"تیمی دیویس" از تداوم مذاکراتش با واشنگتن برای حل مشکل عراق در زمینه خرید انرژی از ایران پس از پایان معافیت 45 روزه بغداد از تحریم‌ها، خبر داد.

کنسول آمریکا در بصره از حل مشکل عراق در زمینه خرید انرژی از ایران خبر داد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «تیمی دیویس» کنسول آمریکا در بصره، اعلام کرد که آمریکا تلاش می‌کند تا مشکل خرید انرژی از ایران را برای عراق حل کند.

به نوشته پایگاه خبری «الدجله»، وی در جمع خبرنگاران گفت، بخوبی می‌داند که عراق به انرژی وارداتی از ایران متکی است. به همین دلیل کنسولگری آمریکا در بصره، به مذاکرات با واشنگتن و شرکایش در بغداد برای دستیابی به راه‌حلی در این زمینه ادامه می‌دهد.

سفارت آمریکا در بغداد (۱۹ آبان ) پس از وضع مجدد تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران، اعلام کرد، عراق به مدت ۴۵ روز می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد و در این میان تا زمان مقرر تلاش خواهد کرد، برای جایگزینی این موضوع چاره‌ای اندیشیده و به سوی استقلال انرژی گام بردارد.

اما پیشتر مقامات بانک مرکزی عراق اعلام کرده بودند، اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد و به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد، از برخی از تحریم‌ها معافیت بگیرد، هر چند گفته می‌شود، معافیت موقتی و ۴۵ روزه فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

هر چند عراق برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است، اما هنوز بدهی یک میلیارد دلاری این کشور از بابت خرید برق از ایران پابرجاست.

از تابستان پیش، زمزمه‌های متعددی مبنی بر اینکه عربستان برای همکاری در این زمینه با عراق اعلام آمادگی کرده است و می‌خواهد جایگزین ایران در مسئله تامین انرژی عراق شود، به گوش رسید اما این امر نیز راه به جایی نبرد زیرا در عمل عربستان به هیچ وجه توانایی جایگزین کردن برق ایران آن هم با قیمت ارزان و با این سرعت را ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.