وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به ناکامی کشورهای اروپایی در راه‌اندازی مکانیسم ویژه مبادلات مالی با ایران نوشته کشورهای اروپایی اعتبارشان را در مسئله تحریم‌های ایران از دست داده‌اند.

 بلومبرگ: اروپا اعتبارش را در مسئله تحریم‌های ایران از دست داده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به شکست کشورهای اروپایی در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای برجام نوشته که اروپا در حال از دست دادن اعتبار در مسئله تحریم‌های ایران است. 

به نوشته بلومبرگ، سران اتحادیه اروپا از مدتها پیش خواستار آن شده‌اند که این اتحادیه مستقل‌تر عمل کند و نقش بین‌المللی‌اش را تقویت کند، اما شکست آنها در پیدا کردن راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه با این هدف فاصله دارند. 

ماه سپتامبر، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از قصد این اتحادیه برای راه‌اندازی مکانیسم ویژه‌ای جهت تسهیل مبادلات مالی با ایران خبر داد. اتحادیه اروپا امید داشت که بتواند توافق هسته‌ای برجام را بعد از خروج دولت ترامپ از آن حفظ کند. اما بعد از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این مکانیسم ویژه هنوز آماده نیست. 

در روزهای گذشته رسانه‌های مختلف گزارش داده‌اند کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند کشوری را که حاضر به میزبانی از ساختار جدید باشد پیدا کنند. اتریش، به صراحت درخواست‌ها برای میزبانی مکانیسم ویژه را رد کرد و تلاش‌های آلمان، فرانسه و انگلیس بر لوکزامبورگ هم هیچ نتیجه‌ای نداده است. 

بلومبرگ نوشته است: «مسئله بسیار آسیب‌زا این است که دولت‌های بزرگ اروپایی به جای آنکه خودشان داوطلب انجام این کار شوند سعی می‌کنند آنها را به کشورهای ضعیف‌تر همسایه‌شان پاس بدهند. انگیزه‌شان روشن است: هر چه کشور مورد نظر بیشتر باشد، خطر عصبانی کردن ترامپ بیشتر است.» 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.