معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی میگوید که بودجه‌ای برای تغییر سیستم گرمایشی غیر استانداردو تعویض بخاریهای نفتی مدارس خراسان رضوی نداریم.

پول نداریم حقوق معلمان را بدهیم آنوقت از بخاری وشوفاژ حرف میزنید/بیشتر مدارس خراسان رضوی چندسال پول آب وبرق بدهکارند/بخاری نفتی درخیلی ازمدارس داریم اما چکه ای نداریم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: ظرف چهار سال اخیر توجه ویژه و موثری نسبت به تامین نیازهای مدارس به خصوص در زمینه استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی انجام و از سال ۱۳۹۲ تاکنون تاسیسات گرمایشی ۳۰۰۰ مدرسه با هزینه هزار میلیارد ریال استاندارد شد. البته این آمار مربوط به مدارس شهرنشین است و هستند بسیاری از مدارس روستایی که کماکان از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. سوال اینجاست که آیا همین مدارس تجهیز شده هم توان پرداخت هزینه‌های لازم را دارند؟ مدارسی که از بخاری نفتی استفاده میکنند درچه مدت زمانی به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز میشوند؟ و اگر دراین مدت برای دانش اموزان مدارس حادثه ای رخ داد چه کسی پاسخگوست ؟ اینها پرسشهایی بود که "علی ابری اول"به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگوبا قدس آنلاین به آن‌ها پاسخ داد.

قدس آنلاین: مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفته بود که دریک سوم مدارس استان از بخاری نفتی استفاده میشود. اول اینکه بفرمایید چه تعداد مدرسه و با چه تعداد دانش آموز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند؟

ابری: این صحبت مربوط به مناطقی است که هنوز نمی‌توانند از سیستم گاز کشی استفاده کنند یا حتی در مناطقی که تعبیه سیستم گرمایشی مقرون به صرفه نیست .مثلا در روستایی که یک کلاس دارد طبیعتا از بخاری نفتی استفاده می‌شود یا دانش آموزان مدرسه از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نیست و تعداد این مدارس حداقل یک سوم مدارس کل استان است . اما این به آن معنا نیست که تعداد دانش آموزان هم یک سوم هستند.

ما در سیستم آموزشی مان کلاسهایی داریم  که با چهار دانش آموز برگزار میشود یا مدرسه‌ای با یک کلاس که مشغول به کار هستند. بنابراین این مدارس که حدود یک سوم مدارس خراسان رضوی هستند هنوز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند اما به طور قاطع اعلام می‌کنم در هیچ یک از مدارس استان ، حتی در روستاها هم بخاری چکه‌ای وجود ندارد و همه بخاریها کاربراتوری است ولی باید بگویم که برای سهیمه نفت با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

قدس آنلاین: چرا برغم تاکید وزارتخانه این مدارس شوفاژ کشی نشده است؟

ابری:دلیلش این است که اعتباری نداریم ، اگر اعتباراتی در این خصوص در اختیار ما قرار بگیرد چرا این کار را انجام ندهیم ما اگر پولی در دست داشتیم حداقل اضافه کاری‌ها و حقوق حق التدریسی هایمان را پرداخت می‌کردیم که همکاران ما با مشکلی مواجه نشوند. همه این‌ها مربوط به نداشتن پول کافی است اگر اعتبارات کافی در اختیار ما قرار بدهند اینقدر مدرسه سازی می‌کنیم که دانش آموزدر فضای کافی مدرسه پرورش پیدا کند.

قدس آنلاین: اما برخلاف سخن شما مدیرکل گفته بود سالی 300مدرسه را مجهز میکنیم . حالا پرسش من این است که با این روند سالی ۳۰۰ مدرسه چند سال طول می‌کشد تا تمام مدارس به سیستم گرمایشی مجهز شوند؟ اگر در این مدت اتفاقی رخ داد چه کسی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد؟

ابری: در خصوص بخش اول صحبتتان باید بگویم بله ما هم می‌دانیم این زمان خیلی طول می‌کشد ، ولی چاره‌ای نداریم . حل همه این مشکلات در دست وزارتخانه و مجلس است و اعتباراتی است که به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند.

