خوزستان_ علیمراد اکبری گفت: رکورد اجرای این پروژه در سال گذشته ۱۰ هزار هکتار بود و در پروژه جدید ما ماهانه به رکورد هزار هکتار رسیده ایم لذا از این طریق توانستیم اصلاح خاک را انجام داده و شوری خاک کشور را کم کنیم. علاوه بر آن در مجموع، ۸۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

صرفه جویی۸۰۰ میلیون متر مکعبی آب در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، با اصلاح شوری اراضی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در آیین بهره برداری از فاز اول طرح احیای۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار که صبح امروز ۲۲آبان ماه برگزار شد، علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس موسسه جهاد نصر درباره احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام که جز مناطق مرزنشین هستند، گفت: این طرح عمدتاً در منطقه عرب نشین اجرا می‌شود و در سفر رهبر انقلاب در سال ۷۵ پروژه کلید خورد. تا سال ۷۸ اقدامی انجام نشد اما از این تاریخ تا سال ۹۲ حدود ۶۶ هزار هکتار از پروژه انجام شد و مبلغ ۱۱ میلیارد دلار ا از محل صندوق توسعه ملی به جهاد کشاورزی و این طرح تعلق گرفت.

 وی با اشاره به اینکه جهاد نصر عمران مجری این طرح انتخاب شده بیان کرد: ۹۵ هزار هکتار این فاز به اتمام رسیده و ۲۵۰ هکتار سال گذشته زیر کشت بوده است.

اکبری اهداف این پروژه را چنین تشریح کرد: بهینه سازی مصرف آب و بهره وری آن، استفاده از سرمایه گذاری های بالادست برای بهره وری بهتر،   افزایش اشتغال مستقیم و افزایش درآمد کشاورزان، ساماندهی مهاجرت، عدم گسترش حاشیه نشینی و همچنین گسترش امنیت و توسعه شاخص های اجتماعی از اهداف این پروژه هستند.

 معاون‌وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر این پروژه در سال گذشته و با شرایطی که در سال گذشته تجربه کردیم به پایان می رسید، باید یک میلیون و پانصد هزار تن گندم برداشت شده را خریداری می‌کردیم، عنوان کرد: در شهرستان خوزستان و در قالب ۲۰۶ طرح و مشارکت ۷۰ پیمانکار و مشاور و ۸ هزار نیروی مسلح مجلس این پروژه انجام شد، که صنعت کشور با بیش از ۲۵۰ دستگاه سنگین و تخصصی در این حوزه فعالیت داشته‌اند.

 علیمراد اکبری تصریح کرد: رکورد اجرای این پروژه در سال گذشته ۱۰ هزار هکتار بود و در پروژه جدید ما ماهانه به رکورد هزار هکتار رسیده ایم. لذا از این طریق توانستیم اصلاح خاک را انجام داده و شوری خاک کشور را کم کنیم. علاوه بر آن در مجموع، ۸۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

 وی در خصوص فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: مراحل اداری عملیاتی کردن فاز دوم حدود یک ماه به امضا رسید و به برنامه و بودجه ارسال شد که آماده کلنگزنی است. خوشبختانه ۴۰ هزار هکتار از پازل آن، برای شبکه‌های است که می‌توان آن ها را شروع به کار کرد.

تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح

در ادامه این مراسم، رضا رادکانیان وزیر نیرو عنوان کرد:  ۹ سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق آبی به حجم ۲۲.۱ میلیارد مترمکعب در حوزه های کارون، دز، مارون و جراحی اجرا شده است و با اجرای ۱۱ سد انحرافی و تنظیمی و ۱۶ ایستگاه پمپاژ آب ۸۰ درصد از کل عملیات تأمین آب شبکه های اصلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از رودخانه های خوزستان به نتیجه رسیده است.

وی از ۶۹۵ کیلومتر طول کانال های اصلی برای انتقال آب به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خبر داد و افزود: در خوزستان، کانال های یک و دو، حدود سه هزار و ۹۷۰ کیلومتر، شبکه های زهکشی اصلی یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر، زهکش های یک و دو به میزان دو هزار و ۴۰ کیلومتر و  ۲۷۱ واحد ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

اردکانیان با بیان اینکه  ۱۷۰ هزار هکتار شبکه، قبل انقلاب به بهره برداری رسیده و پس از پیروزی انقلاب نیز حدود ۲۷۰ هزار هکتار به آن اضافه شده  گفت: در مجموع ۴۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی در خوزستان در دست بهره برداری است.

وزیر نیرو تامین اعتبار از  سازمان برنامه و بودجه توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح را لازم دانست و تصریح کرد: به این طریق مردم می توانند از مواهب عملیاتی شدن این فاز نیز بهره مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.