حضرت خدیجه(س) با وجود جایگاه اقتصادی و اجتماعی در برابر پیامبر(ص) بسیار متواضع بود. در تاریخ آمده است که پس از اجرای خطبه عقد ایشان و پیامبر(ص)، زمانی‌که پیامبر(ص) در حال رفتن بود، خطاب به ایشان گفت که «کجا می‌روید در حالی‌که خانه من خانه توست و من نیز جاریه شما هستم»

حضرت خدیجه(س) از بزرگ‌ترین واقفان جهان اسلام است

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، ازدواج محمد امین که در جوانی نه ثروتی داشت و نه پشتوانه پدر، با بانوی نامدار قریش یکی از اتفاقاتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. آن زمان که محمد(ص) به نبوت رسید و جایگاه معنوی او برهمگان آشکار شد، راز حضور بانویی چون خدیجه در معیت نبی خاتم(ص) بیشتر از پیش روشن شد. او همه داشته خود را به پای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی بشریت ریخت و سلام پروردگار، دعای مؤمنان در هر زیارت و ‌ام الائمه شدن را ذخیره معنوی خود و مسلمانان کرد.

 راز بلوغ اجتماعی و معرفتی خدیجه(س)

وقتی نام خدیجه کبری(س) به عنوان اولین همسر پیامبرخاتم(ص) به میان می‌آید، حضور ‌ام الائمه در صف اولین مؤمنان به اسلام و همراهی فکری، عاطفی و اقتصادی او با رسول الله(ص) از مهم‌ترین رویدادهایی است که در زندگی خدیجه(س) به چشم می‌خورد. این را که بانویی در دوران جاهلیت به مرتبه‌ای از بلوغ اجتماعی و معرفتی برسد که در مهم‌ترین رویداد فرهنگی جهان نقش آفرین باشد، باید در ابعاد شخصیتی او جست. 

 زن بزرگ و نامدار قریش

بانوی مجتهده زهره صفاتی در بیان ویژگی‌های شخصیتی حضرت خدیجه(س) می‌گوید:‌ام المؤمنین زنی پاکدامن، عفیف، نجیب و سرآمد زنان زمانه خود بود و از نظر شخصیت اجتماعی نیز از زنان برجسته قریش محسوب می‌شد.  وی می‌افزاید: تلاش تعیین کننده حضرت خدیجه(س) در پیشرفت و ترقی اسلام که مهم‌ترین آن مدیریت اقتصادی و بحران در ماجرای شعب ابیطالب است، بر کسی پوشیده نیست. اقدامهای این بانو و بذل اموال، اسلام را بیمه کرد.

وی با اشاره به نقش خدیجه(س) در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی اسلام اظهار می‌کند: اقامه نماز در کنار کعبه همراه با پیامبر(ص) و علی(ع) مهم‌ترین برنامه تبلیغی یک زن در اسلام است. حضرت خدیجه(س) به‌عنوان زنی بزرگ و نامدار از قریش در مقابل طاغوت ایستاد و مبارزه کرد، آن‌ هم در دورانی که مشرکان با تمام قدرت مادی خود در برابر یکتاپرستی ایستادگی می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: همراهی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) تا جایی بود که حتی در مقابل سنگ‌بارانِ وجود ارزشمند پیامبر(ص) از سوی مشرکان می‌ایستادند و خود را سپرِ ایشان می‌کردند تا از برخورد سنگ با ایشان جلوگیری کنند. مدال افتخار دیگر حضرت خدیجه(س) که شاید بزرگ‌ترین افتخار ایشان باشد، مادریِ حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ کسی‌که همگان ایشان را ام‌الائمه(ع) خطاب می‌کنند و حضرت زهرا(س) با تمام خصایص الهی و انسانی خود در دامن چنین مادری رشد و تربیت یافت و ارزش‌های متعالی خود را از ایشان فراگرفت.

مدرس حوزه علمیه خواهران می‌گوید: حضرت خدیجه(س) با وجود جایگاه اقتصادی و اجتماعی در برابر پیامبر(ص) بسیار متواضع بود. در تاریخ آمده است که پس از اجرای خطبه عقد ایشان و پیامبر(ص)، زمانی‌که پیامبر(ص) در حال رفتن بود، خطاب به ایشان گفت که «کجا می‌روید در حالی‌که خانه من خانه توست و من نیز جاریه شما هستم»؛ این جمله اوج معرفت حضرت خدیجه(س) را نسبت به پیامبر(ص) می‌رساند. بانوی مجتهده زهره صفاتی معتقد است: فاطمه(س) پاداش خدمات‌ام المؤمنین به اسلام است.  وی می‌گوید: خدیجه کبری(س) بانویی انسان شناس، اهل منطق و ایثار بود و به همین دلیل کاندیدای مادری زهرای مرضیه(س) شد.