قدس آنلاین:آیا برای روشن کردن بخاری درمدارس زمان مشخصی تعیین شده ؟ چون گزارش هایی رسیده مبنی بر اینکه دانش آموزان در روزهای سرد  مجبورند با کاپشن و کلاه سر کلاس حاضرشوند و مدیران اجازه روشن کردن بخاری را نمی‌دهند این قضیه چقدر صحت دارد؟

ابری: خیر. مدیر آموزشگاه هر زمان که تشخیص بدهد که باید سیستم‌های گرمایشی روشن بشود این کار را انجام می‌دهد منتها همه اذعان داریم که باید در این خصوص و خیلی موارد دیگر صرفه جویی هایی لازم که البته صلاح هم هست را انجام بدهیم.

قدس آنلاین: چرا از کمک خیرین در سامان دهی سیستم گرمایشی مدارس استفاده نمی‌کنید؟ چرا خیران را به سمت ساخت مدارس جدید که البته بعد تبلیغاتی خوبی هم دارد هدایت میکنید؟

ابری: اتفاقا الان بیشتر تکیه ما بر دوش این افراد است و در واقع یک سوم ساخت و سازهای مدارس خراسان به دست خیرین صورت گرفته است ولی خب مثلا در روستایی که اصلا گاز کشی نشده است ما چاره‌ای جز استفاده از بخاری نداریم.

خیرین ما آماده کمک هستند ولی این سیستم است که در این خصوص جوابگو نیست. چرا؟ چون تعداد کلاس و دانش آموز اینقدر اندک است که جز با بخاری نمی‌شود مشکل را حل کرد یا همانطور که گفتم اصلا در این مناطق گاز کشی صورت نگرفته است.

قدس آنلاین: آیا مصوبه رایگان شدن برق و آب و گاز مدارس در خراسان رضوی اجرا شده است؟ چرا هزینه صرفه جویی شده از این محل را صرف سیستم گرمایشی نمی‌کنید؟

ابری: متاسفانه این مصوبه هنوز اجرایی نشده است و ما هم در این خصوص گلایه هایی داریم هنوز بسیاری از مدارس ما به خاطر اینکه توان پرداخت هزینه ها را ندارند انشعابات برق، گازشان قطع می‌شود.

بله ما هم منتظریم که دستورات لازم در این خصوص به دست ما برسد ضمن اینکه اگر این مصوبه هم اجرایی بشود به این معنا نیست که اگر ما در گذشته برای همه حامل‌های انرژی هزینه‌ای را پرداخت می‌کردیم الان می‌توانیم این پول را پس اندازکنیم و همه را صرف تغییر سیستم گرمایشی مدارس بکنیم چرا؟ چون اصلا ما در همه این سالها پولی برای پرداخت نداشته‌ایم.

در همه این سالها اکثر مدارس ما به شرکت‌های حامل‌ انرژی بدهکار بوده و هستند. بنابراین ما نمی‌توانیم این قول را بدهیم که با اجرایی شدن این مصوبه می‌توانیم بلافاصله پول زیادی را برای تغییر سیستم گرمایشی مدارسمان پس انداز کنیم.

قدس آنلاین: اینکه می‌گویید پولی نداریم که با آن سیستم گرمایشی را  استاندارد کنیم شانه خالی کردن از بار مسئولیتتان نیست؟

ابری:صادقانه می‌گویم که بودجه‌ای برای هزینه کردن نداشته‌ و نداریم وگرنه کوتاهی صورت نگرفته است .چون بچه‌های خودمان هم در همین مدارس تحصیل می‌کنند. مطمئنا اگر ما هم بتوانیم دوست داریم از سیستم‌های بهداشتی و گرمایشی استاندارداستفاده کنیم چرا باید از نفت با وجود خطرهای احتمالی‌اش استفاده کنیم واقعا کاری از دستمان بر نمی‌آید.

ضمن اینکه فراموش نکنید که ما حدود ۸ هزار فضای آموزشی داریم و اگر قرار باشد برایبرای تغییر سیستم گرمایشی هر مدرسه فقط ۵ میلیون تومان هزینه کنیم چه مبلغ هنگفتی هزینه میخواهد.

این را به خاطر داشته باشید که در حال حاضرتمام مدارس شهری ما از سیستم‌های گاز سوز استفاده می‌کنند و تقریبا هیچ یک از مدارس ما بخاری کاربراتوری ندارند و استفاده از بخاری هم فقط مربوط به مدارس دوردست است یا مدارسی که تعداد جمعیتشان خیلی کم است به هر شکل این تقاضا هم مانند قبل به وزارتخانه منتقل می‌شود تا در صورت توافق در تصویب اعتبارات سال آینده لحاظ شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.