خوزستان- بعد از چند سال پیاپی شاید بتوان یه خم دو خم خشکسالی را گرفت و برزمین زد، بارندگی های پاییز امسال ۸۰ درصد بیش از هرسال بوده، لطفی که اینروزها خدوند بر مردم نازل کرده...

قدس آنلاین- مریم کروشاوی- انگار آب و هوای خوزستان منتظر آتش بس هورالعظیم بود تا اعلام آماده باش بارش های قطع کننده خشکسالی را بدهد.

اکنون دیگر کمتر کسی در اهواز به این دقت کرده است که دود ناشی از آتش سوزی هور العظیم مدتی است سر به سرشان نمی گذارد، حتی به آلودگی ناشی از گازهای سوخته که بابت آن ها وزیر نفت عذرخواهی کرد و قول برطرف شدنشان را تا دو سال دیگر داد، فکر نمی کنند.

خوزستان را باران شست

اینجا داستان از بیخیالی یا زوال اندیشی مردم حکایت نمی کند، فقط مردم سرگرم الطافی هستند که این روزها خدا برای آن ها بابت صبوریشان، صرفا جهت از دل درآوردن هرآنچه گذشت، نازل کرده است.

آغاز سال خوزستانی ها بسته هیچ تقویمی نیست؛ عید خود را در باران می گیرند وقتی خبر از حال خوب شهر و مردمانش بدهد؛ خوزستان اکنون در دومین ماه از سال خود به سر می برد و منتظر ادامه زیبای این عید است تا شکرانه خود را بجای آورد و زمستانی کوبنده تر از هرسال داشته باشد.

مشکل شیرین و دوست داشتنی خوزستان

طنزهای فضای مجازی بر سر بارانی که سد معبر کرد و از پس آن شغل های جدید گاریچی طور، دست به دست و پست به پست می شد، هیچکدام زخم این مردم نشد، به آسانی می توان دید جوانانی که سوار تراکتور شدند تا از دریاچه ایجاد شده وسط خیابان بر اثر بارندگی، چگونه لبخند بر لب دارند، یا کارگران سوسنگرد که همدیگر را کول می کنند تا از سیلاب جاری شده وسط خیابان در امان بماند چگونه بساط شوخی را پهن کرده بودند و دل سیر می خندیدند، یا حتی پیست قایقرانی در دل خرمشهر؛ شاید خیلی بگویند خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است اما باور کنید وقتی باران خوزستان را می شوید، ضرب المثل های این چنینی میمیرند و مشکلات دوست داشتنی می شوند.

گلیم رودخانه کارون از گل درآمد

شاید بعد از چند سال پیاپی بتوان یه خم دو خم خشکسالی را گرفت و برزمین زد، تایید این مطلب را این جمله آقایان هواشناسی مهر می زنند وقتی گفتند که بارندگی های پاییز امسال ۸۰ درصد بیش از هرسال بوده آن هم درست در سال گذشته ای که کل بارندگی ها کاهش ۳۰ درصدی داشتند. شاید رودخانه کارون به گل نشسته گواه دیگری بر این حکایت باشد هنگامی که جزیره های آن زیر آب پنهان می شوند، حتی با آن آب نسکافه ای هم دوست داشتنی است اگر موج پر آبی در آن جریان داشته باشد.

کمی باران، دنیایی امید

خوزستانی که توپ خشکسالی را سخت در آغوش گرفته بود، در آسمانی با پنجره های بسته و بارانی که قهر سختی کرده بود، در حال رکورد زنی نسبت به چند سال اخیر است، شاید آسمان ما هوای شهر بارسلون را نداشته باشد اما یک تنه پا به توپ حرکت می کند و نفر به نفر مشکلات اخیر و حتی حال حاضر را دریبل می کند تا شهروندانش امید روزهای بهتر داشته باشند و بگویند، بای بای خشکسالی، بای بای ریزگرد، بای بای روزهای بی باران، و نبینند آلودگی های نفتی را، صدای اعتراض کارگران را و اتمام این فصل خوش را از یاد ببرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.