همدان - حجت‌الاسلام محمد نوروزپور گفت: بازسازی، ساخت و تعمیر بقاع متبرکه نیازمند حمایت مردم و مسئولان است و امیدواریم با مشارکت مردم بتوانیم هرچه سریع‌تر اقدامات توسعه‌ای آنها را به پایان برسانیم

بازسازی بقاع متبرکه نیازمند حمایت مردم و مسئولان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان،حجت‌الاسلام محمد نوروزپور با حضور در مراسم افتتاح موزه وقفی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت:از جمله تکالیف‌ سازمان به ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها ایجاد موزه وقفی برای حفظ آثار تاریخی است.

وی با تاکید براینکه این اقدام سبب حفظ و حراست اشیای نفیس وقفی میشود افزود: برای اینکه آثار وقفی در دید عموم مردم قرار گیرند و زمینه آشنایی بیشترر آنها با تاریخ کشور مهیا شود، ایجاد موزه وقفی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قرار گرفته است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: همدان یک استان تاریخی است و امامزادگان واجب‌التعظیم زیادی درآن وجود دارد که مردم از گذشته ابزار و لوازمی را وقف این امامزادگان کرده‌اند و باید از آنها به خوبی محافظت کرد.

وی درباره موزه وقفی امامزاده عبدالله(ع) همدان و قدردانی از این حرکت ارزشمند ابراز کرد: اشیای تاریخی بقاع متبرکه به این موزه منتقل شده که امیدواریم به زودی سالن‌های دیگر آن آماده و اشیای تاریخی سایر بقاع نیز به این موزه منتقل شود.

نوروزپور درباره وضعیت بقاع متبرکه کشور و روند ساخت، تعمیر و بازسازی آنها نیز گفت:‌ ۸ هزار بقعه در کشور وجود دارد که ۲ هزار بقعه متبرکه در حال ساخت، تعمیر و بازسازی است.

وی با بیان اینکه این اقدام با کمک مردم و متدینان منطقه و گاهی خارج از کشور که علاقه خاصی به بقاع متبرکه دارند، انجام می‌شود، افزود:‌ اداره اوقاف تمام استان‌ها را موظف کرده‌ایم که برای هر امامزاده‌ای طرح جامعی داشته باشند و فاز به فاز آن را جلو ببرند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با دعوت از مردم برای مشارکت بیشتر در امر بازسازی بقاع متبرکه ابراز کرد: مردم می‌توانند در ساخت و بازسازی سالن‌های اطراف امامزادگان نظیر تربت‌خانه‌ها و نمازخانه‌ها کمک‌ کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان اوقاف در حوزه گردشگری مذهبی، مطرح کرد: مردم ما علاقه بسیاری به امامزادگان واجب‌التعظیم دارند و از قدیم در طول سال به ویژه ایام‌الله و زمان‌های خاص به خدمت این امامزادگان مشرف می‌شوند به همین دلیل سعی ما بر این بوده است که امامزاده را به فضای فرهنگی، مذهبی و گردشگری تبدیل کنیم.

نوروزپور با اشاره به احداث زائرسرا، شهربازی و سالن‌های فرهنگی در برخی بقاع متبرکه گفت: هم اکنون در جوار امامزاده عبدالله(ع) همدان نیز چند سالن‌ فرهنگی در حال آماده‌سازی است، که امیدوارم در آینده نزدیک استفاده‌ بهتری از این مکان فرهنگی ـ مذهبی داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان قطب مذهبی، فرهنگی و گردشگری مطرح کنیم.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خوشبختانه نهضتی ایجاد شده که مردم شریف کشور در تمام عرصه‌ها کمک‌هایی دارند، افزود:بقاع متبرکه مربوط به تمام مردم است و امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامات توسعه‌ای آن را به سرانجام برسانیم.

وی با تشریح نقش مردم و دولت در تحقق این گونه اهداف ابراز کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی یکی از اقدامات مهمی بوده که در جوار امامزادگان در حال اجراست تا این گونه مردم با رجوع به امامزادگان از فضای آن به نحو احسن استفاده کنند.

نوروزپور با اشاره به راه اندازی مراکز ملی حفظ قران کریم نیز اظهار داشت: علاوه بر راه اندازی مراکز ملی حفظ قرآن کریم، در آستان مقدس امامزادگان نیز مراکز مجازی حفظ قرآن کریم فعال شده که در این عرصه نیز اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.