فلاح پور با بیان اینکه حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده ، عنوان کرد:دوره فعالیت این صندوق‌ها حداکثر هفت سال است که ۴ سال ابتدایی آن به عنوان دوره سرمایه گذاری صندوق تعیین می‌شود.

ضوابط فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، معاون نظارت بر نهادهای مالی این نهاد از تصویب دستورالعمل و اساسنامه نمونه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی (Private Equity Funds) خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که در دو سال گذشته مشمول موضوع ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده‌اند، نیز تحت شرایطی می‌توانند از حمایت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی بهره مند شوند.

سعید فلاح‌پور افزود: جهت نهایی سازی این ضوابط، نظرات متقاضیان فعالیت در این حوزه و صاحب نظران اخذ و پس از بحث و بررسی در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار این دستور العمل نهایی و در هیات مدیره سازمان، مطرح و تصویب شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: موضوع فعالیت صندوق سرمایه گذاری خصوصی، جمع‌ آوری منابع مالی و تخصیص عمده آن به سرمایه‌ گذاری در سهام و سهم الشرکه شرکت‌ها با موضوع فعالیت‌های از قبل تعیین شده است. سرمایه گذاری صندوق در شرکت‌های سرمایه پذیر با هدف کسب و حفظ کنترل شرکت و هدایت سیاست‌های مالی و عملیاتی آن به منظور تحقق اهداف مورد نظر و سپس خروج از شرکت سرمایه پذیر است.

فلاح‌پور توضیح داد: صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی از امکان سرمایه گذاری در شرکت‌های غیر سهامی عام نیز برخوردارند. همچنین بر اساس ضوابط تعیین شده، بستر حمایت از شرکت‌های سهامی عام پذیرفته نشده در بورس، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران و شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس را از دست داده‌اند، نیز از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی فراهم شد.

مضافاً اینکه شرکت‌هایی که در ۲ سال گذشته مشمول موضوع ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده‌اند نیز تحت شرایطی می‌توانند از حمایت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. دوره فعالیت در نظر گرفته شده برای این صندوق‌ها حداکثر به مدت هفت سال است که ۴ سال ابتدایی آن به عنوان دوره سرمایه گذاری صندوق تعیین می‌شود.

فلاح پور افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی از منظر ماهیت و کارکرد با صندوق‌های سرمایه  گذاری در اوراق بهادار متعارف فعال در بازار سرمایه، تفاوت‌های بنیادین دارند و چارچوب و استراتژی‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی، منجر به ایجاد ریسک‌های بالاتر در این صندوق‌ها می‌شود، لذا متقاضیان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید پس از مطالعه جزئیات اساسنامه و امیدنامه صندوق، فرم بیانیه پذیرش ریسک را جهت سرمایه گذاری در صندوق تکمیل نمایند. همچنین حداقل میزان سرمایه گذاری هر سرمایه گذار در صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی، ۱.۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به این ترتیب می‌توان اذعان داشت که بستر مناسب و گسترده‌ای برای تأمین مالی شرکت‌های غیر سهامی عام و شرکت‌های سهامی عام با شرایط خاص فراهم شده است. در این دستورالعمل، تلاش شده با تعیین برخی الزامات و محدودیت‌ها، به مقوله مدیریت ریسک نیز توجه شود.

به گفته وی، درخواست متقاضیان اخذ موافقت اصولی تأسیس صندوق سرمایه گذاری خصوصی از طریق دبیرخانه کمیته بررسی مستقر در شرکت فرابورس بررسی و در صورت احراز وجود حداقل شرایط لازم، مجوز تأسیس و فعالیت صندوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر خواهد شد.

فلاح‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته از جانب سازمان بورس در این زمینه شاهد ایجاد بستر مناسب جهت تأمین مالی بنگاه‌های نیازمند اصلاح ساختار مالی و عملیاتی در کنار ایجاد تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.