خراسان شمالی- آیت الله ابوالقاسم یعقوبی گفت: وقف یک باور مهم در جامعه است و باید همه مردم به این باور برسند که می توانند با بخشش بخشی از دارایی خود آینده خود و فرزندانشان را تامین کنند.

وقف یکی از عوامل اصلی جاودانگی انسان در دنیا و آخرت است/ ثبت پنج هزار و ۵۷۵ موقوفه با ۱۱ هزار و ۳۲۸ رقبه در استان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز (سه شنبه) در سخنانی در همایش وقف و رسانه، گفت: وقف یکی از عوامل اصلی جاودانگی انسان در دنیا و آخرت است به طوری که رابطه انسان را پس از مرگ با دنیا حفظ می کند.

وی اظهار داشت: وقف یک باور مهم در جامعه است و باید همه مردم به این باور برسند که می توانند با بخشش بخشی از دارایی خود آینده خود و فرزندانشان را تامین کنند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه با وقف مال، رابطه انسان با مرگ از بین نمی رود، اظهار داشت:در روایات متعدد وقف در کنار علم و شهادت به عنوان عامل اصلی جاودانگی انسان معرفی شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی از واقفان به عنوان هنرمندان جامعه یاد کرد و افزود: این افراد از تعلقات دنیوی فاصله گرفته اند زیرا که این تعلقات نمی گذارد انسان به راحتی دست از دنیا بکشد.

حمید قربانی جم مدیرکل صدا و سیما خراسان شمالی نیز در این همایش با تاکید بر پاسداری از هویت ملی، گفت: هویت ما فقط در مرزهای جغرافیایی نیست بلکه مرزهای فرهنگی و اعتقادی را باید پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه پاسداران اصلی کسانی هستند که در حفاظت از فرهنگ و اعتقادات به شهادت می رسند، افزود: وقف تنها در بحث مال و دارایی خلاصه نمی شود بلکه می تواند معنوی و فرهنگی نیز باشد.

وی اظهار داشت: در دنیایی امروز، رسانه سالاری در دنیا حاکم است و رسانه های رنگارنگی فعالیت دارند که می خواهند هویت ملی ما را از بین ببرند.

قربانی جم یادآور شد: کشور ما جامعه جوانی دارد که لازم است با کارهای خیر بیشتر آشنا شوند تا عناصر ملی تقویت و دشمنان نتوانند آسیبی به جامعه وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه رفتار و کردار ما برگرفته از سنت های ما هستند و نباید تغییر کنند، گفت: فردگرایی آسیب زیادی به جامعه ما وارد می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به افزایش ارزش ریالی موقوفات استان بعد از انقلاب، تعداد وقف های استان قبل از انقلاب را حدود سه هزار و بعد از انقلاب افزون بر دو هزار و ۵۰۰ مورد ذکر کرد.

حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی افزود: از دهه وقف سال گذشته تا امروز ۱۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال اجرای نیت شده است.

وی گفت: اکنون در خراسان شمالی پنج هزار و ۵۷۵ موقوفه با ۱۱ هزار و ۳۲۸ رقبه به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام عظیم آسوده یدکی افزود: در مدت یک سال گذشته به همت اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و امامزادگان در بخش تنظیم اولیه اسناد اجاره رقبات وقفی ۲۷۶ سند اجاره تنظیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد این موقوفات از ابتدا هیچ‌گونه سند اجاره تنظیم نشده بود و متصرفان اجاره‌ای پرداخت نمی‌کردند، اما اکنون این موقوفات احیا شده‌اند.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته شمار تجدید و تمدید اسناد اجاره رقبات وقفی سطح استان هزار و ۵۶۴ مورد بوده است، اضافه کرد: تمدید و تجدید اسناد اجاره ویژه کسانی است که مدت‌زمان اجاره آن‌ها در موقوفات به اتمام رسیده و اکنون تمدید شده است.

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به اینکه همچنین در این مدت در استان ۲۰ طرح جامع امامزادگان تهیه و تصویب شده است، خاطرنشان کرد: امامزادگانی که کار عمرانی می‌کنند باید بر اساس طرح جامع پیش رفته و کارهای خود را اجرایی کنند و بدون طرح جامع به هیچ امامزاده‌ای اجازه ساخت‌وساز و فعالیت عمرانی نمی‌دهیم.

وی با یادآوری اجرای عملیات بازسازی و نگهداری در هزار و ۷۵۰ مترمربع از موقوفات خراسان شمالی، اضافه کرد: در یک سال گذشته در راستای احیای موقوفات، عملیات عمرانی تعمیر و مرمت به مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی اظهار کرد: افزون بر این امسال تکمیل و احداث و بازسازی امامزادگان به میزان شش هزار و ۱۰۰ مترمربع با اعتبار بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

حجت‌الاسلام آسوده خاطرنشان کرد: امسال در طرح تربیت حافظان قرآن کریم در استان پنج هزار و ۲۰۰ نفر شرکت کردند که با احتساب شرکت‌کنندگان پارسال بیش از ۱۰ هزار نفر قرآن آموز در این طرح شرکت دارند.

گفتنی است در پایان این همایش، از واقفین و خیرین استان و اصحاب فعال رسانه در حوزه وقف تجلیل شد

/انتهای پیام
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.