نگاهی به کارنامه پرافتخارترین مربیان فوتبال ایران در طول تاریخ یک حقیقت را به ما نشان می دهد؛ اینکه برانکو ایوانکوویچ موفق‌ترین مربی خارجی فوتبال ایران است.

"برانکو ایوانکوویچ" موفق‌ترین مربی خارجی فوتبال ایران

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا اتفاق بزرگی بود که فوتبال ایران طی روزهای گذشته لذت آن را چشید و یک دستاورد مهم در تاریخ باشگاه سرخپوش پایتخت به ثبت رسید. نکته قابل توجه اینکه پرسپولیس با یک مربی خارجی به این مهم دست پیدا کرد؛ مربی ای به نام برانکو ایوانکوویچ که در سالهای حضورش در فوتبال ایران توانسته افتخارات زیادی را با تیم ملی و پرسپولیس به دست آورد و نام خود را به عنوان موفق ترین مربی خارجی(حداقل از نظر نتیجه) فوتبال ایران مطرح کند.


برانکو؛ پرافتخارترین خارجی


بررسی آمار برانکو ایوانکوویچ در سال هایی که به عنوان سرمربی در فوتبال ایران حضور داشته، کارنامه پر و پیمان این مربی کروات را نشان می دهد. سرمربی کنونی پرسپولیس اولین مقام خود در ایران را با سومی در مسابقات غرب آسیا با تیم فوتبال امید ایران به دست آورد و چند ماه بعد موفق شد تیم امید را قهرمان بازی های آسیایی بوسان کره جنوبی کند. برانکو به واسطه این عملکرد خوب خیلی زود راهی تیم ملی بزرگسالان ایران شد و در سال ۲۰۰۳ در اولین تورنمنت رسمی که روی نیمکت تیم ملی ایران به عنوان سرمربی نشست قهرمانی در مسابقات چلنج کاپ آسیا- اقیانوسیه را تجربه کرد. یکسال بعد در جام ملت های آسیا تیم ملی ایران با ستاره های درخشان آن روزهای خود یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود اما با بدشانسی در نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب چین میزبان شد و در نهایت به مقام سومی بسنده کرد. برانکو با تیم ملی ایران به جام جهانی نیز صعود کرد و بعد از جام ۲۰۰۶ سال ها از ایران دور شد. برانکو در بازگشت به ایران روی نیمکت پرسپولیس نشست و در سال های گذشته دو قهرمانی لیگ برتر، دو قهرمانی سوپرجام، یک نایب قهرمانی لیگ برتر و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه اش به ثبت رسانده است. به عبارت بهتر برانکو روی نیمکت تیم های ایران ۱۰ مدال کسب کرده که دستاورد بزرگی محسوب می شود.


با یک محاسبه می شود فهمید برانکو به عنوان سرمربی تیم های ایران تاکنون ۶ مدال طلا، ۲ مدال نقره و دو مدال برنز را از آن خود و تیمش کرده که مهم ترین آنها بدون تردید نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا است. از این گذشته آمار برانکو فقط در دوران حضور در ایران شمارش شده و جام هایی که او در فوتبال کرواسی کسب کرده در این مقال گنجانده نشده است. با همین شرایط هم برانکو بالاتر از همه مربیان خارجی که در طول تاریخ به فوتبال ایران آمدند، قرار می گیرد و نامش به عنوان پرافتخارترین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران مطرح می شود.


این ۳ نفر از یاد هیچ کس نمی روند


وقتی بحث افتخارآفرینی در بین مربیان می شود، ناخودآگاه چند مربی در فوتبال ایران هستند که همه از آنها به عنوان اسطوره یاد می کنند و توانسته اند جام ها و مقام های زیادی را به دست بیاورند. علی پروین، مرحوم منصور پورحیدری وامیر قلعه نویی ۳ مربی ای هستند که روی نیمکت تیم های ملی و باشگاهی روزهای درخشانی را سپری کردند و روی نیمکت استقلال، پرسپولیس و سایر تیم ها به تعداد کثیری جام و مقام در کارنامه شان به ثبت رسیده است. در ادامه به تعداد جام های آنها اشاره شده است.


