رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با حوزه شهرسازی داشته باشد و طراحی فضاهای شهری باید زمینه‌ای را برای ایجاد گفت‌وگوهای رسمی فراهم کند؛ چون فضاهای فرهنگی ما ارتباطات را پوشش نمی‌دهند و چارچوبی را ایجاد کرده که نسل جدید این چارچوب‌ها را نمی‌پسندند.

مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با شهرسازی داشته باشد
به گزارش قدس آنلاین ، محمدجواد استادی ، در خصوص پیوند مدیریت فرهنگی با مدیریت شهری اظهار کرد: مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با حوزه شهرسازی داشته باشد تا فضای مناسب بوجود آید؛ همچنین ما نباید مدیریت چندگانه داشته باشیم و باید هندسه منظمی بین همه این‌ها برقرار کنیم؛ یعنی کار فرهنگی همه نهادها باید با هم هم‌افزایی داشته باشد. 
وی ادامه داد: فضای مجازی نوع ارتباطات افراد را تغییر می‌دهد و دستکاری می‌کند و دستکاری کردن یک نیازی را ایجاد می‌کند به ارتباطی که وجود دارد و آن غیر رسمی است؛ ارتباطی است که در فضاهای رسمی شکل نمی‌گیرد. ما یک نیازی به فضای غیررسمی داریم که به رسمیت شناخته نمی‌شود و یک بخش مقصر آن، طراحی فضای شهری ماست که در آن فضایی برای ایجاد گفتگوهای رسمی نداریم.
رئیس اداره ارشاد مشهد تصریح کرد: فضای فرهنگی ما ارتباطات را پوشش نمی‌دهد؛ چون رویدادهای ما رسمی است و چارچوبی را ایجاد کرده و نسل جدید آن چارچوب‌ها را نمی‌پسندند و چون نتوانستیم چنین طراحی‌ای را داشته باشیم، به سمت فضاهای غیررسمی ناایمن حرکت می‌کنیم. امنیت یک مقوله چند بعدی است که یک بعد مهم آن فرهنگ است و فضاهای فرهنگی ما باید بتوانند آن ارتباطات غیررسمی که نیاز طبیعی جامعه انسانی است، را محقق کنند.
استادی خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای صالحی که پیگیر آن هستند، ایجاد گذر فرهنگ است؛ یعنی به دنبال این هستند فضایی را ایجاد کنند تا تمام کارهای هنری آنجا ارائه شود و همین فضا آنجا شکل بگیرد و مردم مصرف‌کننده باشند. در مشهد هم ما با کمک دوستانمان در مدیریت شهری به دنبال ایجاد گذر فرهنگ و هنر هستیم و تلاشمان این است تا یک‌سال‌ونیم آینده بتوانیم گذر فرهنگ را در مشهد راه‌اندازی کنیم.
ما باید به دنبال رویدادسازی باشیم
وی در پاسخ به سوالی پیرامون این که چه کنیم تا دایره مخاطبین فعالیت‌های فرهنگی را گسترش دهیم، افزود: بنده به طور کلی مخالف نمایشگاه‌ها هستم؛ همان چیزی که امروز در کشور ما اتفاق می‌افتد. ما باید به دنبال ایونت و رویدادسازی باشیم و نمایشگاه می‌تواند جزیی از رویدادسازی باشد. این که ما نمایشگاه را با چه هدفی برگزار می‌کنیم مهم است؛ آیا رفع تکلیف است یا برایشش برنامه و ایده داریم. اگر رفع تکلیف باشد، به جایی نمی‌رسیم و نتیجه و خروجی‌ای ندارد؛ چون برای برگزاری یک نمایشگاه ما باید اهداف و برنامه داشته باشیم و وقتی نمایشگاه به پایان می‌رسد، باید پایش کنیم که آن اهداف محقق شده یا خیر و یا این که چقدر آسیب‌شناسی کردیم و چقدر این آسیب‌شناسی‌ها را در دوره‌های بعد لحاظ کرده‌ایم. نمایشگاه و جشنواره به این معناست، برای این کار باید فکر کنیم و لازمه این کار خودانتقادی است.
