همدان- محمدمهدی نیک ‌مرادی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح کشور با فعالیت یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در همدان موافقت کرده است.

 چهارمین یگان حفاظت از اراضی کشاورزی کشور در همدان فعال شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدمهدی نیک ‌مرادی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان با یادآوری اینکه یگان حاضر ، چهارمین یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در کشور است، اظهار داشت: فقط ۱۴ درصد اراضی کشور که یک میلیون هکتار را شامل می شود، قابلیت کشاورزی دارد و در سال‌های اخیر هم بخشی از این اراضی تملک  یا ساخت و سازهای غیر قانونی در آن شکل گرفته است که باید از دست‌اندازی زمین‌خواران حفظ شود.

وی افزود: به ضرورت و نیاز امروز جامعه فضای شهری باید توسعه یابد اما این توسعه باید در قالب ضوابط و قوانین باشد تا به بافت سبز شهر و اراضی کشاورزی آسیب وارد نکند. در این حوزه برای حفظ اراضی کشاورزی همچنین طرح کاداستر اجرا شده است تا این اراضی شناسنامه دار شوند.  که از ۳ سال قبل به این طرف بیش از ۱۶۸ هزار هکتار از اراضی استان بر اساس این طرح سند ثبت گرفتند.

وی با اشاره بر اینکه از سال ۹۴ به این طرف ۸۴ هزار هکتار رفع تداخل ارشی در استان داشتیم، افزود: فعالیت یگان ویژه حفاظت از اراضی کمک می‌کند تا مداخلات ارضی کاهش یابد و به تثبیت مالکیت‌ها منجر شود، اختلاف بین تعیین حدود اراضی دولتی با مردم برطرف شود.  ۴ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است و ۶۷۵۰ هکتار از اراضی به‌ عنوان اراضی مردم در سرفصل رفع تداخلات را در ۴۲ روستا تثبیت کردیم.

نیک مرادی از صدور ۱۸۵ فقره مجوز در خصوص طرح‌های کشاورزی و دامداری از جمله گلخانه‌ها خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌ ۱۸۹ فقره مجوز نیز در موضوع احداث اتاق‌های کارگری و نگهبانی در باغات صادر شده‌ است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به پیگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری در محدوده اراضی‌ کشاورزی تبیین کرد: در این راستا ۱۳۶ فقره دعوای کیفری در مراجع قضایی مطرح شده و از ابتدای سال تاکنون ۶۸ فقره صدور رأی و ۴۹ فقره قلع و قمع بر اساس آراء صادره صورت گرفته‌ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.