کارکنان این شبکه همه کسانی هستند که روزگاری در صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی و من و تو کار می‌کردند و حالا سر از ایران اینترنشنال درآورده بودند. دلیلشان را هم واضح و روشن اعلام کردند؛اینکه ما فقط به خاطر پول به این شبکه آمده‌ایم.

هم‌دست قاتلان خاشقچی!

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ حامد کمالی: کلمه ایران را که در گوگل بزنید، اولین پیشنهاد به شما برای جست‌وجو ایران اینترنشنال است. شبکه‌ای ماهواره‌ای در لندن که چند ماهی می‌شود به طرز عجیبی اسمش برسر زبان‌ها افتاده است. یک روز سخنگوی گروه الاحوازیه را روی آنتن زنده می‌آورد و او هم رسماً و با خوشحالی هرچه تمام‌تر اعلام می‌کند که جنایت تروریستی اهواز کار آن‌هاست. حالا هم که پرونده این شبکه گره خورده به قتل جمال خاشقجی و چندین منبع معتبر با سند و مدرک ثابت کرده‌اند که پول ایران اینترنشنال را محمدبن سلمان می‌دهد. در این پرونده نگاه کوتاهی انداخته‌ایم به این شبکه و موسسانش و اتفاقاتی که این روزها حول آن اتفاق می‌افتد.

 به خاطر دوبرابر حقوق بیشتر

اردیبهشت ۱۳۹۶، درست در روزهایی که کشور بشدت در تب انتخابات داغ داغ بود، ایران اینترنشنال رسماً شروع به کار کرد و برنامه‌هایش را به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن فرستاد. با جهت‌گیری‌ها و تحلیل‌های خاصی که مخصوص رسانه‌های فارسی‌زبان آن‌طرف آب است. کارکنان این شبکه اما همه کسانی هستند که روزگاری در صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی و من و تو کار می‌کردند و حالا سر از ایران اینترنشنال درآورده بودند. دلیلشان را هم واضح و روشن اعلام کردند؛اینکه ما فقط به خاطر پول به این شبکه آمده‌ایم، چون رقمی که به عنوان حقوق پرداخت می‌کنند حداقل دوبرابر دیگر شبکه‌هاست. 

 مثلاً مستقل!

سؤال اینجاست که مالک و تأمین کننده مالی این شبکه چه فرد یا شرکتی است؟ آن‌طور که مدیران این شبکه در سایتشان نوشته‌اند، ریاست ایران اینترنشنال را فردی به نام «راب بینون» و مؤسسه دی‌ام‌ای برعهده دارد. شرکتی که چندسال قبل راه‌اندازی کرد؛ اما این همه ماجرا نیست. آفکام یا همان مرکز ملی ارتباطات و اطلاعات بریتانیا، مالک ایران اینترنشنال را Global Media Circulating معرفی کرده است و اصلاً بینون و شرکتش را به رسمیت نمی‌شناسند. مدیر گلوبال مدیا هم کسی نیست جز عادل عبدالکریم. یارغار عبدالرحمن راشد که روزگار نه چندان دوری مدیر العربیه و سردبیر الشرق الاوسط بوده است و رابطه حسنه‌ای با خاندان پادشاهی عربستان دارد. کسی که مواضع ضد ایرانی‌اش حسابی مشهور است. این‌ها را بگذارید کنار صحبت‌های علی اصغر رمضان‌پور، سردبیر خبر این شبکه، که می‌گوید: ما یک رسانه متعلق به بخش خصوصی هستیم. الان عمده رسانه‌های فارسی‌زبانی که در خارج از ایران فعالیت کرده و برای فارسی‌زبانان اقدام به پخش برنامه می‌کنند رسانه‌هایی هستند که به یکی از دولت‌ها و حکومت‌های خارجی وابسته هستند. ایران اینترنشنال‌نیوز اما این‌گونه نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد. 

 آفکام هنوز دارد بررسی می‌کند

ایران اینترنشنال را پیش از این و به دلیل پخش زنده کنفرانس منافقین در پاریس مورد انتقاد قرار داده بودند، ولی مدیران این به اصطلاح رسانه مستقل خم به ابرو نیاوردند و همچنان دم از استقلال مالی‌ و عدم وابستگی‌شان می‌زدند؛ تا اینکه شهریور ماه امسال حادثه تروریستی اهواز اتفاق افتاد. هنوز همه درگیر و دار اعلام آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها بودند که این شبکه یحیی التستری را روی آنتن زنده خبرش آورد. سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه. او هم در کمال وقاحت مسئولیت تیراندازی و کشتار آن روز خونین شهر اهواز را به عهده گرفت. خیلی طول نکشید که حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در توییتی نوشت: شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می‌نماید. توجیه مدیران این شبکه اما در نوع خودش جالب بود:

ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس‌ازآن انجام داد که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند. هدف ما ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه بوده و مجری شبکه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش کشید.شکایت ایران به دست آفکام رسید و آن‌ها اعلام کردند که موضوع را بررسی می‌کنند. 

 هزینه؛ سالانه ۵۰ میلیون دلار

ماجرای این شبکه را تقریباً همه فراموش کرده بودند. گزارش روزنامه گاردین از منابع مالی ایران اینترنشنال دوباره اسم این شبکه را سرزبان‌ها انداخت؛ البته علی علیزاده قبل از این تلویحاً گفته بود که اینترنشنالی‌ها از سعودی پول می‌گیرند. گاردین در گزارشش رسماً اعلام کرد که محمدبن سلمان ۲۵۰میلیون دلار به این شبکه کمک می‌کند؛ سالانه ۵۰ میلیون دلار. واسطه این پرداخت هم کسی نبوده جز سعود القحطانی، دست راست بن سلمان. کسی که بنابر ادعا روزنامه‌های ترکیه‌ای دستور قتل و تکه‌تکه کردن جمال خاشقجی را داده است. به قول معروف تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. 

