲۰۵ غرفه است که اکثررشته ها ی رایج صنایع دستی را پوشش می دهد و در کنار این نمایشگاه  دومین نمایشگاه دومین نمایشگاه  تخصصی  زیلو ، حصیر و زیر اندازهای سنتی برگزار می‌شود که خود این حوزه هم  بسیاری از رشته ها را زیرمجموعه خود دارد .

وی با بیان اینکه صنایع دستی ارتباط تنگاتنگی با بحث گردشگری دارد و در کنار آن توجه به بحث بومگردی بسیار دررشد صنایع دستی  نقش دارد و این دو مولفه  ویترین مناسبی برای معرفی  و عرضه صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان درخصوص دومین نمایشگاه  تخصصی زیلو، حصیر و زیر اندازهای سنتی نیز گفت: هفته گذشته شورای جهانی صنایع دستی برای ارزیابی زیلوی یزد و ثبت جهانی آن به یزد سفر کردند و صنایع دستی زیلو و حصیر برای استان بسیار مهم بوده و از سوی دیگر در استان های محروم و کمتر برخوردار، صنایع دستی حصیر رشد چشم گیر ی داشته و هنرمندان این استان ها از این نمایشگاه بسیار استقبال کرده اند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی استان برای احیای صنایع دستی  زیلو، حصیر و زیر اندازهای سنتی تاکنون ۲۵۰ بافنده جدید را معرفی کرده و فراهم کردن زیر ساخت این صنعت از دیگر اهداف ما است.

وی درخصوص برگزاری نمایشگاه ها ی  بین المللی صنایع دستی و حضورهنرمندان در این نمایشگاه ها گفت : در خصوص حضور هنرمندان در نمایشگاه ها ی مختلف ۲بحث بسیار مهم وجود دارد ؛ اول اینکه برای شرکت هنرمندان در نمایشگاه های بین المللی بخش خصوصی باید در کنار بخش دولتی مشارکت داشته باشد .

معاون صنایع دستی استان افزود : بخش دولتی بیش از ۶۰درصد امور را بر عهده دارد  و هزینه رفت و برگشت و اقامت هنرمند برعهده دولت بوده و برخی موارد دیگر برعهده  بخش خصوصی است و دیگر اینکه هنرمندانی که برای حضوردر نمایشگاه ها ی بین المللی آماده می شوند حتما باید اطلاعات خوبی دراین خصوص داشته باشند که متاسفانه اکثر هنرمندان در این زمینه اطلاعات اولیه را ندارند و به قانون و قواعد کارآشنایی ندارند.

استقبال خوبی از نمایشگاه های بین المللی  صورت نمی گیرد

وی ادامه داد : برخی ازهنرمندان استطاعت مالی خوبی ندارند و خود همین  مسائل باعث می شود هنرمندان کمتر در نمایشگاه ها ی بین المللی شرکت داشته باشند و از طرف دیگر حضور در نمایشگاه های بین المللی فرصت بسیار خوبی برای هنرمندان بوده که متاسفانه در برخی از موارد استقبال خوبی از این نمایشگاه ها صورت نمی گیرد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استا ن در ادامه با اشاره به صادرات صنایع دستی استان، افزود: گردشگران و توریست های که به استان یزد  سفر می کنند استقبال بسیار خوبی ا زصنایع دستی استان به عمل می آورند  و از سوی دیگر اکثر هنرمندان کالاهای خود را از دیگر استان ها صادر می کنند چون امور گمرکی در استان زمان بر بوده و بیشتر گردشگران خارجی و داخلی خریداران صنایع دستی استان هستند و هرچه گردشگر در استان بیشتر باشد صنایع دستی نیز رونق بسیار خوبی می گیرد.

 وی در پاسخ به این سوال  که چرا نمایشگاه صنایع دستی استان در بافت تاریخی استا ن برگزار نمی شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی استان تاکنون چند مرتبه این  موضوع را پیگیری کرده و چند خانه تاریخی را ما پیشنهاد دادیم  ولی در سال جاری بنا به دلایلی با این موضوع موافقت نشد.

رضایتمندی مردم بافت تاریخی مهمترین اولویت ما بوده است

این مسئول ادامه داد : ازمهمترین دلایلی که نمایشگاه در بافت تاریخی استان برگزارنمی شود ترافیک و شلوغی است که دراین بافت بوجود می آید و ساکنان بافت ممکن با مشکلاتی مواج شوند که رضایتمندی مردم بافت تاریخی مهمترین اولویت ما بوده است و ازطرف دیگر بحث امنیت نمایشگاه نیز بسیارمهم است به دلیل اینکه برخی ازهنرمندان حاصل سالها تلاش و زحمت خود را در این نمایشگاه ها به نمایش می گذارند   و امنیت نمایشگاه بسیار مهم است و به این  دلیل ما در سالهای آینده برنامه‌هایی را در نظر درایم  تا این نمایشگاه در بافت تاریخی با تمام تمهیدات امنیتی و ترافیکی برگزار شود .

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.