مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ایدز خراسانی غلط مصطلحی است که به ویروس HTLV1 نسبت می‌دهند.

HTLV1 را با ایدز اشتباه نگیرید
 
به گزارش قدس آنلاین ، حمیدرضا اسلامی ، با تاکید بر اینکه «چیزی به نام ایدز خراسانی نداریم»، گفت: ایدز خراسانی غلط مصطلحی است که به ویروس HTLV1  می‌دهند، علت آن هم عدم‌آگاهی درمورد بیماری‌های ویروسی و ویروس است. این ویروس  از نظر اسمی و نوشتاری به ویروس ایدز شباهت دارد به همین دلیل مردم تصور می‌کنند این دو ویروس، یکی هستند در صورتی که آن‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند و ساختمان ویروسی آن‌ها با هم متفاوت است. تنها شباهت این دو ویروس شبیه‌بودن اسمشان و شبیه‌بودن راه‌های انتقال آن‌هاست.
وی با بیان اینکه «ویروس HTLV1 در تعداد بسیار کمی از افراد ایجاد بیماری می‌کند»، گفت: اغلب حاملین این ویروس زندگی‌ طبیعی دارند و برای آن‌ها مشکلی پیش نمی‌آید. تنها 3-5 درصد افرادی که مبتلا به ویروس  HTLV1هستند، ممکن است دچار مشکل شوند. عمده‌ترین مشکلی که ویروس  HTLV1ایجاد می‌کند، بیماری‌های خونی و بیماری‌های عصبی، عضلانی است، اما تعداد افرادی که از طریق این ویروس به این بیماری‌ها دچار می‌شوند  آنقدر کم است که نباید مردم در این زمینه نگران باشند. ممکن است این ویروس در بدن بسیاری از افراد وجود داشته باشد و آنها به مرحله پایان عمر هم برسند اما متوجه نشوند چنین ویروسی داشته‌اند.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در خصوص انتقال ویروس HTLV1 به ایران چندین فرضیه اثبات نشده وجود دارد»، تصریح کرد: با توجه به اینکه این ویروس در برخی از قسمت‌های شرق استان شیوع بیشتری دارد، یک فرضیه می‌گوید ویروس از طریق برده‌هایی که از آفریقا می‌آورده‌اند و در بازار برده‌فروش‌های شهرهای شرقی استان خریدوفروش می‌شده‌اند، منتقل شده است. بر اساس فرضیه‌ای دیگر  شیوع این ویروس در یهودیانی که قبلا به آنها جهودهای مشهد می‌گفتند بیشتر بوده و از طریق آنها به ایران آمده است. این افراد بعدها به نیویورک مهاجرت کردند. درحال حاضر این ویروس در جمع ایرانیان یهودی که در نیویورک ساکن هستند، شیوع دارد؛ مخصوصا  به این دلیل که ازدواج‌های فامیلی انجام می‌دهند. فرضیه دیگری هم می‌گوید ویروس  HTLV1 از طریق افعان‌ها ودر زمانی که از جاده ابریشم استفاده می‌کرده‌اند، منتقل شده است. 
اسلامی در خصوص راه‌های انتقال ویروس  HTLV1 گفت: این ویروس می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به همین دلیل مادری که مبتلا به این ویروس است نباید  بیشتر از سه ماه به نوزاد شیر دهد. استفاده از سرنگ‌ آلوده مشترک در بین معتادان تزریقی هم از راه‌های دیگر انتقال ویروس است.
 وی ادامه داد: فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود که هنوز اثبات نشده است، زیرا زوج‌هایی وجود دارند که یک نفر از آنها مبتلا باشند اما فرد دیگردچار ویروس نشده باشد.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «ویروس  HTLV1 بیشتر در هنگام اهدای خون کشف می‌شود»، تصریح کرد: وقتی متوجه وجود این ویروس در افراد می‌شویم به آنها اطلاع و در این زمینه مشاوره می‌دهیم. فرد از زمانی که متوجه می‌شود مبتلا به ویروس HTLV1 است باید برخی نکات را رعایت کنند؛ مثلا نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند. اگر  می‌خواهند عمل جراحی، فعالیت دندانپزشکی یا کاری که با خون ریزی در بدن آنها همراه است ، انجام دهند باید این موضوع را به باید به پزشک بگویند تا پزشک تمهیدات لازم را انجام دهند.
اسلامی با اشاره به اینکه « تاکنون دارویی برای این ویروس ساخته نشده و افراد مبتلا به این ویروس نیاز به مصرف دارو ندارند»، گفت: علت این موضوع این است که  ویروس HTLV1 شیوع زیادی ندارد. در حال حاضر فقط در سه نقطه دنیا یعنی منطقه خراسان در ایران، جنوب ژاپن  و چند جزیره در کارائیب این ویروس شیوع بیشتری دارد.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.