رئیس اداره ارشاد مشهد در خصوص ریزش مخاطبین بیان کرد: در تمامی دستگاه‌های فرهنگی برای این که مخاطب ریزش نکند، ابتدا باید مخاطبین را به رسمیت بشناسیم، مخاطبین را طبقه‌بندی نکنیم و متناسب با آن مخاطبین، خوراک برایشان تهیه کنیم. بعد از به رسمیت شناختن باید مخاطب‌شناسی کنیم و روش‌ها و ابزارهای آن را بشناسیم. راه این کار، پیوند نهادهای آکادمیک و پژوهشی با حوزه مدیریت فرهنگ است؛ یعنی نباید نهاد دانشگاه و حوزه و... به عنوان یک نهاد فرهنگی از ما دور باشند؛ بلکه این‌ها باید پشتوانه‌های مدیریت فرهنگی باشند چون این‌ها نیازهای ماست. اگر پیوند بین پژوهش و اندیشه در عرصه مدیریت فرهنگی اتفاق بیفتد، این مسائل حل می‌شود.
استادی عنوان کرد: در کشور طرح کلانی با عنوان پایش مصرف فرهنگی کشور قرار است اجرا شود که اساتید مطرح جامعه‌شناسی در تهران این کار را مدیریت می‌کنند تا مدیریت مصرف فرهنگی را رصد کنند. این کار اکنون در مرحله طراحی پرسشنامه است و وضعیت کل کشور را می‌خواهند رصد کنند. ما هم در مشهد به دنبال این هستیم که این کار را انجام دهیم.
وی افزود: مصرف فرهنگی فقط کالا نیست و کالا، خدمات و رفتارهای فرهنگی را شامل می‌شود. زیارت امام رضا(ع)، روضه، تئاتر و... همه مصرف فرهنگی هستند و بسیار وسیع است. ما با تعامل نهادهایی در مشهد که برای این کار تعریف شدند و اعتبار مالی دارند، رایزنی می‌کنیم که بر اساس نیازهایی که ما در مدیریت فرهنگی داریم، پروژه را انجام دهند و یکی از جاهایی که از دستاوردها و خروجی‌های آن استفاده می‌کند، ارشاد است.
رئیس اداره ارشاد مشهد اظهار کرد: ما وقتی می‌خواهیم برنامه‌ریزی فرهنگ انجام دهیم، باید مستند حرف بزنیم و همه چیز را بسنجیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. ما به شدت به دنبال این هستیم که در حوزه مخاطب‌شناسی و بحث مصرف فرهنگی از نهاد دانشگاه و برخی از نهادها مانند حوزه شهرداری کمک بگیریم تا در بازه‌های کوتاه‌مدت بتوانیم به این خروجی‌های سریع برسیم و نگاهمان هم نگاه عمل‌گرایانه است؛ یعنی رفع تکلیف نکنیم و کار را درست و با هدف انجام دهیم؛ ضمن این که اهداف کلان بزرگ تعیین نکنیم و تمرکزمان را روی یک تا چند کار اساسی و درست بگذاریم.
استادی در پاسخ به سوالی در خصوص نظرسنجی در مورد مصرف فرهنگی گفت: مبنای برنامه‌ریزی آمار است. آمار دقیق وجود ندارد و ما این کار را راه می‌اندازیم. ما به جد پیگیری می‌کنیم که در حوزه موسیقی، تئاتر و دیگر حوزه‌ها آمار را دربیاوریم. آمار 6 ماهه اول امسال نشان می‌دهد که نسبت به 6 ماهه اول سال 96 نمایش‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند؛ هم تعداد نمایش‌ها و هم تعداد تماشگران رشد قابل توجهی داشته و نمایش‌ها هم کم نشده است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.