خراسان شمالی- تپه نادری از مهمترین استقرارهای باستانی حوضه آبریز اترک است که از میانه هزارۀ چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دورۀ اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ارگ نادری شیروان اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور مرمت برج و باروی ارگ نادری شیروان خبر داد.

وی اظهار کرد: با توجه به قرار گیری تپه نادری در بافت مسکونی شهر شیروان، این میزان اعتبار از محل ستاد بازآفرینی شهری و در راستای صیانت و حفاظت از بافت های تاریخی و با ارزش اختصاص یافته است.

وی با اشاره به انجام ۲ فصل کاوش باستان شناسان در این منطقه تاریخی تصریح کرد: با اعتبار اختصاص یافته، پس از انجام مطالعات لازم، قسمت هایی که مستندات و شواهد کافی وجود دارد، مرمت اثر تکمیل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار کرد: محوطه های تاریخی گنجینه ای گرانبها از تاریخ و فرهنگ جامعه را در خود جای داده اند و مقاصد مهمی در جذب گردشگر محسوب می شوند، به همین منظور در کنار حفظ این آثار، به دنبال معرفی و شناساندن آن نیز هستیم.

یزدان پناه با تأکید بر اینکه ابنیه و آثار تاریخی بیانگر هویت و شناسنامه فرهنگی جوامع به شمار می رود، گفت: خراسان شمالی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر از جمله چشم انداز و مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و رسوم، سنن اجتماعی و تنوع اقوام، زمینه های مناسبی برای توسعه فعالیت های گردشگری دارد.

گفتنی است تپه نادری از مهمترین استقرارهای باستانی حوضه آبریز اترک است که  از میانه هزارۀ چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دورۀ اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

این اثر تاریخی با شماره ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و طی دورۀ قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گردا گرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.