لایحه حمایت از محیط بانان بار مالی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، همین موضوع مهم‌ترین عامل بازدارنده یا دلیل تعلل در روند بررسی آن است.

امنیت محیط‌بانان، قربانی سودجویی شکارچیان غیرمجاز

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ محمود مصدق: حدود دو سال از اعلام وصول شدن لایحه «حمایت قضایی از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی» از سوی مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، اما هنوز خبری از بررسی آن در صحن علنی این نهاد نیست. این درحالی است که نه تنها دولت خواستار اولویت در رسیدگی به این لایحه شده است، بلکه تقریباً همه نمایندگان مجلس، کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست از اهمیت خاص آن سخن می‌گویند.

در واقع به نظر می‌رسد روند بررسی لایحه یاد شده که در اواخر سال 95 به تصویب هیئت دولت رسید و پس از آن برای تصویب در اختیار مجلس قرار گرفت به کندی پیش می‌رود، تا جایی که صدای بعضی از فعالان زیست محیطی و حتی اعضای مجلس را در آورده است. یوناتن بت کلیا؛ عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست یکی از این نمایندگان است. او چندی پیش در این باره به خبرگزاری خانه ملت گفت: مسیر بررسی لوایح محیط زیستی در مجلس باید به تندی پیش رود و نمایندگان نباید در تصویب لوایح مهمی مانند حمایت از محیط ‌بانان تعلل کنند؛ چون این موضوع به صلاح کشور نیست.

این موضوع سبب شده شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیان چوب با قساوت قلب جان این قشر مظلوم را فدای سودجویی خود کنندY با این همه پرسش این است که لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان در حال حاضر در چه مرحله‌ای از بررسی قرار دارد و تعلل در بررسی آن در صحن علنی مجلس برای چیست؟

 بازگشت مجدد لایحه به کمیسیون قضایی
 سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به قدس می‌گوید: حدود دوماه قبل لایحه حمایت از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب و برای بررسی در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد که چندی پیش مطلع شدیم هیئت رئیسه ایراداتی به آن وارد کرده و دوباره برای رفع آن ها، لایحه را به کمیسیون قضایی برگشت داده است. وی با اشاره به اینکه تصویب لایحه یاد شده بخش قابل توجهی از مشکلات مأموران یگان حفاظت بویژه در زمینه حمایت‌های حقوقی و بیمه را حل می‌کند، می‌افزاید: این لایحه می‌تواند موجب ارتقای جایگاه محیط‌بانان و افزایش رضایت مندی شغلی این قشر شود. 

 تعلل در بررسی لایحه عمدی است
 دکتر اسماعیل کهرم؛ مشاور پیشین ریاست سازمان محیط زیست و فعال زیست محیطی هم معتقد است: شاهد تعلل در روند بررسی این لایحه از سوی مجلس هستیم و این موضوع نیز عمدی به نظر می‌رسد.  
وی با اشاره به اینکه لایحه حمایت از محیط بانان بار مالی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، به قدس می‌گوید: همین موضوع مهم‌ترین عامل بازدارنده یا دلیل تعلل در روند بررسی این لایحه است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه محیط بانان دو برابر کارمندان دولت کار می‌کنند، اما کمتر از آن‌ها حقوق دریافت می‌کنند و مورد حمایت‌های معنوی قرار می‌گیرند، می‌افزاید: تا کنون 123 نفر از محیط بانان در مقابله با شکارچیان و سودجویان جانشان را از دست داده‌اند که آخرین آن‌ها شهید «تاج محمد باشقره» از استان گلستان بوده است. البته محیط‌بانان و جنگل بانان در شرایط جنگی امروز هم دارند جانشان را فدای حفاظت از محیط زیست می‌کنند، اما لازم است تا مجلس هرچه زودتر این لایحه را تصویب کند تا این قشرمظلوم با انگیزه بیشتری به حفاظت از محیط زیست بپردازد.

 روند بررسی طبیعی است
ژرژیک آبرامیان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اما نظر دیگری دارد. او روند بررسی لایحه حمایت از محیط بانان را کاملاً طبیعی می‌داند و به قدس می‌گوید: این کمیسیون کاملاً به اهمیت زیاد این لایحه آگاه است به همین خاطر نیز نگاه مثبتی به آن دارد؛ بنابراین در بررسی آن کم توجهی نکرده است، اما یکسری ریزه کارهایی دارد که باید به نتیجه برسد.
ضمن اینکه بررسی طرح‌ها و لوایح دارای روندی است که باید طی شود تا در صحن علنی به تصویب برسد. وی در خصوص بار مالی لایحه یاد شده به عنوان مهم‌ترین عامل تعلل در رسیدگی به آن می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل رد مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان همین موضوع تحمیل بار مالی طرح‌ها و لوایح به دولت است. به هرحال این گونه مباحث وجود دارد و کار مجلس هم بررسی کارشناسی و همه جوانب طرح‌ها و لوایح است. یعنی طرح‌ها و لوایح را به گونه‌ای به تصویب برساند که تا حد ممکن مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگیرند و به تصویب برسند. وی با تأکید بر این که خلأ قانونی برای حمایت از مأموران یگان حفاظت محیط زیست کاملاً احساس می‌شود، تصریح می‌کند:در حال حاضرمحیط بان در اجرای وظایف محوله دچار مشکلاتی هستند؛ به طوری که گاهی مجبور به درگیری با شکارچیان غیر مجاز می‌شوند که ممکن است در این ماجرا زخمی یا شهید شوند و یا این که طرف مقابل نیز زخمی یا کشته شود؛ بنابراین این لایحه که طبق آن مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی ضابط قوه قضائیه محسوب می‌شوند، باید به تصویب برسد تا مشکلات آن‌ها به حداقل برسد.

 بررسی لایحه تا یک ماه دیگر در صحن علنی 
سیده فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم اگرچه به طولانی شدن روند بررسی لایحه حمایت از جنگل بانان و محیط بانان اذعان دارد، اما به قدس می‌گوید: به هرحال هر طرح و لایحه برای تصویب باید پروسه‌ای را طی کند تا بدون هیچ مشکل شرعی و قانونی و بدون تحمیل بارمالی به دولت به تصویب برسد. نماینده مردم تهران، از بررسی این لایحه تا یک ماه آینده در صحن علنی مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: تصویب لایحه حمایت از محیط بانان به صورت جدی احساس می‌شود؛ چون نیاز است تا فرایند استفاده از سلاح برای محیط بانان تسهیل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.