خراسان شمالی-دکتر عبدالله یوسفی گفت: این استان دارای ۶۲۹ رشته قنات دایر با آبدهی سالانه تقریبی ۸۵ میلیون متر مکعب جهت ۳۱۳۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که خشکسالی و کاهش بارندگی‌های اخیر در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی بسزایی داشته است.

بانک جامع اطلاعات قنوات استان تهیه شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، دکتر عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: استان خراسان شمالی دارای ۶۲۹ رشته قنات دایر با آبدهی سالانه تقریبی ۸۵ میلیون متر مکعب جهت ۳۱۳۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی است که خشکسالی و کاهش بارندگی‌های اخیر در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی آنها و کاهش اثرات خشکسالی و نیز به جهت ماهیت فیزیکی، این قنوات نیازمند لایروبی، احیاء و مرمت و بازسازی مستمر در استان هستند که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی افزود: در سال ۱۳۹۶ با ابلاغ ۱۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای ملی، سفر مقام معظم رهبری، استانی، تفاهم نامه منعقده فیمابین این سازمان و آستان  قدس رضوی، حدود ۲۰۶ رشته قنات با مجموع طول ۱۰۳ کیلومتر در سطح استان احیاء و مرمت و لایروبی شده که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی ۳میلیون متر مکعب شده است.

یوسفی افزود: در همین راستا برای سال ۱۳۹۷ نیز پیشنهاد پروژه‌های احیاء و مرمت لایروبی قنوات در سطح استان به میزان ۱۴۷رشته به منظور اختصاص اعتبارات از منابع فوق‌الذکر صورت گرفته که باعث افزایش استحصال آب به میزان ۲،۲ میلیون متر مکعب خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره‌برداری از آنها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

وی تصریح کرد: بانک جامع اطلاعات قنوات استان به جهت دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت قنوات استان تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده که در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری قنوات بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.