 منبع افشاگری گاردین خاشقچی بود

فشارهایی که از چپ و راست به گاردین می‌آوردند تا منبع ناشناس خودش را لو بدهد و بگوید چه کسی این اطلاعات دقیق را به آن‌ها داده است، فایده‌ای نداشت تا اینکه سه چهار روز پیش سعید کمالی دهقان، خبرنگار روزنامه گاردین، در توییتی نوشت که منبع آن‌ها جمال خاشقجی بوده که ۲۶ سپتامبر تلفنی با او صحبت کرده و این آمار و اطلاعات را داده است. توییت‌های بعدی کمالی دهقان اما هشدار و انذار بود به بن سلمان با آیه‌هایی از سوره بقره؛ البته خیلی طول نکشید که دهقان همه توییت‌هایش را پاک کرد و در نهایت صفحه‌اش از دسترس خارج شد. علی علیزاده اولین کسی بود که نگران جان سعید کمالی شد و در توییتی خطاب به بعیدی نژاد نوشت: «سعید کمالی ۳ صبح افشاگری کرده و از آن لحظه در دسترس نیست. نگران جانش هستیم. از سفیر ایران می‌خواهم از جان این خبرنگار شجاع ایرانی مقابل تبهکاران خبرنگارکُش سعودی محافظت کنید».

توییت‌های کمالی دهقان و ارتباط دادن قتل خاشقجی به افشای پشت پرده تراکنش‌های مالی ایران اینترنشنال، حواس همه رسانه‌های دنیا را به این شبکه معطوف کرده است و مدیران در اوضاع و احوال فعلی ترجیح می‌دهند به پاسخ‌های تلگرافی اکتفا کنند. مثل این پاسخ مبهم بینون به خبرنگار گاردین: «هزینه‌های جاری این شبکه از سوی شرکت دی‌ام‌ای مدیا که یک شرکت خبری انگلیسی است تأمین می‌شود. ایران اینترنشنال را می‌توانید براساس خروجی آن قضاوت کنید. این شبکه بیانگر دیدگاه هیچ دولتی نیست و اخبار موردعلاقه فارسی‌زبانان را ارائه می‌دهد».

■ چهره‌ها ■

علی اصغر رمضان‌پور

رمضان‌پور در دوره‌ای که مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به عنوان معاون فرهنگی این وزارتخانه منصوب شد؛ در حالی که مراکز اطلاعاتی و امنیتی سوابق سوء او را مکرراً به ریاست جمهوری و مسجد جامعی متذکر شده بودند. او همچنین مدتی سردبیر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب امروز بود و مسئولیت رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در کارنامه خود دارد. علی اکبر رمضان‌پور بعد از این‌که به انگلستان فرار کرد، به سرعت جذب شبکه بی‌بی‌سی شد وبعدها سر از VOA درآورد. به عنوان تحلیلگر سیاسی. بعد از ایجاد شبکه ایران اینترنشنال هم سردبیر بخش خبر این شبکه شد و تا امروز بیش‌تر انتقادهایی را که از شبکه‌شان می‌شود، او پاسخ داده است. داریوش سجادی پس از توجیه او برای تریبون دادن به سخنگوی الاحوازیه نوشت: اظهارات رمضان‌پور سردبیر تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال» در توجیه روایی تریبون دادن به تروریست‌های الاحواز حایز استفراغ است. وه که چه زشت است زندگی در لجن، آن هم به ضرب تناول لقمه‌های نجس و حرام حکام ریاض».

سعید کمالی دهقان

کمالی دهقان را تا قبل از توییت افشاگرانه‌اش درمورد خاشقجی کسی نمی‌شناخت؛ البته همین الآن هم چیز زیادی از زندگی او نمی‌دانیم. براساس مطالبی که سایت‌های مختلف نوشته‌اند و عکسی که چند روز پیش از کارت خبرنگاری او منتشر شد، می‌دانیم که متولد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۴ است و چند سال خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است. بعد هم سر از هیئت تحریریه روزنامه قدیمی و معتبر گاردین درآورده است.  از کمالی دهقان یک کتاب هم بیرون آمده. زمستان ۱۳۹۵ «دوازده به‌علاوه‌ یک» توسط نشر افق منتشر شد. این کتاب گفت‌وگوهای سعید کمالی دهقان با دوازده نویسنده و یک کارگردان است: ماریو بارگاس یوسا، پل استر،‌ای. ال. دکتروف، اریک امانوئل اشمیت، املی نوتومب، ویسواوا شیمبورسکا، جان بارت، آلن دو باتن، تی. سی. بویل، ایزابل آلنده، اری دلوکا، دیوید لینچ و اسماعیل فصیح. او این گفت‌وگوها را در نخستین سال‌های بعد از ۲۰‌سالگی‌ انجام داده است. اطلاعاتی که او از ایران اینترنشنال به اشتراک گذاشت، عربستان را حساس کرده که نکند خاشقجی، اطلاعات حساس دیگری را نیز به این خبرنگار داده باشد و برای همین او فعلاً یک تهدید بالقوه برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.