یک فوق تخصص نوزادان گفت: حتی نوزادان خیلی نارس نیز قابلیت زنده ماندن دارند.

نوزادان خیلی نارس قابلیت زنده ماندن دارند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا سعیدی مدیرعامل بیمارستان رضوی و فوق تخصص نوزادان در همایش علمی یک روزه مراقبت از نوزادان نارس که در بیمارستان رضوی برگزار شد، بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی از حدود چهار سال گذشته نوزادان را که گروه آسیب‌پذیری در جامعه هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار داده و بر همین اساس ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ماه را به عنوان روز جهانی نوزاد نارس نامگذاری کرده است.
وی گفت: تقریباً سالانه حدود ۱۵۰ میلیون نوزاد به صورت زنده به دنیا می‌آید که ۱۰ درصد از آن‌ها معمولا نارس هستند و نارسی آنها درجه بندی دارد، نوزادانی که زیر ۲۸ هفته به دنیا می‌آیند و کمتر از یک کیلو وزن دارند نوزادان خیلی نارس محسوب شده که معمولا ۱۰ درصد از این نوزادان نارس دچار مرگ شده و تقریباً بیش از یک میلیون از مرگ‌های زیر ۵ سال به دلیل نارسی در دوران نوزادی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیون نفر از کودکان زیر ۵ سال به تکامل لازم نرسیده و با مشکلات جدی مواجه می شوند، افزود: بررسی‌های انجام شده در آمریکا بر روی نوزادان نشان می‌دهد که نوزادانی که با ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم وزن به دنیا می‌آیند، سالانه برای سیستم سلامت آن کشور ۴ هزار دلار هزینه به بار می‌آورند که این میزان هزینه ۴ برابر نوزادانی است که با وزن تولد ۳ کیلو به دنیا می آیند.
سعیدی تصریح کرد: در حقیقت نوزادان نارس تا ۲۲۰ برابر نسبت به نوزادان تکامل یافته در هر سال برای اقتصاد سلامت هر کشور هزینه بر خواهد بود. طبق بررسی‌های انجام شده برای زنده نگه داشتن نوزادان نارس در ماه‌های نخست ۲۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که این رقم با مراقبت‌های پس از نوزادی تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و این رقم، چندین برابر اقتصاد نفتی کشوری مانند ایران است.
وی عنوان کرد: برای کاهش هزینه‌هایی این‌چنینی در اقتصاد سلامت باید تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام داد چرا که علاوه‌ بر این هزینه‌ها مشکلاتی که برای این نوزادان و خانواده‌های آنان ایجاد خواهد شد با اعداد و ارقام هزینه‌ای قابل اندازه‌گیری نیست.
سعیدی اظهار کرد: نکته جالب توجه درباره این نوزادان این است که ۹۰ درصد از نوزادان شدیداً نارس در کشورهای فقیر و ۱۰ درصد از این نوزادان در کشورهای ثروتمند می‌میرند که معمولاً همین ۱۰ درصد مرگ ناشی از عواملی غیر قابل کنترل است و از این آمار می‌توان دریافت که ۹۰ درصد از این نوزادان در کشورهای ثروتمند با توجه به بهره گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته زنده نگه داشته می‌شوند و در کشورهای فقیر تنها ۱۰ درصد از این نوزادان از مرگ رهایی می‌یابند.
گفتنی است، همایش علمی یک روزه مراقبت از نوزاد نارس به مناسبت روز جهانی نوزادان نارس و روز ملی اختلالات چشمی در نوزادان نارس در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد.
 منبع:آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.