گیلان- علی اکبرنژاد گفت: گیلان حرف‌های زیادی در زمینه پرورش بوقلمون برای گفتن دارد.

گیلان از قطب‌های پرورش بوقلمون در کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ، علی اکبرنژاد سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان  گفت: از ۹ واحد پرورش بوقلمون مادر کشور، ۴ واحد با ظرفیت ۲۰ هزار و ۹۰۰ مولد بوقلمون،در گیلان قرار دارد.

وی به جایگاه نخست گیلان در تولید جوجه یک روزه بوقلمون هم اشاره کرد و افزود: هر دو کارخانه جوجه کشی بوقلمون کشور با ظرفیت ۴ میلیون قطعه جوجه در گیلان قرار دارد.

اکبرنژاد ادامه داد: گیلان ۹ واحد پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی هم دارد که سهم‌شان از تامین پروتئین سبد خانوارهای ایرانی، ۵۰۰ تن گوشت بوقلمون با پرورش ۳۴ هزار قطعه بوقلمون گوشتی است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد:البته باید به این آمارها، ۴۷ هزار قطعه بوقلمون بومی را هم که روستاییان گیلانی در کنار سایر طیور بومی پرورش می‌دهند، اضافه کرد و این یعنی؛ گیلان حرف‌های زیادی در زمینه پرورش بوقلمون برای گفتن دارد.

 اکبرنژاد با بیان اینکه همه نیاز جوجه بوقلمون کشور، در گیلان تامین می‌شود، گفت: این درحالیست که تا سال گذشته برای تامین این نیاز، یک و نیم میلیون قطعه جوجه یک روزه بوقلمون از کشورهای دیگر وارد می‌شد که با توجه به بالارفتن نرخ ارز در ماه های اخیر، برای پرورش دهندگان بوقلمون به صرفه نبود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بوقلمون که در کارخانه‌های جوجه کشی گیلان تبدیل به جوجه می‌شود، ۱۵ هزار تومان است؛ این درحالیست که نرخ جهانی آن ۱۵ دلار است که با احتساب ارز دولتی، برای خریدار تا ۶۰ هزار تومان هزینه در پی داشت.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با افزایش ظرفیت دو کارخانه جوجه کشی بوقلمون، توانسته‌ایم، حدود ۴۵ هزار تومان در تامین هر قطعه جوجه یک روزه بوقلمون، صرفه‌جویی کنیم و این یعنی با جوجه کشی یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه بوقلمون در داخل که تا پارسال وارد می‌کردیم، افزون بر اینکه از خروج ۲۲میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارز جلوگیری شده، ۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم صرفه جویی اقتصادی را در پی داشته است.

اکبرپور در خصوص ظرفیت و نحوه توزیع جوجه های یک روزه بوقلمون هم گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه معادل بیش از نیمی از جوجه هایی که در دو کارخانه جوجه کشی بوقلمون گیلان سر از تخم در می آورند، از تخم های بوقلمون های مولد گیلان به دست می‌آید و تخم‌های بوقلمون‌های مولد دیگر استان‌ها هم برای جوجه کشی به گیلان آورده می‌شود.

وی افزود: ۳۴ هزار قطعه جوجه یک روزه به دست آمده از دو کارخانه جوجه کشی بوقلمون گیلان به واحدهای پرورش بوقلمون گوشتی همین استان و ۳ میلیون و۹۶۰ هزار قطعه جوجه بوقلمون دیگر هم به واحدهای پرورش بوقلمون گوشتی استان های دیگر صادر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.