خوزستان- سالهاست خیابان طویل و عریض بازارچه درویشیه دچار بی نظمی هایی شده که خبر از عدم ساماندهی آن می دهد...

کلاغ پروژه "بازارچه کوت عبدالله" کِی به خانه می‌رسد؟

به گزارش قدس آنلاین- یاد دارم که از کودکی همراه مادرم برای خرید به بازارچه واقع در درویشیه کوت عبدالله یا همان شهرستان کارون به روز شده می رفتم؛ ابتدا فروشنده ها در محلی سرپوشیده و دکان های مجزا مشغول فروش اجناس خود بودند اما رفته رفته بر تعداد فروشنده ها افزوده شد و دل از آن بازارچه کندند و دل به خیابان اصلی این محله زدند، آن هم فقط به این علت که آن مکان پاسخگوی نیازهای طرفین خریدار و فروشنده نبود.

از آن به بعد آن بازارچه کوچک که هیچگاه مادرم را در آن گم نمی کردم تبدیل شد به نوستالژی متروکه من و هم دوره ای های من؛ اینکه آن بازارچه تبدیل به انبار شده یا مالکش فراموشش کرده است، نمی دانم اما اطلاع دارم که نمی توان بدون اجازه وارد آن شد، هنوز هم نگاهم به درب ورودی آن است اما مردم مشغول دیدزدن فروشنده ها و مایملک آن ها، وسط آن خیابان بی در و پیکر هستند.

قوزهای بالای قوز بازارچه کوت عبدالله

بعد از گذشت چند سال، خیابان عریض و طویل بازارچه درویشیه که معروف به (شِن) است -زیرا در زمان‌های قدیم محل تخلیه شن بوده است- نیز دچار بی نظمی هایی شده  است که خبر از عدم ساماندهی می دهد؛ سال ۹۵ قرار بر انتقال این بازارچه به محل احداث شده جدید بود اما با نارضایتی های مردم نسبت به دور بودن بازارچه سرپوشیده جدید و اعتراض فروشنده ها به دلیل امکانات ضعیف آن مکان، پروژه بازارچه جدید پس از افتتاح، پا در هوا ماند.

اکنون پس از گذشت دو سال از بلاتکلیفی آن بازارچه مسقف، شاهد کنده‌کاری هایی در بازارچه شن درویشیه جهت تعمیر لوله های فاضلاب هستیم که عبور و مرور و حتی خرید مردم و استقرار فروشندگان در محل های خود را با مشکل مواجه کرده است؛ باران های شدید اخیر را نیز بر این مصیبت نامه اضافه کنید تا به مثال بارز "گل بود به سبزه نیز آراسته شد" برسید؛ زباله هایی که بازارچه را احاطه و جوی های روباز که مکان را فاقد بهداشت کرده بودند و کسی به آن ها رسیدگی نمی کرد، کم بود حالا باید بار تپه های ایجاد شده وسط خیابان را هنگام خرید، متحمل شویم و فکر عبور با خودرو از آن خیابان را به دست فراموشی بسپاریم.

در پیگیری های به کجا رسیدن کار بازارچه ها، به صحبت های قادر الهایی رییس شورای شهر کارون می رسیم که می گوید: پیمانکار اداره آب و فاضلاب شهرستان کارون که زیر نظر شهرداری نیست، برای تعمیرات خطوط، کنده کاری هایی در خیابان اصلی یا همان بازارچه صورت داده و بحرانی برای مردم ایجاد کرده است و مردم سرگردان مانده اند؛ آبفا باید زودتر کار خود را جمع کند تا راه مردم باز شود.

الهایی در رابطه با سرنوشت بازارچه جدید، گفت: تعدادی از فروشنده ها به آن بازارچه نقل مکان کردند اما این بازارچه مشکلات خاص خود را داشت که هرکدام بنا به دلایلی از جمله دوری مسیر، نبود برق و دیگر دلایل رفاهی، آن جا را ترک کردند و ما اکنون در حال رفع این ایرادات هستیم تا فروشندگان به طور ثابت در مکان های جدید خود مستقر شوند.

پروژه بازسازی زمان بر است/ قول بدون عمل نمی دهیم

عباس حزبه پوران مدیرکل اداره آبفا شهرستان کارون در پاسخ به چرایی طول کشیدن تعمیرات خطوط در بازارچه درویشیه، عنوان کرد: موضوعاتی مانند جابجایی لوله ها و مهمتر از آن اعتبارات باعث شد تا پروژه دیر به پایان برسد.

حزبه پوران تاکید می کند: باید واقع بین باشیم و قبول کنیم که این فعالیت ها به سادگی و سریع به پایان نمی رسند، سپرکوبی کار سختی است که زمان بر است و پیشرفت فیزیکی سریعی ندارد اما پیمانکار در حال انجام کار است. با این وضعیت اقتصادی هم نمی توان وعده ای به مردم داد که نتوان از پس آن برآمد. بنابر این نمی توانم زمان پایان این پروژه را به طور قطعی اعلام کنم.

