در نشست تخصصی با موضوع وقف و رسانه در موسسه فرهنگی قدس بر نقش وقف در برقراری عدالت اجتماعی تاکید و از رسانه ها خواسته شد که درترویج فرهنگ وقف و ترویج این معنای پسندیده تلاش بیشتری داشته باشند.

موقوفات بعد ازانقلاب اسلامی ۹۰درصد افزایش داشته اند/ وقف باید در اختیار تولید قرار بگیرد/واقفان پیام آور عدالت اجتماعی اند

به گزارش قدس آنلاین ، معاون امور حقوقی و موقوفات استان قدس رضوی در نشست تخصصی وقف و رسانه در موسسه فرهنگی قدس گفت: وقف کارکردهای فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد ،موقوفه در تاریخ ماندگار است و بعد از انقلاب اسلامی در استان قدس رضوی موقوفات ۹۰ درصد افزایش داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین دانشور ثانی در ادامه افزود: امروزه اهمیت وقف بر کسی پوشیده نیست و یکی ازدستورات اقتصادی اسلام است که در جامعه بر آن توصیه شده و در همه مذاهب و مکاتب دینی و ادوار تاریخ به اشکال مختلف وجود داشته است . زیرا در جامعه همه افرادی که فعالیت می کنند از لحاظ اقتصادی در شرایط یکسانی قرار ندارند و  نهاد وقف  وموارد شبیه به ان ماموریت دارند تا کمبودهای مالی اقشاری را جبران نمایند که نمیتوانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند .
وی تصریح کرد: در آستان قدس رضوی رویکرد واقفان زائر  محور، زیارت محور و حرم محور می باشد و واقفان براساس این سه محور موقوفات خود را انجام می دهند. مواردی نظیر تامین روشنایی حرم مطهر، تامین فرش حرم مطهر، برگزاری مراسم سوگواری و دارالشفائ حضرت از جمله موارد استفاده وقف در حرم مطهر رضوی می باشد.
حجت الاسلام دانشور ثانی با بیان اینکه آستان قدس رضوی یک مجموعه موقوفه است ، ادامه داد: تاکنون در بحث وقف و وقف نامه ها  به موضوع اسکان زائران توجهی نشده بود اما در رویکرد جدید آستان قدس رضوی واقفان تشویق می شوند که در این موضوع نیز ورود پیدا کنند که ساخت زائرسراهای ارزان قیمت نمونه ای از توجه واقفان به این عرصه است.
وی اظهار داشت: سیاست آستان قدس رضوی در دوره جدید شفاف سازی در همه موارد است و تولیت معزز نیز بر این موضوع تاکید ویژه دارند که باید همه اقدامات به صورت شفاف در معرض دید مردم قرار داده شود. در ۷ماهه ابتدایی امسال ۳۰موقوفه غیر منقول  در استان قدس رضوی به ثبت رسیده است و اگرچه تقاضاهای زیادی برای وقف از سوی مردم صورت گرفته است اما موقوفه هایی مورد پذیرش قرار می گیرند که اولا هیچ مشکلی نداشته باشند و ثانیا هزینه ای نیز برای آستان قدس رضوی در برنداشته باشند.

***رابطه وقف واقتصاد مقاومتی

درادامه این نشست تخصصی ، یک استاد دانشگاه نیز   گفت: کارکرد وقف در جامعه باید مورد تعدیل قراربگیرد و موقوفان باید وقف خود را باتوجه به شرایط زمانی و اقتضائات ان انجام دهند.
سید یاسر جبرائیلی افزود: دغدغه بشر در عصر امروز و از دیرباز پیشرفت بوده است و همه دولت ها در همه ادوار تاریخ تمرکز ویژه ای بر برنامه های پیشرفت داشته اند ، از این رو در شرایط فعلی کشور و نیاز به اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی باید بین وقف و این الگو یک نسبت و رابطه برقرار شود.
وی تصریح کرد: رابطه وقف با اقتصاد مقاومتی این است که وقف باید در اختیار تولید قرار بگیرد که وقف در این زمینه حتی در مسیر جهاد است .
جبرائیلی اظهار داشت: باید این فرهنگ از طریق رسانه ها در جامعه تبیین شود که اغلب موقوفات به سمت تولید بروند و بادرنظر گرفتن نیاز های تولید کشور مشکلات اساسی جامعه برطرف شود.
وی با بیان اینکه رسانه ها نقش عمده ای در تغییر باور و رفتارسازی مردم دارند،  تصریح کرد: به طور نمونه اگر وقف به سمت تولید محصولات کشاورزی در کشور سوق پیدا کند نیاز کشور از وارد کردن محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی برطرف خواهد شد  که فرهنگ سازی در این باره بر عهده رسانه ها می باشد.

***وقف زمینه ساز عدالت اجتماعی

همچنین معاون ارتباطات و رسانه استان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: اگر معنای واقعی وقف در جامعه از طریق رسانه ها تبیین شود عدالت در جامعه برقرار خواهد شد و شکاف های طبقاتی کاهش پیدا خواهند کرد.
سید نظام الدین موسوی افزود: در استان قدس رضوی کارگروه توسعه وقف و نذورات تشکیل شده و تاکنون ۲۳ جلسه داشته است که یکی از موارد مهمی که در جلسات ان مطرح شده است تدوین پیوست ترویج وقف و نذر در جامعه بوده است که این پیوست با مطالعات انجام شده در حال تکمیل شدن می باشد .
وی ادامه داد: موضوع وقف منحصر به شرایط امروز نیست و یک پدیده ای است که ریشه در فطرت انسان ها دارد و درهمه ادوار تاریخ و ادیان و حتی تمدن هایی که رویکرد فرد گرایی گفتمان اصلی انها را تشکیل می دهد وجود داشته است زیرا برداشت جامعه انسانی از موضوع وقف آن است که این امر از مقبولیت اجتماعی در جامعه برخوردار می باشد.
موسوی با بیان اینکه  بخش عمده ای از موقوفات آستان قدس رضوی مرتبط با زیارت و زائران است، ادامه داد: اگرچه مجموعه آستان قدس رضوی یک مجموعه کاملا موقوفه است و مردم به دلیل آنکه معتقد هستند  امام رضا (ع) به عنوان یک حقیقت جاری وجود دارند موقوفات خود را در اختیار آستان قدس رضوی قرار می دهند اما  مجموعه آستان قدس رضوی هم در این زمینه امانتداری می کند و خروجی تمام موقوفات برای امور زیارت و محرومان و نیازمندان صرف می گردد.
وی اظهار داشت: سیاست آستان قدس رضوی و تولیت محترم این است که نیت واقف مورد تاکید ویژه قرار بگیرد و تمام اقداماتی که در موقوفه ها انجام می شود باید با در نظر گرفتن نیت واقف باشد .
موسوی  بااشاره به اینکه از رسانه انتظار داریم که به ترویج وقف در جامعه بپردازند، تصریح کرد: اگرچه رابطه وقف و رسانه یک رابطه دو سویه می باشد و موقوفان نیز باید در وقف های خود توجه به عرصه رسانه داشته باشند اما به طور طبیعی اگر نتیجه وقف و موقوفه ها در معرض دید و اطلاع مردم قرار بگیرد انگیزه مردم برای مشارکت در این عمل نیک اجتماعی افزایش پیدا می کند.
گفتنی است در پایان این مراسم از کتاب پاسخنامه وقف که به قلم روح الله بیدرام در ۶ فصل تالیف شده است رونمایی صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.