امروز درحالیکه شهردار بازنشسته مشهد طبق قانون نمیتوانست درمحل کار خودحاضرشده و امور کلانشهر مشهد را رتق وفتق کند ، شورای شهر درجلسه ای فوق العاده یکی از معاونان را برای سرپرستی شهرداری مشهد برگزید ومعرفی کرد.

شهردار شدن چه آسان...

این درحالی است که شورای اصلاح طلب شهر مشهد برای دومین بار است که مجبور به انتخاب شهردار شده است. اما بر خلاف دفعه قبل که وقت کافی برای انتخاب گزینه داشت خیلی نمی توانست این انتخاب را طولانی کند. درمقابل اما اعضای شورای شهر که تا قبل از این کمتر تجربه کارهایی بزرگ را دراین سطح داشتند ، طی بیش از یکسال گذشته توانستند تجربه خوبی از کارکردن با یک شهردار پیدا کنند.

درعین حال به نظر میرسد فارغ از اینکه شورای شهر کدام جناح سیاسی باشد ، بر اساس وعده ای که به مردم برای توسعه شهر و بهبود امور شهری داده اند ، روند معمول انتخاب یک شهردار بر اساس برخی شرایط شناخته شده شکل میگیرد. مگر اینکه برخی اعضای شورای شهر مانند "شهریاری"رسما اعلام کنند که نیازی نیست به وعده های انتخاباتی پایبند باشیم ووعده انتخاباتی برای انتخابات است وبس.

ملاکهای انتخاب یک شهردار برای کلانشهری مانند مشهد بیشتر حول چند گزینه میگردد. اول صلاحیتهای عمومی که نهادهای مرتبط بررسی های لازم را انجام داده واعلام میکنند . پس از کسب استعلام از نهادهای مسوول ، درمیان کسانی که صلاحیتهای عمومی را کسب کردند ، اصولا ملاکهای تخصص و تجربه و سابقه مدیریت مورد توجه قرارگیرد. حال اگر نامزد شهرداری توانسته باشد دراین ملاکها کارنامه موفقی هم از خود ارایه کند ، حائز رتبه برتر واهمیت بیشتر خواهد بود.

اگر اینها را ملاکهای مرسوم درنظر بگیریم ، شاید انتخاب کلایی از سوی شورای شهر را بتوان انتخابی خلاف ملاکها ومعیارهای انتخاب یک مدیر و شهردار برای یک کلانشهر با هزاران مشکل ، مساله ، بحران وحاشیه  ارزیابی کرد.

نمایندگان شورای شهر چه خوب بود که امروز و پس از امضای حکم سرپرستی این مدیر جوان که نامش در فهرست قبلی کاندیداهای شهرداری هم بود به این پرسش پاسخ میدادند که ملاکهای انتخاب این مدیر جوان برای شهرداری مشهد چه بود ه است ؟ کلایی چه مقدار سابقه مدیریت شهری  دارد؟ کلایی درکدام حوزه شهری کارکرده و کدام کارنامه درخشان را ازخود ارایه کرده است ؟ و یا اینکه کلایی درشهرداری مشهد چه مقدار سابقه مدیریتی دارد؟این سابقه مدیریتی را به مدد هم حزبی ها کسب کرده یا پله های ترقی را یکی یکی طی کرده است؟ آیا کلایی طی همین یکی دوسال کار دریک پست مدیریتی تشریفاتی میتواند با ساختاردرونی و مشکلات هزارتوی شهرداری مشهد آشنا شود؟ آیا صرف مشهدی بودند گزینه کافی است؟

این پرسشها را بگذارید کنار اختلاف درونی اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار مشهد که شورای شهر نشان داد اهمیتی به دغدغه های همراهان سیاسی خود هم نمیدهد.شورای شهر نشان داد که این بار نه به گزینه ای سیاسی فکر میکند که برند سیاسی اصلاح طلبان درقالب شهرداری مشهد باشد و نه به گزینه ای دارای تجربه وتخصص که بتواند شهر را اداره کندو آسایش وارامش شهروندان مشهدی و توسعه شهر را مهیا کند. شورای شهر انتخاب شهردار را صرفا بر اساس خواست های اعضای شورای شهر و برای مدیریت اعضای شورا بر شهر مشهد انجام داد.

اعضای  شورای شهر مشهد طی بیش از یکسال گذشته تجربه های زیادی کسب کردند. آنها را اکنون تقریبا همه مردم مشهد میشناسند. برخی اعضا جوانانی هستند که برای اولین بار براین  کرسی های مهم نشسته اند وهنوز هم رفتارهای جوانی را دوست دارند هرچند مشکل ساز باشد. برخی هم مدیرانی هستند که پستهای کوچکی دردولت اصلاحات داشتندو اکنون دنبال این هستند که خودی نشان دهند. درنهایت هم برخی قرار دارند که مشغول کار درخانه خود بودند که دست تقدیر  جریان سیاسی وهمسرانشان آنها را برصندلی شورا نشاند.