او با اشاره به رفع مشکلات خروجی خیابان ها حین بارندگی تصریح می کند: برای عدم تجمع آب هنگام بارندگی باید شبکه های اصلی و خروجی های مهم را بازسازی کرد. از طرفی با راه اندازی تصفیه خانه شرق طی روزهای آینده و کلیکتور، از تصفیه خانه تا شبکه فاضلاب کارون می توان گفت که مشکلات شبکه ای فاضلاب کارون تا میزان بسیار زیادی رفع می شود اما با این وجود تا جایی که توانستیم، حین بارنگی ها برای عدم تجمع آب، مدیریت خود را به کار گرفتیم.

حزبه پوران ضمن بیان وجود مشکلات مالی در شهرستان کارون، ادامه می دهد: مردم شهرستان کارون رقبتی برای پرداخت قبوض آب ندارند و به همین علت با مشکل اعتبارات مواجه می شویم، اگر مشکلی در اعتبارات نداشتیم می توانستیم فعالیت های چشمگیرتری داشته باشیم. اما با همین اعتبار کم ولی مدیریت درست می توان پروژه های مهمی را به سرانجام رساند، مانند خطوط انتقال آب خام که دو سال زمان برد اما در یک ماه آن را به نتیجه رساندیم.

مدیران برای درخشانی کارنامه خود هم که شده، دست به کار شوند

یکی از کسبه بازارچه شن کوتعبدالله، در رابطه با مدیریت های اشتباهی که مردم را به چه کنم چه کنم دچار می کند، می گوید: از شهری که شهردارهایش فقط در مراسم های تودیع و معارفه دیده می شوند و تنها نام آن ها فقط برای یک سمت دهن پر کن انتخاب می شوند، نباید انتظار گلستانی داشت، اما از جهتی ادارات مربوطه می بایست برای درخشان کردن نامه خود نیز حداقل رقابت هایی با یکدیگر داشته باشند، راه کار چه کنیم ها را ارائه دهند و پس از آن عملی کنند.

وی ادامه می دهد: بارها صحبت های خود را به گوش متولیان امر رساندیم و گفتیم این بلاتکلیفی ها به خصوص در این آشفته بازار اقتصادی، قوز بالا قوز می شود و ما را از نان خوردن می اندازد، اما از جهتی دیگر حق را باید به آن ها بدهیم که تعمیر سیستم های فرسوده این شهر زمان می برد.

او که دکان پارچه فروشی خود را در گوشه ای از این بازارچه علم کرده است، بیان می کند: انتقال این بازارچه به بازارچه مسقف جدید، نکات مثبت و منفی برای ما دارد، از جهتی مثبت است که همه مردم برای خرید دستشان باز است و می توانند همزمان از مغازه ها و دست فروش های مواد غذایی بهره ببرند و ما نیز سود می کنیم اما باقی ماندن این بازارچه در این مکان زباله ها و ایجاد محیط غیر بهداشتی را کماکان در پی دارد.

تحمل مشکلات برای جلوگیری از مشکل بزرگتر

مادر علی پیرزنی ۶۵ ساله از دور شدن بازارچه می نالد و می گوید: ما به سر و صداها و آشغال های دست فروشان عادت کردیم، حتی به این تپه هایی که ماموران شهرداری و آب و فاضلاب وسط خیابان کاشتند را تحمل می کنیم اما بازارچه جدید خیلی راه دوری دارد خصوصا برای افرادی مثل من، چقدر خوب می شد که دست فروش ها را در این خیابان ساماندهی می کردند تا همه مردم نگران عدم دسترسی به بازارچه نشوند.

او خنده خش داری از سر مصرف توتون می کند و با لحن طنزی می گوید که همه فروشنده ها بچه محل هستند و ما را تنها نمی گذارند، و ادامه می دهد: اگر بازارچه دور شود، در خیابان های دیگر و حتی مغازه های کوچکتر، همین مواد غذایی را با قیمت گرانتر به ما می فروشند، نوعی دلال هستند که از دور بودن بازارچه سو استفاده می کنند.

مادر علی کنده کاری های وسط خیابان را با دست نشان می دهد و می گوید: این شهر مشکلات کم ندارد ما هم تحمل می کنیم تا درست شوند، مانند همین حفره هایی که چند ماهی است که وسط خیابان برای ما به یادگار گذاشتند، ما که رفتنی ایم، انشاالله جوانان رنگ آسایش ببینند.

موج بارشی توجه و رسیدگی به شهر در راه است

شاید مردم از دیر به اتمام رسیدن پروژه های تعمیراتی شاکی باشند اما این تعمیرات سیستم های لوله کشی خیابان بازارچه و توجه به خواسته های کسبه برای رفع نواقص بازارچه مسقف جدید، موج جدیدی در روند رسیدگی به شهری است که دل به فراموش شدن بسته بود و امید یاری نداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.