خراسان شمالی- سعید علیپور صحرا گفت: امسال ۱۰۰ قرارداد موقوفات تمدید و ۳۵ قرارداد برای نخستین بار برای موقوفات این شهرستان تنظیم شد.

طرح استفاده از انرژی‌های نو در بقاع متبرکه فاروج اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی، سعید علیپور صحرا، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فاروج، گفت: طرح استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر در بقاع متبرکه این شهرستان به اجرا در می‌آید.

وی گفت: طرح به کارگیری انرژی خورشیدی در امامزادگان روستاهای خرق، سیاهدشت و حصار پیشنهاد و مطالعات آن آغاز شده است.

علیپور ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه علم و فناوری را از نیازهای روز جامعه خواند و افزود: طرح مزبور پس از بررسی در خصوص اقتصادی و درآمدزا بودن، در این بقاع اجرا می شود.

وی با اشاره به ثبت ۱۱ فقره وقف جدید در این شهرستان از ابتدای امسال، گفت: حوزه ازدواج جوانان، اشتغال، خدمات پزشکی از بخش های نیازمند توجه ویژه از سوی واقفان است.

علیپور یادآور شد: امسال ۱۰۰ قرارداد موقوفات تمدید و ۳۵ قرارداد هم برای نخستین بار برای موقوفات این شهرستان تنظیم شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فاروج، احیای حقوق موقوفات را از برنامه های محوری این دستگاه برشمرد و گفت: اکنون ۱۲ پرونده در خصوص تخلف عدم تمکین و یا عدم پرداخت حقوق موقوفه در دادگستری بررسی می شود که رای صادره برای پنج پرونده به نفع اوقاف بوده است.

علیپور از بازگشت۷۴۰ میلیون ریال حقوق موقوفات از محل رای های صادر شده خبر داد و افزود: بیشتر موقوفات شهرستان در تصرف دستگاه های دولتی است و افزون بر ۵۰ درصد دستگاه های دولتی به اوقاف بدهکارند؛ با صدور ۳۸ برگ سند، مالکیت این موقوفات به مساحت ۱۰۸ هزار متر مربع تثبیت شده است.

این مسئول، اعتبار هزینه شده برای عمران بقاع شهرستان را یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این رقم برای عمران بنای امامزادگان جعفر سیاهدشت، محمد چوکانلو، اسماعیل کوران، عبدالرحمن خرق و طلحه صالح آباد و عبدالله آق باغ مصرف شده است.

علیپور، هزینه‌کرد این اعتبار را در قالب ایجاد زائرسرا، محوطه سازی، تکمیل شبستان، ایجاد سرویس بهداشتی و... دانست.

شهرستان فاروج دارای ۷۰۳ موقوفه است که ۸۵ درصد آن به نیت اطعام و عزاداری در ماه های محرم و صفر وقف شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.