این جمع در دور اول که تجربه ای نداشتند برای انتخاب شهردار سراغ گزینه های مختلفی رفتند . ازجوانترین گزینه تا مردانی با سوابق طولانی سیاسی ومدیریتی. دست اخر هم کار را به گزینه ای کم حرف وحدیث سپردند که علاوه بر علایق سیاسی مشترک با انها میتوانست شان کرسی شهرداری را حفظ کند ، حتی اگر توانایی های انچنانی نداشته باشد.

این شهردار منتخب ، برغم احترام برای شورای شهر خیلی هم اجازه دخالت نمیداد. شاید حتی درانتخاب معاونانش هم صددرصد زیر بارشوراییان نرفت و درامورش سعی میکرد به اندازه لازم  سراغ شورا برود. اما نه این شورای شهر مشهد که همه شوراها درهمه جای کشور دوست دارند علاوه بر قانونگذاری درامور شهری هم دستی داشته باشند.

نمایندگان شورای شهر دوست دارند حتی اگر شده درشهرداریهای مناطق هم دستی داشته باشند. مهره های مورد نظر خودرا دراین مناطق و معاونتهای آنها بکارگیرندو بواسطه انها روندامور شهر را دردست داشته باشند. درقراردادها اعمال نظرکنندو امورشهری را به دلخواه خود پیش ببرند.

آنگونه که به نظر میرسد، تقی زاده خامسی ، شهردار بازنشسته مشهد خیلی تن به اینکار نمیداد ، هرچند همراهی میکرد. اما اجازه نمیداد امورشهر را شورا رقم بزند و تلاش میکرد از اختیاراتش نهایت استفاده را ببرد. همین مساله هم باعث شد تا شورای شهر درانتخاب شهردار جدید برای مشهد دیگر سراغ گزینه هایی از این دست نرود.

نگاهی به گزینه های معرفی شده از سوی شورای شهر موید همین نکته است. افرادی کاندیدا شدند که نه سابقه مدیریتی قابل ذکری داشتند، نه توانایی تخصصی انچنانی ونه رزومه و کارنامه ای قوی. درنهایت هم یکی از همین افراد توانست نظر شورا راجلب کند.

این قبیل گزینه ها حتی درصورتی که بتوانند از شورای شهر برای شهرداری رای کسب کنند ، نمیتوانند به طور کامل بر صندلی شهردار تکیه بزنند. این افراد چشم به دست شورای شهر دارند تا چه برنامه ای برای شهر تدارک ببیند. توانایی کافی برای تصمیم گیری دربحرانها و مسایل اساسی شهر را  ندارند و از مخالفت یا اختلاف سلیقه با شورا نگرانند. درانتصابها گوش به دهان شوراییان دارند وچه بسا که انتصابهای معاونان و شهرداران مناطق را اعضای شورا به دست بگیرند. چنین شهرداری را میتوان مامور گوش به فرمان شورا قلمداد کرد، حتی اگر توانایی مدیریتی هم داشته باشد ، توان استفاده از آن را نخواهد داشت وجریان به نفع شهر و شهروندانش تمام نخواهدشد.

شهری مانند مشهد با تمام عظمت وحواشی اش مدیری توانمند و قدرتمندو صاحب اندیشه وسلیقه میخواهد که بتواند درامور شهر صاحب نظر بوده و هدایت کشتی بزرگ این کلانشهر را به دست گرفته و در بحران اقتصادی موجود آنرا به ساحل آرامش برساند. دخالتهای شورا را درحد نظارت و قانونگذاری پاس بدارد و بیش از آن اجازه دخل و تصرف درامور شهر را ندهد. انتصابات بر اساس سلیقه کاری و دکترین شهرداری صورت پذیرد و اردویی اماده به رزم برای هدفی واحد مهیا کند.

اگر قرار باشد که ۱۵ عضوشورا بخواهند درامور شهر دخالت کنندو هرکس نورچشمی اش را دریک شهرداری مستقر کندو دنبال کسب امتیاز ازشهرداری باشد شک نکنید وضع شورای شهر به مراتب  اسفبار تر از ان چیزی خواهدشد که اکنون داریم و درصورتی که این گزینه یعنی کلایی از شورای شهر رای اعتماد گرفته وشهردار شود باید منتظر روزهایی بدتر ازآنچه داریم درمشهد باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.