۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 629600
اقتصاد آب؛ اولویتی مهم برای نجات آب در بخش کشاورزی

باز هم آب، آب و آب. سوژه‌ای که اگر هر روز، هر ساعت و هر لحظه برایش نوشته شود، باز هم جا برای کار وجود دارد.

پس باید همه ما ذهنمان درگیر آب باشد؛ مایعی که حیاتمان به آن بستگی دارد و زندگی با آن جریان می‌یابد. با اینکه بهره‌وری آب در مصارف خانگی و صنعتی می‌تواند کمک شایانی به تداوم استفاده از آب سالم را برای ما فراهم نماید، اما طبق اظهارات کارشناسان مصارف کشاورزی عمده‌ترین سهم را در استفاده از این مایع حیاتی دارد.

پس ناچاریم کشاورزیمان را به سمتی سوق دهیم که اقتصاد آب اولویتی مهم برایشان باشد. رجوع به الگوهای جدید کشت و آبیاری در شرایط فعلی شاید پیش پا افتاده‌ترین اقدامی باشد که می‌توان برای نجات جان آب آن هم در بخش کشاورزی انجام داد. البته در این میان آنچه نباید از آن غافل ماند این است که تغییر الگوی‌های کشت از سنتی به مدرنیته در ابتدای امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

قطعاً کشاورز تا آن زمان که به صورت مشهود نتیجه کارش را احساس نکند، قطعاً رضایت به تغییر روش‌های کنونی کشت و آبیاری نخواهد داد. نکته طلایی و اساسی اما در این بین این است که آنچه می‌تواند روند را از سنتی به سمت راه‌های نوین کشت و آبیاری سوق دهد، فراهم شدن شرایط جدید و آسان برای بهره‌برداری کشاورز از تسهیلاتی است که می‌شود در اختیارش گذاشته شود.

مسئولان به یاد داشته باشند با اعلام یک تصمیم از پشت تریبون یا از رسانه‌ها کار کشاورزی که می‌خواهد از اجرای این تصمیم منتفع شود راه نخواهد افتاد. اگر قرار است تسهیلاتی پرداخت شود و سبب پیشرفت کار شود، قطعاً دسترسی به آن باید برای کشاورزی که دستش به برکت خداست و نگاهش به آسمان با در نظر گرفتن حداقل قوانین سختگیرانه باشد تا کشاورز نیز توانایی داشته باشد با بهره وری از آن ایده و پیشنهاداتی که مطرح می‌شود را پیاده نماید.

مورد دیگر اینکه در تأیید اقدام برای ساماندهی شرایط آبی فعلی و استفاده از فناوری‌های نوین نیز همین بس که در حال حاضر خیلی از کشورهای دنیا هستند که حتی مشکل بی‌آبی و کم آبی ندارند، اما سال هاست به سمت بهینه سازی مصرف آب رفته‌اند. کشت‌های نشایی و گلخانه‌ای نمونه هایی از این تجارب است.

وقتی حتی زعفران را در کشورهایی که با این محصول بیگانه‌اند توانسته‌اند به صورت گلخانه به عمل آورند، دیگر جا برای کشت سایر محصولات با چنین شرایطی باقی نمی‌ماند. می‌شود با همراهی دستگاه‌های مرتبط با بحث کشاورزی شرایط را از اینکه هست بهتر کرد و اقتصاد مقاومتی آبی را برای عبور از بحران بی آبی و کم آبی مورد توجه قرار داد تا در آینده وضع از این که هست بحرانی‌تر نشود.

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.