  از نقش مادرانه خدیجه(س) غافل نشویم

سبک زندگی، کلمه پرتکراری است که سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف شنیده‌ایم. تعریف و تبیین سبک زندگی دینی یکی از مسائلی است که در دوره سیطره و گسترش زندگی مدرن و فرامدرن به آن توجه ویژه‌ای شده است. سبک زندگی در هر یک از عرصه‌ها نیازمند الگوسازی از سوی رهبران فکری و فراهم ساختن الگوپذیری برای توده مردم است. یکی از شخصیت‌هایی که ظرفیت نقش آفرینی در این عرصه را دارد، حضرت خدیجه(س) است.

خانم صفاتی خدیجه(س) را آرامش بخش زندگی پرتلاطم پیامبر(ص) دانسته و می‌افزاید: در سبک زندگی اسلامی، همسری مفهومی جز آرامش ندارد. وی با انتقاد از شیوه برخورد برخی زنان در محیط خانه اظهار می‌کند: تنش‌های پیاپی زندگی مفهوم آرامش را از زندگی سلب و در تربیت فرزندان خلل ایجاد می‌کند، بنابراین زنان جامعه ما با الگوپذیری از حضرت خدیجه(س) می‌توانند آرامش را به خانواده خود هدیه دهند و فضای زندگی را سالم کنند.

صفاتی محبت به همسر و فرزندان را دیگر مؤلفه‌ای می‌داند که حضرت خدیجه(س) برای مادران و همسران به تصویر کشیده است، او می‌گوید: در تحلیل شخصیت حضرت خدیجه(س) نباید از نقش مادرانه خدیجه(س) غافل شویم. تربیت فاطمه(س) مهم‌ترین خدمتی است که خدیجه کبری(س) برای اسلام انجام داد. خدمات مادرانه حضرت خدیجه(س)، سرمایه و میراث معنوی او به بشریت است.

بانوی مجتهده زهره صفاتی، حضرت خدیجه(س) را الگوی زنان معاصر در حل مشکلات اقتصادی دانسته و می‌گوید: وقف ثروت برای توسعه دین خدا، راه روشنی است که حضرت خدیجه(س) پیش روی مادران جامعه گذاشته است تا در شرایط بحران اقتصادی زندگی خود را مدیریت و در کاهش معضلات اجتماعی گام بردارند. 

 حماسه اقتصادی‌ام الائمه(س)

معاون فرهنگی- اجتماعی شورای فرهنگی -اجتماعی زنان در بیان شخصیت اجتماعی حضرت خدیجه(س) به بیان بعد دیگری از فعالیت‌های حضرت پرداخته و می‌گوید:‌ام المؤمنین(س) یکی از بزرگ‌ترین واقفان جهان اسلام است.

دکتر فرشته روح افزا می‌افزاید: حماسه اقتصادی حضرت خدیجه(س) یکی از عوامل گسترش اسلام است. وی با تأکید بر اینکه هر کار فرهنگی نیازمند حمایت اقتصادی است، بیان می‌کند: اینکه خدیجه(س) برای حضور در صف ایثارگران اسلام داوطلب می‌شود از جایگاه معنوی ایشان خبر می‌دهد.   روح افزا ادامه می‌دهد: دست یافتن حضرت خدیجه(س) به این مقام معنوی و اجتماعی و سابقه خدمات اجتماعی و اقتصادی او در دوره قبل از ازدواج با پیامبر(ص) را می‌توان از اشتراکات او و علی(ع) دانست؛ اشتراکاتی که ویژگی «السابقون» اسلام است.

 پاداش خدمات خدیجه کبری(س)

زن در هر مقام و جایگاه معنوی و اجتماعی که باشد، با مادری کامل می‌شود. تربیت فرزند مهم‌ترین وظیفه زن در اسلام دانسته شده، برخلاف نظرات برخی چون «سیمون دو بووار» که این نوع نگاه به زن را ناشی از «جنس دوم» بودن او در اندیشه‌های دینی می‌دانند برای یک زن، مادری و تربیت نسلی که می‌تواند تحولات اجتماعی و فرهنگی یک جامعه را مدیریت کند، بالاتر از همه امتیازاتی است که ممکن است در یک دوره زمانی ابتر و مقطوع شود.

حضرت خدیجه(س) یکی از زنانی است که افزون بر حضور مثبت در عرصه اجتماع و تحولات جامعه وقت خود، با نقش آفرینی در مقام مادری به جایگاه «ام الائمه» دست یافت و نسل جامعه ساز و فرهنگ ساز امت از دامان او به کمال رسید؛ تکرار نام خدیجه در زیارتنامه ائمه(ع) ثروت و خیر کثیری است که به‌ام الائمه رسیده است.

دکتر روح افزا در زمینه مقام مادری حضرت خدیجه(س) می‌گوید: فاطمه(س) ترجمان قدر و شأن نزول سوره کوثر است و پاداش خدمات خدیجه کبری(س) به توسعه دین خداست.
 وی می‌افزاید: اگر خدیجه(س) ثروت افسانه‌ای‌اش را برای گسترش توحید وقف کرد، خداوند فدک را به فرزندان او بخشید و پشتوانه اقتصادی به فرزندان فاطمه (س) هدیه کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.