۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 629648

ترامپ با توجه به واقعیت بازار مجبور به عقب نشینی از شعارهای اولیه شد و هشت کشور را از این تحریم‌ها به طور موقت معاف کرد؛ این کشورها خریدار ۷۵ درصد نفت ایران هستند که این اقدام نه تنها یک عقب نشینی، بلکه پذیرش شکست در تحقق شعار «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» در ابتدای راه تحریم‌ها بود.

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، در ۱۰ روز گذشته با وجود شروع مرحله دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، قیمت دلار و سکه بر خلاف برخی تحلیل‌های قبلی سیری نزولی طی کرده است و انتظار اتفاق تورمی خاصی نیز برای روزهای آتی پیش‌بینی نمی‌شود. جالب‌تر آنکه این روند نزولی در روزهایی اتفاق می‌افتد که بورس جهانی نفت هم روزهای کم رونقی را پشت سر گذاشته و در حدود ۲۰ دلار افت قیمت داشته است؛ تا جایی که دولت سعودی را که در بیشتر اوقات در اجرای سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا سردمدار افزایش تولید جهانی نفت است به تکاپو و رایزنی برای کاهش تولید وا داشته است.

اولین چرایی این روزهای بی‌رونقی ارز و سکه را همان طور که قبلاً نیز پیش بینی شده بود، باید در تورم حبابی شکل گرفته در بازار جست وجو کرد که در ماه‌های گذشته توسط برخی دلال‌ها در کف بازار و چند سایت و کانال تلگرامی در فضای رسانه‌ای در آن دمیده می‌شد. برخورد قاطع دستگاه قضایی که تا اعدام سلطان سکه و همکارش پیگیری شد از جمله علت‌های اصلی فروکشیدن التهابات کاذب بازار ارز و سکه بود که تب مکاره گری بازار را کنترل کرد.

دومین علتی که برخلاف انتظارها بازار را با شیب منفی روبه رو کرد تحقق نیافتن وعده ترامپ و دستیارانش در به صفر رساندن صادرات نفت کشور بود.

در روزهای پایانی مهلت‌های تحریمی کاخ سفید، ترامپ با توجه به واقعیت بازار مجبور به عقب نشینی از شعارهای اولیه شد و هشت کشور را از این تحریم‌ها به طور موقت معاف کرد؛ این کشورها خریدار ۷۵ درصد نفت ایران هستند که این اقدام نه تنها یک عقب نشینی، بلکه پذیرش شکست در تحقق شعار «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» در ابتدای راه تحریم‌ها بود. عدم اجماع جامعه جهانی با دولت آمریکا بر خلاف سال ۲۰۱۲ را از دیگر علل اطمینان بخشی بازار داخلی باید دانست.

در دور جدید تحریم‌های نفتی ایران تنها چند کشور محدود به سرکردگی رژیم اسرائیل و دولت سعودی خود را حامی تحریم‌ها معرفی کردند؛ روسیه، چین، ژاپن، کره جنوبی و جریان اصلی اتحادیه اروپا فرانسه،آلمان و انگلیس از این تحریم‌ها ابراز تأسف کردند و آن را مخالف اصول دیپلماسی جهانی دانستند.

اگر چه اتحادیه اروپا برخلاف وعده‌های چند باره در چارچوب برجام یا همان اقدام جامع مشترک هنوز گامی عملی برای ایجاد روش اقتصادی مستقل و جدا از آمریکا برنداشته است، اما در هر حال این بار اجماع جهانی با ترامپ همراه نبود که البته بیشتر این بی اقبالی را باید در رفتارعریان امپریالیستی دولت ترامپ نسبت به جامعه جهانی و ترس جهانی ازاین کدخدای بی تعادل تحلیل کرد.

اما در کنار همه علل ذکر شده علت العلل قوت و ثبات این روزهای بازار داخلی را باید بنیه و ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی دانست. احتیاج غیرقابل جایگزین بازار جهانی به نفت ایران،ذخیره مناسب ارزی و اتکای روز افزون به توان داخلی در عرصه‌های گوناگون بخصوص توانمندی‌های راهبردی دفاعی و صنعتی، زیرساخت اقتصادی‌ای را برای نظام اسلامی پی ریزی کرده است که با وجود فراز و نشیب‌های فراوان اگر مدبرانه فرماندهی شود، نه تنها براحتی از این تند بادها عبور خواهد کرد، بلکه با اتکا بر همین قوت‌های داخلی و تکیه بر نیروهای جوان، با انگیزه و انقلابی می‌تواند مسیر رشد را در ابعاد گوناگون تولید، فناوری،اشتغال و در نهایت صعود شاخص‌های اقتصادی بپیماید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.