با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و همزمان با هفته پدافند غیرعامل طرح توسعه بخش کشت سلولی آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از طرح توسعه بخش کشت سلولی آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، در بازدید مدیرکل پدافند غیرعامل استان از اداره کل دامپزشکی به همراهی دکتر شریعتی مدیرکل دامپزشکی استان، طرح توسعه بخش کشت سلولی آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی  در اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: اگر مبانی پدافند غیرعامل را درست بشناسیم باید خود را مسلح به این دانش کنیم و از این مورد به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل در حاشیه بازدید از توانمندی های و دستاوردهای دامپزشکی استان در حوزه پدافند غیرعامل و در مراسم آغازین دوره پدافند غیرعامل که در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی برگزار گردید، افزود: در حوزه پدافند غیرعامل با تهدیدات «انسان ساخت» مواجه هستیم که با توجه به رشد تکنولوژی، مبارزه با آنها و پیشگیری از آنها نیز بسیار متفاوت خواهد بود.

وی گفت: مادامی که نتوانیم تهدید را شناسایی کنیم راهکار و درمان آن را نیز نمی توان به آسانی شناسایی کرد و در این عرصه نباید غافلگیر شد بلکه باید تهدیدات را به درستی شناخت و در جهت مصون سازی خود نسبت به آن‌ها گام‌های موثر برداشت.

قامتی عنوان داشت: اصل بازدارندگی از مهمترین اصول پدافند غیرعامل بوده و هماهنطور که توان کشور در حوزه پدافند عامل و نظامی باعث ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات خارجی گردیده است، به همان میزان در حیطه غیر نظامی نیز پدافند غیرعامل نیازمند توجه ویژه در جهت ایجاد مصونیت، بازدارندگی و پایداری می باشد.

مدیر کل پدافندغیرعامل استانداری عنوان داشت: دامپزشکی یک سازمان تخصصی است که مسئولیت تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارد و در این قسمت عالی عمل کرده است.   وی گفت: دامپزشکی در بحث پدافندغیرعامل و در جهت بازدارندگی، تامین زیرساخت های لازم در این بخش، تسهیل در مدیریت بحران و... با اقدامات پیشگیرانه نظیر واکسینه کردن دام و طیور، اقدامات قابل توجه و اثربخشی را ارائه نموده است.

وی خاطرنشان ساخت: از تمامی دستگاه ها از جمله نیروهای انتظامی می خواهیم تا در بخش قرنطینه های دامی نهایت همکاری را با دامپزشکی داشته باشند و افزود: تصمیم اداره کل پدافند غیرعامل بر آن است تا دغدغه های دامپزشکی استان در آینده نزدیک در جلسات استانداری  پیگیری گردد.

در ابتدای جلسه نیز دکتر شریعتی مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد در وظایف و سیاست های اصلی دامپزشکی، پیشگیری مقدم بر درمان است و پدافند غیرعامل نیز در این حوزه کاملا محسوس و قابل تعریف است.

شریعتی ضمن برشمردن ویژگی های پدافند غیرعامل اظهار داشت: دامپزشکی اگر نتواند با تهدیدهای دشمن خود را بروز کند دچار آسیب خواهد شد و امنیت غذایی مورد تهدید قرار می گیرد. وی گفت: یکی از حوزه های آسیب پذیر در پدافند غیرعامل، غذا و معیشت مردم است که هرگونه کوتاهی در این زمینه سبب تهدید این امنیت خواهدشد؛   سپس  افزود: در حوزه بیماری های مشترک نیز اغلب آنها در حوزه پدافند غیرعامل  قرار دارد که چنانچه مورد غفلت واقع شود به زیرساخت های کشور آسیب جدی وارد می شود.

وی خاطرنشان ساخت: بیش از ۸۰ درصد سلاح های بیولوژیک در حوزه بیماری های مشترک است و امیدواریم بتوانیم زیرساخت های خود را در این بخش تقویت کنیم. مدیر کل دامپزشکی استان گفت: با اقدامات صورت گرفته در سطح استان، ضایعات و تلفات در حداقل است اما برای انجام وظیفه خود نیازمند مساعدت همه دستگاه ها هستیم.   در زمینه واحدهای غیرمجاز طیور دچار مشکل جدی هستیم و لازم است در این زمینه سایر دستگاه های مرتبط نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

شریعتی افزود: در حوزه آنفلوآنزای پرندگان ضمن قدردانی از همه دستگاه های همکار، ما همچنان نگرانی وجود دارد و امیدواریم با تمهیدات انجام شده و همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، استانداری و ... دچار مشکل نشویم و تامین امنیت غذایی مورد تهدید قرار نگیرد.

 دکتر احمد شریعتی، مدیر کل دامپزشکی، اعتبار این طرح را ۶۰۰۰ میلیون ریال اعلام و از جمله اهداف مورد انتظار را ارتقای درجه امنیت زیستی آزمایشگاه کشت سلولی، ارتقای استانداردهای آزمایشگاهی و افزایش میزان توان کمی آزمایشگاه در انجام امور مربوطه عنوان کرد.

وی افزود: نظر ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج از کشور در تشخیصهای آزمایشگاهی و با توجه  به استفاده از کشت سلولی در ردیابی و تشخیص  بسیاری از  عوامل ویروسی مانند تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان، ایجاد آزمایشگاه کشت سلول و ویروس شناسی  مستقل و مجهز به امکانات امروزی ضرورت دارد.

دراین راستا با توجه به وجود توانمندیها و نیروی متخصص و کثرت نمونه های ارجاع شده داخل وخارج استانی، تجهیز وگسترش  آزمایشگاه کشت سلولی وبانک لاین های مرتبط با ویروسهای دامپزشکی امری الزامی است و از طرفی با توجه به ضرورت  فضایی با بیوسکوریتی مناسب جهت کشت سلول وجدا سازی ویروس تغییرات ساختمانی مناسب، در این زمینه لازم الاجراست و در این راستا اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصمیم به بازسازی وتجهیز آزمایشکاه ویروس شناسی کنونی در جهت اهداف فوق نموده است.
منبع:دامپزشکی
  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.