علی پروین؛ پرافتخارترین


علی پروین در دوران مربیگری بیشترین جام و مقام را روی نیمکت تیم ملی و پرسپولیس به دست آورده است. مهم ترین افتخارات علی پروین در مربیگری باشگاهی به قهرمانی در جام برندگان فوتبال آسیا و نایب قهرمانی در جام در جام آسیا خلاصه می شود. او همچنین روی نیمکت تیم ملی قهرمانی در بازی های آسیایی و کسب مدال طلای جام اکو را از آن خود کرد. ضمن اینکه یک مقام سومی در جام باشگاه های آسیا در سال ۷۹ نیز برای پروین در عرصه بین المللی وجود دارد. سلطان فوتبال ایران در لیگ های داخلی نیز مقام های زیادی را به دست آورده که در جدول به آن اشاره شده است. در مجموع علی پروین ۱۰ مدال طلا، ۵ نقره و یک برنز روی نیمکت تیم ملی و پرسپولیس کسب کرده است.


مرحوم پورحیدری؛ بارانی از طلا

پدر فقید استقلال پرافتخارترین مربی تاریخ این باشگاه محسوب می شود. امکان ندارد وقتی بحث دو ستاره بودن پیراهن استقلال وسط می آید، یاد منصور پورحیدری زنده نشود. خالق آخرین قهرمانی آبی ها در جام باشگاه های آسیا در سال ۱۳۷۱ البته یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی را نیز در قاره کهن با این تیم به دست آورد. او علاوه بر اینکه روی نیمکت تیم ملی در سال ۱۹۹۸ به مقام قهرمانی بازی های آسیایی رسید، در رقابت های داخلی نیز با استقلال هر جامی که می توانست را گرفت و دومین مربی پرافتخار تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود. در کارنامه حدود ۲۰ ساله مربیگری مرحوم پورحیدری ۹ مدال طلا، دو مدال نقره و یک برنز خودنمایی می کند.


امیر قلعه نویی؛ مرد شماره یک معاصر


ژنرال فوتبال ایران در مقایسه با پورحیدری و علی پروین یک تفاوت عمده دارد. او اگرچه همین حالا از نظر کسب مقام و جام سومین مربی برتر تاریخ فوتبال مان است اما با توجه به سن و سالش و البته شانس هایی که در آینده و یا در همین سپاهان فصل جاری دارد، می تواند آمار عناوین افتخارآمیزش را افزایش بدهد و حتی از پروین و پورحیدری نیز جلو بزند. قلعه نویی در رقابت های لیگ برتر سه جام قهرمانی با استقلال و دو جام قهرمانی با سپاهان کسب کرده است. او همچنین دو بار قهرمان جام حذفی شده و نکته قابل توجه در کارنامه اش ۵ بار نایب قهرمانی لیگ برتر با تیم های مختلف است. سرمربی کنونی سپاهان همچنین با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا یک بار به مرحله نیمه نهایی نیز صعود کرد. قلعه نویی یک رکورد بی نظیر دارد و آن هم سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر طی سال های ۸۸ ، ۸۹ و ۹۰ با تیم های استقلال و سپاهان است. جالب اینکه همه قهرمانی های لیگ برتری آبی های پایتخت با قلعه نویی بوده است.


سایر مربیان


در بین سایر مربیانی که برای فوتبال ایران افتخار کسب کردند برخی نام ها نیز می توانند قرار بگیرند. یکی مثل فیروز کریمی که با پاس تهران قهرمانی جام باشگاه های آسیا در سال ۱۳۷۲ شده، دو بار در لیگ سراسری ایران جام گرفته و یک بار در حذفی با بهمن کرج قهرمانی را به دست آورده است. کریمی را می توان بعد از مربیانی که در بالا اشاره شده، در بین پرافتخارترین ها قرار دارد. همچنین نفراتی مثل استانکو که دو جام قهرمانی با پرسپولیس کسب کرد و یا حشمت مهاجرانی که دو بار با تیم ملی ایران قهرمان جام ملت های آسیا شده نیز باید نام شان در این لیست باشد. حسین فرکی هم از قلم نیفتد که دو بار متوالی با فولاد و سپاهان جام قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کرده است.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.